SANNHETEN OM FORTIDEN MIN

Categories Personlig

Det er mye dere ikke vet om meg, selv om jeg kanskje virker som en åpen bok her på bloggen. Jeg er veldig åpen om ting, helt til det kommer til det som virkelig er privat for meg. Ja, jeg snakker om mine sårbare sider. Jeg har alltid vært redd for å vise denne siden av meg, hvorfor har jeg dessverre ingen forklaring på. Som jeg skrev i går så ble jeg til slutt enig med meg selv om å dele videoen der jeg snakker ut om mitt forhold til kropp. Jeg skal være så ærlig å si at jeg er livredd for å dele dette, i tilfelle noen tar det jeg sier helt feil. Alt jeg vil er å hjelpe noen andre som er i samme situasjon som jeg var i og jeg håper virkelig av hele mitt hjerte at denne videoen kan være til hjelp. Jeg håper at du også etter denne videoen kan ta et kleint speilbilde der du vise fuck you til kroppspresset mange av oss føler på. PS; DU er BRA nok

26 kommentarer

26 thoughts on “SANNHETEN OM FORTIDEN MIN

  1. Jeg kommenter vanligvis ikke, men nå måtte jeg! Tusen takk Sofie, som tør å si dette! Jeg har lenge slitt med en spiseforstyrrelse og driver å kjemper for å komme meg ut. Jeg trengte å høre ordene fra deg. Tusen takk! Jeg håper du en får bort dette fokuset helt❤️

  2. så SYKT viktig tema.
    eksen min var AKKURAT slik. ble helt blind på det
    han begynte med det samme
    hver dag hjemme (vi var samboere) var han deprimert og snakket om esteriske ting
    var så lei han at jeg gjorde det slutt
    for selvopptatt
    så irriterende
    og jeg sa til han; NÅ hører du på meg. JEG vil heller at du skal ha litt mage, litt for mye og livsglede. jeg driter i kroppen din!? Jeg klarer ikke mer. du trekker meg ned i energi hver eneste dag. det påvirker meg. han fortsettet med det, jeg gjorde det slutt.
    thank u for at du så det sev. bra jobba

  3. Du er veldig flink til å ordlegge deg, selvom du kanskje ikke synes det selv. Videoen var kjempe bra, Sofie. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du snakker om. Jeg har selv vært skikkelig på kjøret med anorexia nervousa, og selvom jeg ikke lenger har anoreksi, så er jeg fortsatt preget av å ha hatt det. Å legge på seg 20kg er vanskelig, selvom man egentlig vet at det er det som er best for helsa. Du burde være stolt over deg selv, alt du har oppnådd og ikke minst at du klarer å snakke om så vanskelige temaer som forhold til egen kropp, sex, vaginisme osv. Liker også at du snakker om deg selv, at du ikke snakker om hva alle andre har gjort eller påpeker hva man bør og ikke bør gjøre. Mvh en som titter innom bloggen din i ny og ned.

  4. SYKT bra at du tar opp et så viktig tema. Jeg har slitt ekstremt mye med dette selv, og sliter selv den dag i dag. Hver gang jeg spiste usunn mat måtte jeg gå å se meg i speilet, og før var jeg ekstrem på det å studere meg selv fra topp til tå. Man strever alltid etter noe bedre, men til syvende og sist så er det viktigste du har i livet venner og familie og den tiden du bruker med de. Du ordlegger deg så bra i denne videoen, og jeg kjente meg så godt igjen. Jeg vil ikke bruke resten av livet mitt på å hate kroppen min, og jeg skjønner jo selv at det er der jeg er den dag i dag. Jeg har droppet alt for mange avtaler, jentekvelder, feste etc. bare fordi jeg var livredd for de ekstra kaloriene.. jeg skjønner jo selv nå at det er helt på jordet. Takk for at du lagde denne videoen, og det var veldig fint å se en litt annen side av deg. For et flott menneske du er 🙂

  5. Jeg har selv slitt mye med kropp og utseende, så jeg synes det er utrolig bra at du tar opp disse viktige temaene! Du motiverer meg til å fokusere på alt positivt. Tusen takk❤️

  6. Kjenner meg så sykt igjen! Jeg klarer ikke komme meg ut av det, det startet i høst med at jeg skulle bli sunn og starte å trene. Jeg hadde ingen erfaring å begynte å spise mindre og trene 6 ganger i uken, spiste 700 kalorier om dagen i i flere måneder og nå spiser jeg 1200 maks fordi vekten går opp når jeg spiser over det. Det verste er at jeg aldri har vært mer ulykkelig, var ikke misfornøyd med meg selv før og veide 50,6 kg. Nå veier jeg 41,8 og har helg vrengt kroppsbilde, føler meg stor selv om jeg vet jeg er normal. Når vekten synker får jeg panikk fordi jeg vet den er for lav men samtidig får jeg panikk når den øker, jeg veier meg hver dag og måler lårene mine daglig for å ha kontroll. Jeg teller også kalorier og livskvaliten min er helt ødelagt, jeg kan ligge å gråte om nettene fordi jeg for eksempel hater bena mine og vil ha tynnere. Sammenligner meg med alle andre og ser at alle rundt meg er mindre, utrolig fælt å tenke på. Mange ganger gråter jeg over dette fordi jeg innser at jeg har ødelagt livet mitt, jeg ville bare bli sunn og stramme opp litt men så gikk det helt feil vei

  7. Jeg så på snap at både deg og Morten var på bursdagen til TIX. Er pausen deres liksom så streng at dere ikke kan snakke sammen når dere møtes på slike ting? Elsker bloggen din❤️

  8. Vet du hva Sofie. Jeg er 15 år og har allerede gått igjennom anoreksi. Jeg har også mistet min mor og vet at alt dette kan ha stor påvirkning på hjernen. Det du gjorde var ekstremt tøft og det gir meg faktisk håp. Håp om at jeg en dag kan klare å se på meg selv og føle meg bra. Jeg kjenner meg godt igjen i alt du har skrevet. Tusen takk for at du viser oss at det går ann å bli bedre og at vi er bra nok. Jeg vet selv at jeg kommer til å slite med både mat og trening i flere år til, men dette her har hjulpet meg mye. Det betyr så mye for meg at du gjorde noe så vanskelig for å hjelpe! Det er helt sykt! Jeg har allerede abs som er shredded, men jeg er ikke lykkelig av den grunn. Tusen hjertelig takk for at du viser unge jenter som meg at det går ann å få det bra igjen❤️

  9. Flott innlegg Sofie! Håper du er stolt over deg selv etter du la ut den videoen her, viktig tema som er alt for relevant, spesielt for den målgruppen som leser bloggen din. Aldri kommentert et blogginnlegg før, men ville gjerne gi deg en klapp på skuldra etter at du har vært så tøff og blottlagt historien din for at andre kan få det bedre!

  10. Veldig bra innlegg Sofie! Jeg har sagt det før, og jeg sier det selv. Du har en utrolig formidlingsevne, og du er utrolig flink til å få frem budskapet! Viktig tema, du er tøff som tar det opp og jeg er utrolig takknemlig for det! Jeg har ikke vært ekstrem selv, men har selvfølgelig slete med mitt jeg å. Skal ta til meg det du sier og gi litt mer faen 😄 Ta vare på helsa og psyken! Og lever i nuet! Det er nå det skjer og det er viktig å ta vare på øyeblikkene nå!! Du er herlig, stå på videre! Tror du inspirerer mange, du inspirerer vært fall meg 😄❤️

  11. Synes du fikk frem poenget veldig bra i videoen! Er sikker på at dette vil hjelpe mange i fremtiden! Stå på ❤️
    Spørsmål: hadde du operert puppene da før/etter bildene ble tatt? 😅

  12. En utrolig bra og viktig video. Har kanskje ikke helt skjønt det var det jeg trengte tidligere, men med engang jeg så denne videoen innså jeg at det er nettopp dette jeg har trengt hele tiden. Jeg er over middels glad i å trene, har lenge ønsket prøve bikini fitness og har som de fleste andre 17 årige jenter ett ønske om å bli bra nok til å en dag føle jeg er fornøyd og starte trives med livet. Er ikke at jeg direkte e misfornøyd, men ikke fornøyd heller. Har ønsket prøve bikini fitness fordi jeg ønsket en utfordring, men etter å ha sett dette endrer jeg kanskje den planen.
    Det er ett så utrolig viktig tema og vi trenger starte snu dette fokuset ikke bare mot å være helse messig sunn men det å snu kropp fra å være hoved fokus og senteret til all lykke, og starte se rundt oss og la kropp bare være kropp. Viktig være sunn, men ekte sunn helse kommer vel først og fremst innenifra. Tusen takk for at du gjorde noe som så tydelig er vanskelig for deg, det er ett viktig tema og du har veldig gode poeng. Vi trenger fler som deg.

  13. Sykt bra video, og sykt tøft gjort å spille den inn! Jeg trener og spiser sunt (litt iaf), for å se bra ut på innsiden av kroppen 😀

  14. Er så utrolig godt gjort av deg å sette lys på det her! Jeg har selv slitt med mat, og var på et tidspunkt underernært. Når man går opp igjen tenker automatisk alle “du ser mye bedre ut nå, så frisk og fin!”, men ingen ser det sykelige som foregår i hodet. Vi alle vil vel leve et liv fylt med minner verdt å huske, for hva slags liv er dette? Det har gått 4 år siden hodet mitt ble fylt med tanker om kropp og kalorier, og jeg kan faktisk ikke huske sist jeg nøt et måltid uten dårlig samvittighet.
    Det hjelper ikke hva folk forteller deg, når hjernen vår sier noe annet. Vi kan se på andre som veier mer enn oss selv, og tenke “herregud, så utrolig flott hun er!”, men det er så mye vanskeligere å tenke slik om seg selv. Folk blir ofte hårsåre om en normalvektig har tanker om at man ikke er tynn nok, men det handler ikke om å krenke andre. Det handler kun om vårt eget hode og hvordan vi tenker om oss selv, ingen andre. Det er egentlig utrolig skummelt hvor forvridd man kan bli, men jeg håper du en dag kommer deg helt ut av det, for vi skal ikke være nødt til å være redd for noe som holder oss i livet. Og livet får vi bare en gang <3
    Klem fra meg!

  15. For en utrolig bra video, Sofie! Virkelig, jeg kjenner meg så skummelt godt igjen. Det som også er skummelt, er å se hvor mange som faktisk kjenner seg igjen her, ved å lese kommentarene.
    Det er veldig motiverende å høre at du er på vei ut av dette, og det gir meg skikkelig håp. Fortsett å vær et godt forbilde, slik du er nå. Det kan hjelpe så mange❤️Det er fint å høre at du begynner å innse hvor sykt nydelig og pen, alle rundt deg ser deg som. For ja, stemmen i hodet fucker med oss, og vil ikke stoppe med mindre man tar kontroll over egen lykke. Livet er så mye mer enn mat og trening, og at the end, som du selv sier- hvem bryr seg? Det er trist å tenke på at man bruker SÅ mye tid på noe som har SÅ lite å si, og egentlig kun drar deg ned.
    Jeg heier på deg, på oss, og på alle andre som deler sin historie her. Vi er sterkere enn stemmen i hodet👊🏻

  16. Så flink du er som tar opp dette temaet! Bra du klarer å snakke åpent om det nå. Selv sliter jeg med å snakke om ting jeg sliter med. Holder alt inne. Hvordan klarte du til slutt å åpne deg om noe du synes er så vanskelig å snakke om?

  17. Hei Sofie! Jeg er 14 år og syns det er flott at du lagde denne videoen! Jeg er slank og hadde egentlig aldri noe problem med min kropp. Helt til jeg i det siste begynte å tvile på meg selv, da folk i feks klassen (altså guttene) er så opptatt av det med pupper og rumpe osv. Jeg syns det er utrolig trist at du blir ikke likt hvis du ikke ser ut som Kim Kardashian. Man blir jo fortalt at man ikke skal bry seg om kroppspress, men de som sier det sliter mest sannsynlig ikke med det selv. Det er vanskeligere enn man tror! Poenget mitt er at jeg er sykt lei av kroppspress og at jeg, som 14 åring, egentlig ikke burde bekymre over sånt, men det er vanskelig. Heh måtte bare få det ut

  18. Jeg støtter alt du sier Sofie!♥️ Jeg trengte å se denne videoen i dag, tusen takk! Fortsett med det du gjør, jeg digger deg og bloggen din. Det at du er så åpen og ærlig, har så gode verdier, og deler det med andre, gjør deg til et FORBILDE!
    I allefall for meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *