JEG HAR ALLTID VÆRT EN JOJO-SLANKER

Jeg får ofte spørsmål om trening og kosthold på bloggen. Hva trener jeg? Hvor mye spiser jeg? Jeg har unngått å svare på disse kommentarene, rett og slett for at jeg ikke er en personlig trener. Det som fungerer for meg trenger nødvendigvis ikke å fungere for deg. Sannheten er at jeg ikke spiser eller trener etter en kostholdsplan. 

Jeg spiser nøyaktig det jeg ønsker til frokost, lunsj, middag og kvelds. Jeg spiser ofte godteri (alt for ofte hehe) og spiser usunn mat. Jeg trener noen ganger veldig mye, og andre ganger veldig lite. Jeg har et veldig variert kosthold, og det er akkurat det som passer for meg. Jeg elsker sunn mat, men jeg elsker også usunn mat. Når jeg ser tilbake på de 10 siste årene så har jeg vel egentlig alltid vært en jojo-slanker. Jeg har gått veldig mye opp og ned i vekt. Jeg har veid 55 kilo, men jeg har også veid 72 kilo. Nå klarer jeg å holde vekten min stabil, men det er rett og slett for at jeg har funnet ut hva som funker for meg og min kropp. 

Det var kun en liten periode jeg var veldig opptatt av dietter og trening, og helt ærlig så var det den perioden i livet mitt jeg har vært mest ulykkelig. Det ga meg ingenting annet en spiseforstyrrelser og et dårlig selvbilde. Jeg kan enda slite med det den dag i dag, og skal jeg være helt ærlig så kan jeg enda føle meg ekkel om jeg spiser godteri eller usunn mat. Jeg har heldigvis blitt mye bedre, men det er skremmende å se hva et alt for stort fokus på kosthold og trening gjorde med meg. Det var så ille at jeg lå i fosterstilling å gråt for et par godteribiter, og straffet meg selv for å ha spist et eple. Det var helt jævlig, og jeg skal aldri komme tilbake dit jeg engang var. 

Det er akkurat derfor jeg ikke orker å være en treningsguru på denne bloggen. Mitt beste tips til deg er å finne det som passer for deg, og kanskje ikke alltid høre på alle andre. Har du lite erfaring og føler at du trenger hjelp, ta kontakt med en god personlig trener. Jeg vil mye heller anbefale det enn å ta tips og råd fra bloggere som meg. Mitt beste tips er også å ikke stresse så alt for mye. Finn en rutine som passer deg og din hverdag, og jeg kan love trening vil bli mye morsommere. Unn deg usunn mat også, og godteri om du måtte føle for det. Alt handler om mengder, og et sunt kosthold er et variert kosthold. 

Beklager for veeeldig rotete bilder, men her ser dere et godt eksempel på hvor mye kroppen min faktisk har forandret seg. Dette er bilder både fra da jeg gikk på diett, ikke trente i det hele tatt og trente etter egne regler og forhold. 

27 kommentarer
    1. Du gir meg motivasjon til å prøve å komme meg ut av anoreksien! Jeg håper jeg klarer det og at jeg kan komme meg tilbake til en normal hverdag med trening. Noe jeg elsker❤️

    2. Jeg har lenge visst at du ikke vil dele ting om trening osv, og det er jeg faktisk ganske takknemlig for. Du er et forbilde for mange, til og med meg, og det at du legger så lite fokus på hva man bør spise og hva man bør trene, eller om man bør trene i det hele tatt, det er så ufattelig bra! Jeg trener ikke og har et shitty kosthold, har hatt spiseforstyrrelser i mange år, er på veeeldig bra bedringsvei, men 5 måltider om dagen er uakseptabelt for magen min. Da kommer det opp igjen for å si det sånn. På grunn av spiseforstyrrelser er det vanskelig for meg å trene, kroppen har så ufattelig lite næring til trening (jeg går turer med hunden min hver dag da), jeg er en person som liker å gjøre ting ordentlig, så derfor velger jeg å få på plass matlyst og spisevaner før jeg setter i gang med trening. Så jeg er evig takknemlig for at mitt forbilde ikke deler en haug med innlegg om kosthold og trening, ikke presser på leserne «du må spise så og så mye om dagen» «du må trene så ofte i uka» «spis heller frukt enn godteri» «sånn her bør du trene» og lista går. Du gir meg så mye motivasjon bare ved å poste på snap at du spiser godteri liksom, for du viser at du ikke er ?perfekt? (som noen vil kalle det) når det gjelder mat og trening. Så TUSEN TAKK for at du ikke er ?perfekt?! (selv om det helt egentlig er bedre å unne seg litt smågodt i blant, vi lever jo bare en gang uansett!!)

    3. Gu så kjekt da va å sjå ein fine naturlig kropp! Ikke noe filter, eller noe bøy og tøy for å få riktig vinkel. Dette hjelper nok mange som har vrangforestillinger av alle disse Instagram kroppene. Kjempefint🤗

    4. Syns bloggen dine er helt fantastisk, elsker å lese den❤️ Men lurte på om du kunne legge ut snappen til kevin, Andrea og Martine lunde❤️❤️

    5. Tusen takk Sofie for at du finnes. Jeg føler på kropspress/lider av spiseforstyrrelser. Dine innlegg+ Martine Johansen sitt innlegg (husker ikke hva det het) hjelper meg. Jeg har det mye bedre nå. Tusen takk❤️❤️❤️❤️

    6. Takk, du gir meg motivarsjon..❤️❤️
      Strever med depresjon,ja vil ikke gå inn på det temaet men
      Det du gjør❤️Får meg til å være fornøyd med meg slev ett lite øyeblikk❤️

    7. Hei Sofie. Jeg ville bare si at jeg syntes du er veldig sterk og veldig modig som virkelig tør å legge ut bilder av kroppen din på en offentlig blogg. Du har gått igjennom mye hate, og jeg syntes det er veldig modig av deg å legge ut det du gjør. Du er et stort forbilde for mange og alle burde begynne å være som deg. Modig, snill, omtenksom, drit morsom, har verdens beste kjæreste og mange gode venner. Det er alltid noen som vil hate på deg og alltid noen som er uenig, men drit i dem, gjør det du har lyst til og det du føler for, ikke det alle andre vil du skal. Stå på videre jeg er kjempe stolt!❤️

    8. Du er en utrolig inspirasjon! Så fantastisk at vi har fått en blogger som deg!! Jeg er kjempe glad for at du ikke ga opp og at du fikk en kontrakt til slutt! Ja, PH hjalp deg nok på vei, men fy søren, du er dyktig nok til å holde deg på toppen selv! Du er rett og slett helt utrolig 😍

    9. Dett sier jeg absolutt ikke for å være slem eller frekk, men helt ærlig sp kan jeg faktisk ikke se forskjell 😛
      Kroppen er aldri det samme hver dag, en dag er man oppblåst og forstoppet og dagen etter kan kroppen vise ribben og hofter.
      Alt jeg bare vil frem til er at du har en flott kropp. Min historie er noe helt annet selv om jeg aldri har definert meg selv som “feit” er jeg sikker på at mange andre ville gjort det. Livet er alt for kort til å bekymre seg om hva andre tenker om kroppen min, og deres.
      Nå er jeg 5 mnd i mitt første svangerskap og tro mine ord, jeg har aldri følt meg så “boblete” og tung i kroppen. Men det er en del av å være kvinne, det er fantastisk å vite at nettopp min kropp er istand til å produser et barn! Det er et godt tegn på at kroppen er frisk selv om jeg ikke er rippa og slank på utsiden 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg