DETTE STEMMER JEG VED VALGET

Categories Samfunn

Nå er det faktisk bare noen få dager igjen til valg. Jeg gleder meg veldig mye kjenner jeg, hehe! Jeg har vært veldig frem og tilbake på hva jeg skal stemme. Jeg har lest meg opp på de to partiene det sto i mellom og funnet fordeler og ulemper. Man kan dessverre ikke være 100% enig med et parti, så man må nesten bare finne de man har mest likheter med. I dette tilfellet ble det Arbeiderpartiet. Mange vil sikkert tenkte “sjokk, hun var på AUF sin sommerleir på Utøya”. Vet dere hva? Jeg visste ikke hva AUF var når jeg dro på Utøya. Jeg kunne absolutt ingenting om politikk, og fikk faktisk kjeft av en gutt for at jeg spurte hvem Eskil Pedersen var haha. 

Jeg har vokst og jeg har utviklet meg. Jeg har mine behov, og jeg har saker som jeg brenner for både personlig og for samfunnet. Jeg har mye mer likheter med arbeiderpartiet enn hva jeg har med høyre feks. Kanskje jeg hadde likt høyre bedre om de ikke hadde vært i en regjering med FRP. Hvem vet? Hvorfor jeg velger å stemme akkurat Arbeiderpartiet orker jeg ikke å kommentere, for da dukker alle disse bedrevitende menneskene opp i kommentarfeltet mitt. Det er ikke godtatt å ha forskjellige meninger, og det orker jeg faktisk ikke på en så fin dag som dette. Nå skal jeg ut å nyte resten av dagen, snakkes 🙂

33 kommentarer

33 thoughts on “DETTE STEMMER JEG VED VALGET

  1. Elsker at du er åpen om hva du stemmer! Har aldri skjønt hvorfor det skal være så hemmelighetsfullt. Selv stemmer jeg SV 🙂

  2. Jeg synes egentlig det er veldig modig (og kult) at du tørr å si hva du skal stemme når du har en så stor blogg!

  3. Elsker bloggen din, og at du er så åpen til oss lesere. Selv stemmer jeg MDG, men jeg liker AP også.

  4. Jeg syntes det er kult at du deler hva du stemmer! Nå er ikke jeg gammel nok til å stemme, men jeg hadde nok stemt FrP eller Høyre:)

  5. Jeg synes du virker som en reflektert og klok person. Jeg synes det er tøft av deg å dele hva du stemmer, og står for dine meninger og verdier. Hadde en samtale med min datter på 11 år om dette i går, og forklarte henne om mine verdier osv. De har snakket om valget på skolen i det siste, og noen av hennes argumenter gjaldt blant annet spinner, laging av slim og hvorvidt man skulle få gratis skolemat. Jeg trår varsomt for å ikke lede hennes meninger eller latterliggjøre de tingene som jeg ser på som små. Da vi har to funksjonshemmede barn og har merket på både økonomi og barnas tilbud i opplæringsøyemed har blitt dårligere med nåværende regjering, argumenterte jeg for at dette er en av mine hjertesaker. Jeg snakket om verdier, og at de mest sårbare i samfunnet trenger mer hjelp, fungerende tilbud og økonomisk støtte. Derfor vil jeg stemme på Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre. Jeg poengterte også viktigheten av å bruke sin stemmerett, uavhengig av hva man vil stemme. Alle stemmer teller, og man bør absolutt bruke den rettigheten vi har i dette demokratiet. Godt valg alle sammen!

  6. Heii kan du lage et innlegg om hvordan du feiret russetiden. Var du vandreruss/van/buss? Beklager hvis du allerede har laget innlegg om det.

  7. Blir så glad av mennesker som faktisk gidder å stemme, får en sånn indre ro inni meg. Selv har jeg venner som “ikke gidder” fordi “det er så stress”. Det er så jævlig irriterende, haha, satan.
    Stemmer AP jeg også, satser på regjeringsskifte asap.

  8. Hva mener du med at du hadde likt høyre om de ikke var i regjering med FRP? Livredd for at vi ender opp som Sverige og må ha no-go soner der politiet ikke tør å gå inn. Må ha barna mine fulgt hjem fra barnehage og skole. Ikke på grunn av innvandring, fordi det er jeg for!’en vi må ha en god intergrering der vi lærer bort den norske kulturen, som ikke inneholder voldtekt og vold mot barn og kvinner! Syntes du skal tenke på fremtidige generasjoner og familie når du stemmer og<3

  9. Så bra at selv om du ikke interessert i politikk så har du satt deg inn hva du vil stemme og skal stemme, altfor mange lar være.
    Jeg stemmer Rødt, som har mange like saker som SV, men SV har tidligere vist seg å være pusekatter som føyer seg med vinden, som da de stemte JA til norsk krigføring i Libya, og i ettertid angret på det. I tillegg er jeg veldig opptatt av miljø, og selv om MDG og SV også er det, så må vi endre det grunnleggende kapitalistiske systemet for å nå frem her, profitt kommer alltid til å styre over miljøhensyn og mennesker så lenge hele samfunnet vårt er bygget på en kapitalistisk vekst. Jeg føler mange stryker av Rødt fordi det er “for radikalt”, men hvis man setter seg litt inn i deres politikk så er det mange kloke og interessante tanker der og de har vokst kraftig siden sist valg 🙂

  10. Jeg vet dette ikke har noen ting med dette innlegge her å gjøre 🙈 Men jeg kom på at du sa du hadde flyskrekk. Så da tenkte jeg å vise deg en video av 11 milioner gode grunner til at du kan ta det med ro 😊 https://www.facebook.com/VerdsattNO/videos/1818890148350451/
    PS: digger bloggen din! Har lest alle innleggene dine! Du er en fantastisk person! Du har gjort selvtilliten min bedre og gjort meg til en gladere jente ❤️ Digger deg! Stå på og drit i alle stygge kmt! De er bare sjalu for at de ikke er et like bra menneske som du er ❤️

  11. Så bra, skal stemme for første gang og mitt valg faller også hos Arbeiderpartiet<3 På tide å kaste FrP ut av regjeringen!

  12. Stemmer høyre fordi jeg har lyst til å bevare den norske økonomien, og få til en vekst i fremtiden hvor vi kan skape flere arbeidplasser og minske arbeidsløsheten i Norge. Ønsker også å opprettholde oljeboringen, siden det er en av Norges viktigste inntektskilder, og bidrar til god økonomisk stabilitet for Norge og fremtidens generasjoner. Stem Høyre💙

  13. Jeg synes det er så trist med alle som ikke godtar at andre har forskjellige meninger fra en selv. Selv stemmer jeg FrP, men har like mye respekt for de som stemmer rødt som de som stemmer blått. Det som er viktig er at man har en mening, står for den og bruker stemmeretten sin 🙂

  14. Synes det er tøft gjort at du legger d ut på sosiale medier, nå som mange er uenig hva enn man sier nå fortiden. 😉

  15. https://www.dyrebeskyttelsen.no/2017/08/29/stortingsvalg-2017-dyrevennlig/
    Arbeiderpartiet
    Spørrerunde:
    For obligatorisk ID-merking
    For avvikling av pelsdyrnæringen (også i partiprogram)
    Mot dyrevelferdstilsyn utenfor Mattilsynet
    For dyrepoliti
    Partiprogram:
    Fangst av sjøpattedyr ? Ikke nevnt
    Bedre dyrevelferd innen fiskeoppdrett ? Ja
    Fokus på besetningsstørrelse og velferd innen matproduksjon ? Ikke nevnt
    God forvaltning av rovdyr ? ikke nevnt
    Fokus på redusert kjøttinntak ? ikke nevnt
    Forby uetisk avl av produksjonsdyr og selskapsdyr ? ikke nevnt
    Oppsummering: Lite fokus på dyrevelferd i programmet, trekker opp at de ønsker avvikling av pelsdyrnæringen og bedre velferd i fiskeoppdrettet.

  16. Det burde vært påbudt å stemme. Er desverre alt for mange som ikke gjør det. Og ikke minst herlig at du tørr å dele hva du skal stemme, for det er det ikke mange som tørr, spesielt ikke når du er i mediene. Jeg skal stemme det samme som deg 🙂

  17. Jeg er medlem av AUF, men jeg får ikke stemt i år! Så alle som har stemmerett bør jammen meg komme seg ut og bruke stemmeretten de har fått. Tenk hvor heldige vi er. Godt valg! #arbeiderpartiet ❤️🌹

  18. Hei Minna:) Jeg vet ikke hvem du er, eller hva du stemmer. Men jeg håper at vi kan respekterer hverandre sine synspunkter og meninger uansett om man stemmer Rødt, KrF eller FrP:)

  19. Hei! Jeg vet dette spørsmålet kan høres litt harsh ut, men det er seriøst ikke ment vondt eller frekt eller noe, jeg bare lurer ut av ren nysgjerrighet, men du må selfølgelig ikke svare på noe du ikke vil svare på <3 Men til spørsmålet: Syns ikke du det er/var voldsomt urettferdig at du, som ikke en gang var interessert i Arbeiderpartiet ble utsatt for terroren på utøya? Selvsagt var det jo urettferdig, men syns du det er litt ekstra urettferdig? Jeg tenker, du ble jo liksom utsatt for noe av det styggeste et menneske kan bli utsatt for, (jeg syns du er så sterk btw <33) også var det for noe du ikke brydde deg om liksom? Jeg tror personlig at jeg hadde vært forbanna bitter liksom, men klarer selfølgelig ikke leve meg inn i en sånn situasjon, så hadde vært spennende å høre fra noen som faktisk har vært i denne situasjonen 🙂 Ser sykt opp til deg og bloggen din, stå på!

  20. Anonym: Hei kjære deg 🙂
    Nei, det er jeg ikke bitter for. Jeg har lært meg at man ikke kan være bitter for fortiden, for da vil man slite med å komme seg videre i fremtiden. Det som har hjulpet meg er å jobbe med det som har vært vondt og gi slipp på det. Jeg overlevde tross alt, så jeg har alle grunner til å være lykkelig. Jeg setter så pris på livet selv om jeg har det vondt noen ganger.

    Tusen takk for det, veldig hyggelig å høre <3 <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *