EN JÆVLIG FLYTUR

Categories Ikke kategorisert

I dag har vi hatt litt av en opplevelse på vei hjem fra Portugal, dere aner virkelig ikke. Dagen startet med at vi nesten mistet bussen vår til flyplassen på grunn av at vi måtte filme noe før vi kunne dra. Jeg er en sånn person som ikke takler stress, og om jeg havner i situasjoner som stresser meg skikkelig suger det all energien ut av meg. Jeg startet derfor dagen med å være kjempe sliten, og alt jeg ville var å komme meg på flyet og hjem til sengen min. Så lett skulle det dessverre ikke være, for flyet vi hadde bestilt var overbooket. Hvordan klarer de å overbooke fly? Det forstår jeg virkelig ikke.

Det var ikke bare Morten som ikke fikk plass på flyet, men tre andre. Det var mye frem og tilbake, og flyselskapet prøvde alt for å få oss til ta et fly som mellomlandet i Helsinki. Da måtte vi ha ventet over 10 timer på flyplassen, og flydd i 7 timer istedenfor 4. Dette var selvfølgelig ikke noe som fristet, da vi begge må hjem på grunn av avtaler og jobb. Han fortalte at han skulle prøve å ordne sånn at alle tre uten sete kom seg på flyet, og at vi måtte vente på videre beskjed. Det ordner seg heldigvis, og Morten kom seg på flyet.

Det ordnet seg faktisk for alle utenom en jente som var under 18 år. Hadde vi visst dette tidligere hadde vi selvfølgelig ventet i Portugal, for jeg nekter å tro at det er kult å bli etterlatt alene på flyplassen. Hadde dette skjedd meg for noen år siden hadde jeg blitt livredd, og jeg synes utrolig synd på henne. Det verste er at det var 6 ledige seter på flyet, men de var på premium class og de kunne derfor ikke tildele henne et slikt sete. HVA FAEN? Hvem etterlater en jente som under 18 år i Portugal når det faktisk er ledige seter på flyet? Hun hadde bare ikke dyr nok billett til å sitte på setene som er helt like økonomi sine. Det eneste som skiller oss er en gardin og en bedre middag, og det kunne de ikke unne denne jenta når DE hadde gjort en feil?

Det slutter dessverre ikke her, for det endte med at Aleks ble skjelt ut foran hele flyet av hun ene flyvertinnen. Aleks skulle høre om noen kunne fjerne brettet etter at vi hadde spist, for han skulle komme seg på do. Han trykte først en gang uten at noen kom, og en god del minutter senere prøvde han igjen. Han klarte da å trykke to ganger etter hverandre (som kan skje den beste), og på grunn av det klikket flyvertinnen. Det endte med at hun kun holdt brettet til Aleks, for å så legge det tilbake i setet igjen. Martine tenkte derfor at hun skulle gå å levere brettet selv, noe som ikke ble tatt godt i mot. Ikke nok med hun kjeftet på Martine også, hun ba hun gå vekk og heller levere brettet bak i flyet.

Halve flyet fikk med seg denne hendelsen, og det var flere som klagde til flypersonalet på grunn av hennes oppførsel. Aldri har jeg opplevd noe så uprofesjonelt før, og har hun en så dårlig dag burde hun virkelig holde seg hjemme fra jobb. Aleks gjorde absolutt ikke noe galt, og det var utrolig mye unødvendig oppstyr for ingen grunn. Dette er siste gangen jeg flyr Tap Portugal, takk for meg.

25 thoughts on “EN JÆVLIG FLYTUR

1. Fly og hotell blir overbooket hele tiden, man satser på att noen ikke møter opp noe som nesten alltid skjer og da har man tjent mer penger, men når alle møter opp blir det selvfølgelig ett problem, men man blir som oftest tilbudt penger for og vente eller fly en annen rute, det passer jo for de som ikke må hjem🙂 Men flyvertinnen kunne kanskje holdt seg hjemme😉

2. For en opplevelse. Det må vere helt forferdelig for denne jenten å bli satt igjen på flyplassen. Jeg er helt enig i at dette var helt for sykt.
    Og å det med Aleks og Martine er bare slemt. Noen folk har bare ikke manerer.
    Elsler bloggen din forresten❤

3. Merke jeg blir irritert her jeg sitte å lese og forstår godt at det var kipt det ene og det andre. Du er så utrolig flink<3

4. Hei.
    Må bare si en ting angående flyreisen deres hjem. Helt uakseptabelt av personalet på flyet å oppføre seg slik. Men det med at flyselskap overbooker flyene sine er helt normalt. Til syvende og sist må flyselskapene tjene penger, og de tjener mye mer på fylle fly enn å sende det avgårde med tomme seter. Dette er betingelser som passasjerer aksepterer (uten å lese det). Jeg skjønner selvfølgelig er det kjipt likevel. Jeg kan ikke snakke for alle selskap (jobber bare for noen få) – og der er det slik at dersom det likevel er ledige seter – uavhengig av klasse – så oppgraderer de passasjerene med dyrere billett for å gi plass til så mange som mulig. Ikke at dette er en kjekk opplevelse – hverken for dere – eller for oss som er ansatte på flyplassen som må meddele slike beskjeder. Ville bare gi beskjed om at det dessverre er veldig normalt – men som en trøst er det gode kompensasjoner dersom en ikke kommer med og ny rute hjem.

5. Amy: En morsom ting med å være blogger, men lærer ALLTID noe nytt 😀 så takk for det, haha! Jeg visste virkelig ikke at det var normalt å booke flere billetter enn hva flyet har kapasitet til. Skjønner at man må tjene penger, men fortsatt ikke en god løsning for passasjerene. Ja, det er vel kanskje det man regner med, og ikke det at man etterlater en jente alene i Portugal som i tillegg er under 18 år.. NÅR det er ledige seter. Utrolig dårlig flyselskap, skremmende!

6. I verste fall kunne de gitt henne plass, men hvis middagen var så himla dyr, så kunne de sagt at hun ikke fikk den. Hvis det var problemet liksom.

7. Ser at Amy har forklart utdypende hvorfor flyselskapet gjorde som de gjorde, og jeg er helt enig at flyvertinnen kunne holdt seg hjemme. Jeg er selv flyvertinne, og er aldri frekk mot passasjerer (med mindre de virkelig har fortjent det..).
    Når det kommer til hun under 18 år, så vet dere ikke hva som ble avtalt mellom hun og flyselskapet. Det kan godt hende hun har familie i Portugal, og bedre forutsetninger til å være igjen pga f.eks skoleferie så hun kan ta neste fly til Norge dagen etter, enn f.eks en som MÅ på jobb i morgen tidlig pga et viktig møte.

8. Marie: Ja, det var ikke fortjent for å si det sånn. Stakkars Aleks fikk litt av et sjokk..
    Hun var med på surfecampen vi også var på, og hadde reist alene til Portugal. Hun var på ungdomscampen som vil si at de er under 18år. Så ingen familie, hun ble rett og slett etterlatt. Helt sykt..

9. Haha, det var det samme som skjedde med meg på vei hjem fra Nederland. KLM hadde overbooket flyet så jeg og pappa ikke kom oss hjem før dagen etterpå…

10. Fy Søren så dårlig gjort!😮 De kunne bare gitt henne den ene plassen også hadde hun kanskje ikke trengt å få den dyre middagen siden det tydeligvis var forskjellen! Ihvertfall når det er en jente under 18 som må bli igjen uten noe sted å gjøre av seg! Dårlig flyselskap synes jeg… de kunne vært litt snille mot henne og Aleks og Martine… herregud for en oppførsel😮😮😮