SURFETUR ENDTE MED ANGSTANFALL

Categories Personlig

Jeg lovte meg selv at jeg skulle bli mer åpen i 2018, for å kanskje kunne få en bedre hverdag. Jeg vet innerst inne at det hjelper å snakke om det, selv om det er “bare” er til bloggen min. Jeg har derfor bestemt meg for å fortelle dere hva som skjedde tidligere idag, selv om jeg absolutt ikke har lyst. Jeg synes dette er både flaut og ubehagelig å snakke om, så det er AKKURAT derfor jeg skal snakke om det. 

I dag skjedde det noe som ikke har skjedd siden rettssaken mot Breivik i 2012, jeg fikk et angstanfall. Jeg vil selv si at jeg har ganske god kontroll over angsten min, og klarer derfor å håndtere den ganske bra de gangene den dukker opp, men i dag hadde jeg ikke sjans. Jeg vet ikke om jeg har fortalt dere dette før, men jeg er redd for alt jeg ikke kan kontrollere selv. Blant annet det å fly og være passasjer i en bil, og nå havet. De siste årene har jeg vært redd for å bade, for angsten mot å drukne har plaget meg veldig. Jeg har derfor alltid holdt meg ved land, slik at jeg alltid kan stå i vannet. Kan jeg ikke stå på bena kommer angsten snikende, for hva om noe skjer? Hva om jeg ikke klarer å svømme? Hva om det kommer en kjempebølge? Hva om jeg drukner?

Sist vi surfet i Portugal var vi aldri så langt ute at jeg ikke traff bakken, så jeg tenkte derfor ikke over at det kanskje ville være annerledes denne gangen. Jeg har gått opp et level på surfingen, noe som vil si større bølger. Vi ble derfor kjørt ut med båt, slik at vi skulle treffe på store nok bølger. Jeg kjente lenge før vi satt oss i båten at dette ikke var noe for meg, men jeg presser meg alltid til å gjøre ting jeg er redd for. Jeg prøver å ikke la angsten styre hverdagen min, så jeg tar på en måte “kontrollen tilbake” ved å oppsøke de tingene som skremmer meg. Vanligvis går dette alltid bra, men denne gangen ble det dessverre ikke som forventet.

Jeg fikk et skikkelig angstanfall foran absolutt alle på surfegruppen min, og ingen på gruppen skjønte hva som skjedde. Det er kanskje ikke så rart da jeg ikke introduserer meg for nye mennesker ved å fortelle om fortiden min. Er det ikke ille nok i seg selv å få et angstanfall, så var det i alle fall ille foran masse ukjente mennesker som ikke forsto noe som helst. Morten var den eneste som skjønte hva som skjedde, men han visste ikke hva han skulle gjøre stakkars. Det var helt umulig å snakke til meg også, for det eneste jeg gjorde var å hyperventilere. Jeg var helt sikker på at jeg kom til å dø i noen minutter, og fikk derfor skikkelig panikk. Jeg har kjent på dødsangsten før, og når den kommer tilbake mister jeg absolutt alt av kontroll. Det er ikke bare skremmende, men også veldig vondt. Jeg trodde jeg hadde kommet meg lengre enn dette. Jeg trodde at jeg var ferdig med slike anfall for lenge siden.. I dag føltes det ut som jeg gikk ti skritt tilbake, og det gjør jævlig vondt.

Jeg vet ikke om jeg er så sint på meg selv for at det skjedde foran så mange ukjente mennesker, eller om jeg er sint for at det faktisk skjedde. Jeg hater de gangene angsten tar kontroll over meg, for det er ikke slik det skal være. Jeg får bare krysse fingrene for en bedre dag i morgen, der jeg bare skal slappe av og kose meg. Jeg har bestemt meg for å ta en dag fri fra surfing for å hente meg selv litt inn igjen. Jeg er veldig takknemlig for at jeg hadde et så fint crew sammen med meg, som fikk meg tilbake til båten ganske kjapt igjen. Alt ordner seg jo alltid til slutt, det er bare veldig skremmende når det først skjer..

Legger ved et bilde fra en utrolig fin tur i Portugal <3 Jeg skal mestre dette en gang, men akkurat nå skal jeg bare ta en dag av gangen. Først var jeg sint på meg selv for at jeg måtte starte på Level 1 igjen, men vet dere hva? Jeg kunne gitt opp, men det er absolutt ikke et alternativ. Da starter jeg heller på nytt 🙂

40 kommentarer

40 thoughts on “SURFETUR ENDTE MED ANGSTANFALL

  1. Husk å ikke spis kjøtt de selger på stranda,da det er hundekjøtt,stor vg reportasje om det for ikke lenge siden. Ikke støtt det.!!

  2. Dynes synd på deg! Vet alt om angst! Jeg er nå på psyk igjen, jeg lever med angst 24/7. Etter flere år i terapi og medisinering har jeg bare blitt dårligere. Jeg er eldre enn deg m mann og to barn. God utdannelse, mye penger. Gir penger lykke? Nei! Gir pent utseende lykke? Nei! Har en ikke helse har en ikke behov for penger en ikke får brukt, ei heller alle klærne fordi en aldri er ute blandt folk. Jeg vet det føles som et nederlag for deg at det dukker opp igjen. Og angst er en så grusom smerte en ikke kan sette seg inn i uten å ha hatt det. Har reist mye, men ligger da alltid mens de andre finner på ting. Kjære deg, søk hjelp! Såpass tidlig i prosessen har jeg tro på god hjelp for deg.

  3. hvordan gikk det? klarte du å surfe? sliter sykt med angst selv så vet akkurat hva du går gjennom…:-(

  4. Vet akkurat hvordan det er, og når angsten tar over så har man null sjangs dessverre.. får angstanfall noen ganger under fremføringer fordi jeg er redd at folk vil dømme meg og at de skal henge meg ut og den følelsen er virkelig ikke noe god! Får håpe du føler deg bedre i morgen at ting vil bli lettere❤️

  5. Fine flotte Sofie , jeg har ikke hatt angstanfall før… men med ting du har opplevd og st du får ett nå, er ikke rart og værtfall ikke ti skritt tilbake… får vondt av deg , mest fordi du selv føler dette er 10 dkrott tilbake, når det ikke er det… jeg kjente deg ikke da og jeg kjenner deg ikke nå, men i mine øyne er du kommet langt, du er en sterk jente og en sterk jente har også lov til og være svak av og til <3 jeg syntes du er helt sinsykt tøff som gjlr ting du er redd for , bare det er sterkt.

  6. Jeg får også angstanfall veldig ofte. Jeg er en jente på 13 år, og klarer virkelig ikke å kontrollere det. Det er kun en av vennene mine som vet om dette, og jeg tør ikke å si det til noen. Jeg kan legge meg inne på et rom å gråte hele dagen. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg får angst for, men noe av det er hvertfall det som du nevner. Det å være redd for døden.

  7. Har også d sånn at jeg får panikk viss jeg ikke når bunnen i havet, men i bassenget går d helt fint….. skjønner også d m angsten har d også slik bare jeg får anfall oftere og ikke av samme grunn

  8. Dårlig gjort å ta imot gratis tur til bali med Lapoint Surfecamp Bali når sliter med angst. Dette har du skrevet om før.. Skal ikke blande meg i angsten din, (selvom jeg synes det er merkelig å ta ned toppen for å vise fram puppene samme dag som angstanfall, men du kan ha såpass respekt til Lapoint å ikke takke ja til slike reklamejobber når du ikke evner annet enn å viser pupper.

  9. Anonym: Siden du ikke skulle blande deg i angsten min (men gjorde det likevel ;PPP) så ser du kanskje at innlegget du mener er så drøyt er postet før det med angsten? Disse bildene ble tatt FØR vi surfet. Så du mener at mennesker med angst ikke skal kunne få delta på ting på lik linje som de som ikke har? Jeg skjønner at du ikke kan så mye om angst, for ellers ville nok kommentaren din vært veldig annerledes. Samarbeidet mitt vet vel du meget lite om, så ville ikke uttalt meg der heller 🙂

  10. Selv om det kan virke tungvint kunne du vurdere å surfe med en redningsvest, typene som brukes til kajakk og lignende, eller spesielt konstruert for surfing slik som wingmanlifejacket.com
    Da vil du i alle fall kunne være sikker på at du ikke drukner på dypt vann.

  11. Jeg Eeeeeelsker svarene dine. ALLTID morsomt å lese at du takler kritikk svært dårlig og at du tror du er ydmyk som legger til litt smilefjes.
    Hvorfor ikke skrive under Sunn fornuft plakaten og holde deg til det? Puppebilder igår og rompebilder idag. Hva kan vi forvente av Sofie imorgen tro? 🤔

  12. Og forresten, ble du kjempefornøyd med deg selv nå, siden du kanskje tror du “tok” meg? Selvsagt bryr jeg meg om angsten din, du bruker den jo hver eneste måned. Jeg har ingen problemer med at jeg kommer med selvmotsigende kommentarer for å komme fram til poenget. Du juger så mye at du ikke engang husker hva du har skrevet om tidligere. Du er jo bare en latterlig blogger som må ty til provoserende meninger, kropssbilder og oppdiktede “sannheter” for å leve av bloggen. Jeg kan vedde at du kommer til å ha enda flere dårlige dager i 2018 enn i 2017 hvis du fortsetter å være så desperat etter klikk og bekreftelser.

  13. Hahaha selvsagt valgte du å ikke poste kommentaren min om at man kun ser sprekken på bikinien din. Du får si fra til Morten at du blir oppe sent idag- følg med på jodel i kveld, din arrogante og frekke blogger.

  14. Stå på videre. Angst er noe dritt. Men du gir ikke opp, og du har derfor kommet lenger enn angsten 😊 Kos dere videre 😊

  15. Anonym: Jeg må ærlig innrømme at du fascinerer meg. Om du misliker meg så sterkt, hvorfor orker du å bruke SÅ mye av tiden din på å oppdatere bloggen min? På under 10 minutter har du lagt igjen.. fire kommentarer på bloggen min? Det må være slitsomt å bruke så mye energi på noe som irriterer deg SÅ mye?Og jo, kommentaren din er godkjent, jeg ser bare ikke noe vits i å diskutere med deg. Du skal få din mening, det orker ikke jeg å legge meg oppi 🙂 Jeg leser ikke Jodel, så må nok skuffe deg der.

  16. Hahahaha enda en ny løgn! Hvorfor ha Jodel appen da din løgner.
    Takk for det, jeg er veeeeeeldig fascinert av deg også. Jeg håper du blir værende lenge på topplisten for dine innlegg gir meg så mye underholdning. 🙂 🙂 🙂
    Gleder meg til nytt innlegg allerede! Blir moro å se hva du clickbaiter om, eller juger om. Eller kanskje vi får en sniktitt på vaginaen din om noen måneder når du ser lesertallene dine synker. DU er et spennende fenomen og vil alltid ha en toppblogg med slike verdier du sitter med. Så kan vel egentlig gratulere deg med det. 🙂 🙂
    Klem fra din faste leser. Masse hjerter til deg! 🙂 🙂 🙂

  17. Helt ærlig? Tror du virkelig at leserne dine er dumme? Dette er en av grunnene til at du fascinerer meg. Du skrev i ett innlegg at du leste jodel dagen etter og fant en hyggelig kommentar der. Det innlegget slettet du nettopp, for innlegget så jeg istad. Løgn, løgn og atter løgn fordi du ikke takler kritikk eller når ikke alle leserne dine er fans av deg.
    Og hvorfor ikke slette Jodel når du gikk så hardt mot den i sommer? Litt merkelig å støtte Jodel når du forsøkte å få den appen slettet. 🙂 🙂 🙂
    Som sagt jeg EEeeelsker svarene dine. Du sier du ikke vil svare meg mer, ja jeg ser det. Hahahaha. Åh kjære Sofie du underholder meg så meget- TUSEN TAKK. 🙂 🙂 🙂

  18. Akkurat du Sofie aner ingenting om angst!! Har det i veldig stor grad selv. For en parodi du er! Tenk å sjonglere slik mellom innlegg og bilder! Du er så usikker på deg selv! Tenk å fake alt på en blogg. Det å leve på en løgn, ja det får en angst av!!

  19. Jeg har et ord til mange av dere haters inne her: nettvett! Bare fordi du er anonym, gir det deg ikke rett til å slenge dritt til andre. Hvorfor er dere inne på bloggen her om dere ikke liker innholdet? Hva med å lese noe annet istedet? Jeg har aldri forstått meg på dere. Spre kjærlighet – ikke hat. Det er alt jeg har å si 🙂

  20. Wow du takler virkelig ikke å høre sannheten om deg? Hahaha jeg dauer av latter her. Det at du blokkerte meg viser jo bare at du ikke har det bra med deg selv. Du vil være perfekt og tyr til skitne midler for å fremstå perfekt. Du er en LØGNER og jeg gleder meg så sinnsykt når blogg om toppbloggere tar denne saken ditt patetiske og desperate kjære blogger. 😂

  21. Hev deg Sofie av enkelte kommentarer. Håpe virkelig at kverulanten anonym er alene, fy søren for eit medmenneske!

  22. Dude. Angstanfall er mer normalt enn man skulle tro.
    Sier ikke det for å virke som det er en dagligdags ting som ikke er vondt og skremmende, men i det forrige innlegget skrev du at du følte deg liten og dum på grunn av det. Det har du ingen grunn til! <3

  23. Du har absolutt ingen grunn til å være sint på deg selv. Angsten spør ikke om å komme og det er ikke noe man kan styre. Å det er helt normalt å få «tilbakefall», det er overhode ikke et skritt tilbake. Jeg sliter selv masse med angst så jeg vet hvor jævlig det føles, selv om alle opplever angsten forskjellig. Liker disse ærlige innleggene dine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *