SVIGERS ER ET MARERITT

Categories Samfunn

Er det noe jeg har vært veldig takknemlig for, så er det at ingen av mine kjærester har hatt grusomme foreldre. Tvert i mot, de har hatt helt fantastiske foreldre. Morten sine foreldre er veldig hyggelig, og ikke minst snille. Jeg digger dem. Selv om jeg har vært veldig heldig med mine, har jeg et par venner som har vært veldig uheldig. Jeg måtte derfor spørre de om hvordan de håndterte grusomme svigerforeldre, slik at jeg kunne dele tipsene med dere. En av de jeg spurte var en kompis av meg som for veldig mange år siden var sammen med ei jente, DER HAN MÅTTE FORSØRGE HELE FAMILIEN HENNES! Hvor utrolig spesielt og sært er ikke det? 

OPPFØR DEG SOM DEN VOKSNE
Noen foreldre er jo dessverre helt på bærtur, og kan ha bestemt seg for å ikke like deg på forhånd. Det er dessverre alt for mange foreldre der ute som allerede har sett for seg hvordan den perfekte kjæreste skal være til deres perfekte barn. Du kan derfor være uheldig å bli mislikt for at du ikke oppfyller deres krav, noe som selvfølgelig er veldig synd. Det er derfor veldig viktig å ikke være like barnslig som de, og heller prøve å heve seg over det. Jeg kan forstå at det må være veldig kjipt, men prøv å husk at det er de du er sammen med. 

HAN SKAL STÅ OPP FOR DEG
Hadde mamma behandlet kjæresten min som dritt uten grunn hadde det klikket for meg. Jeg føler uansett ikke det er noen grunn for foreldre å blande seg inn i forholdene til barna sine, det er jo selvfølgelig helt spørs hva det er. Hadde kjæresten min vært utro ville jeg blitt irritert om mamma hadde blandet seg, for det er faktisk ikke hennes sak. MEN over til hva dette punktet handler om. Behandler foreldrene hans deg som dritt så er det en selvfølge at han skal stå opp for deg. Det kan godt være at han ikke ser eller opplever det likt som deg, så det er derfor viktig å si ifra når du opplever ubehag. 

STÅ OPP FOR MENINGENE DINE
Som jeg nevnte over her så er det viktig å være den voksne, men man skal likevel ikke la seg bli tråkket på. Spydige kommentarer kan man holde seg for god til, men du skal likevel ikke glemme hvem du er. Liker du Høyre istedenfor Arbeiderpartiet så skal du kunne si det rundt middagsbordet. Mennesker rundt deg skal aldri endre deg og dine meninger, husk at det er det som gjør deg unik. 

IKKE BE HAN VELGE MELLOM DERE.
Som jeg skrev over her så er det en selvfølge at kjæresten din skal stå  opp for deg om foreldrene hans behandler deg som dritt. MEN det er likevel viktig å ikke forvente at han skal velge sider, for det kommer aldri til å funke. Selv om du synes foreldrene hans er dritt trenger ikke han å føle det slik. For veldig mange er familie det aller viktigste man har, så det er viktig at du også ser dette. Ha en åpen dialog om hvordan dere begge føler det, og finn en løsning som funker for begge. Jeg har et par venner som ikke går overens med sivgers, og de har fått det til å funke bra. 

PRØV Å VÆR SÅ SNILL SOM OVERHODET MULIG.
Hun ene venninnen min som er sammen med en som har svigermonster fortalte meg at hun alltid var alt for snill, bare for å rett og slett være bedre. Hun bakte alltid noe godt når de kom på besøk, hun kom med blomster, kjøpte ofte feriegaver, hjalp til hjemme og inviterte ofte på middag. Hun hatet å tilbringe tid med de, men oppsøkte de likevel. Hun sa at etterhvert så gikk forholdet seg til, og de ble faktisk venner. 

VENNER ER GULL VERDT
Som jeg nevnte over her så er det sikkert ikke så kult å høre at foreldrene dine suger. Jeg anbefaler deg derfor å ta mesteparten av frustrasjon utover vennene dine istedenfor. Man har venner for en grunn, så gjerne bruk oss. Selvfølgelig er det mye man kan snakke med kjæresten om, men jeg tror virkelig ikke du skal prakke på han hver eneste dag hvor mye du misliker foreldrene hans. 

Har DU opplevd svigermonster? Kanskje du har noen morsomme historier eller tips å dele? Jeg gleder meg til å høre <3

8 kommentarer

8 thoughts on “SVIGERS ER ET MARERITT

  1. Forgje kjæresten min og meg hadde det faktisk ganske bra sammen, når det kun va oss to.. MEN eg kunne aldri møte foreldra, for de ville ikkje godkjenne oss. Det fekk eg avklart med en gang! Detta har litt med at vi kom fra forskjellige kulturer å.. faren synst han burde bare være lykkelig og ha det bra. Mora derimot(!); det va uaktuelt at eg va norsk og kristen.. han skulle viderebringe familiens tradisjoner osv.. virker som mora nådde inn, sia vi ikkje e sammen idag, noe som e like greitt! Har en ny kjæreste no, fra samme kultur faktisk, og familien der behandler meg sååå bra! De ser på meg som en av de, et av deres barn. E så godt å få den kjærligheten og støtten.
    Såå viktig det du sier om å han skal stå opp for deg! Handler liksom ikke om å velge side, men støtte oppom det som man mener er rett 🙂

  2. Jeg hadde kjempe godt forhold til svigermor (ingen svigerfar inne i bildet), helt til meg og mannen fikk barn sammen. Da skulle hun plutselig blande seg i alt, å jeg opplevde gang på gang at hun tok over spesielle situasjoner sånn som første bad osv. Ting som er utrolig viktig for en familie å oppleve sammen, utenfor mye innblanding. Hadde vært helt i orden om hun var der å var engasjert, men hun dyttet meg vekk og tok totalt over min rolle som mamma. Sikkert fordi jeg fikk jente og hun kun hadde gutter, men allikevel, langt fra greit!! Det ødela hele det gode forholdet vi hadde bygd opp gjennom flere år..

  3. Faren til en jeg var sammen med i 4 år var helt stum. Haha. Altså han var ikke stum, men tror jeg hørte han sa kanskje 3 ord i løpet av de 4 årene. Litt pinlig stillhet når vi satt igjen alene sammen🙈

  4. Jeg kunne skrevet flere bøker og svigermonstre.. lista over forferdelige ting de har sagt og gjort mot meg og min mann er endeløse. Kun fordi jeg er en sterk kvinne med sterke meninger. Værste de har slengt min vei var at de var glade for at vi ikke fikk til å få barn sammen. Da hadde jeg nettopp mistet for andre gang. Å at de ikke ville snakke med sønnen sin igjen om han ikke skilte seg fra meg. Det var en måned etter at vi gifta oss. De ringte faktisk til politiet en hang å påstod at mannen min var suicidale siden han ikke ville snakke med de og sperret de på telefonen. Ingenting overrasker meg i dag hva de angår. Beste man kan gjøre er å holde seg unna. Leve sine egne liv. Og bruke tiden på folk som gjør enn godt. Er ikke alltid blod er tjukkere enn vann..

  5. Jeg får angst når jeg er med mamma. Har vært mamma gutt i alle år. Etter at jeg fant jenta mi i alder av 35 var det på tide å si farvel til mamma. Hun var alt for overbeskyttende og holdt på med narsesistike greier som nesten ødela forholdet. Jeg fant ut at hvis jeg skal være lykkelig så mye jeg være helt fri. Og jeg tok valget og flyttet hjem til kjæresten min sin by der hennes familie bor. Og er lykkelig med barn og kuttet kontakt med mamma. Prøvde å løse opp i det men hver gang endte det med at jeg fikk dårlig samvittighet over mamma selv om det var mamma som var ødeleggende. Noen sier at du har bare en mor og må være glad i dem. Men livet har alltid bare vært trygt når jeg er singel men helvette når jeg får kjæreste og jeg vil ikke være alene resten av livet og tok et valg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *