Hvorfor skal gutten spandere middagen?

Categories Samfunn

Når du skal ut å spise middag med en kjæreste eller en date, tar du med deg lommeboka da? Hvis du tar med deg lommeboka, gjør du det for at du forventer at du skal betale eller for å tilby bare for å være hyggelig? For svaret blir vel nei uansett. Før mente jeg at det var helt rett at gutten skulle betale hver eneste gang, men er det egentlig rett? Hvorfor er det han som skal stå for regningen ? Hvorfor er det ikke likt? Hvorfor er det sånn at vi mest sannsynlig hadde fortalt venninne våre hvor dårlig daten var fordi vi måtte betale? 

Hvis vi går to år tilbake i tid. Der jeg hadde vært på date med en gutt som var på tur til å finne fram lommeboken sin for å spandere middagen. Så hadde jeg tilbydd meg å betale regningen bare for å være “hyggelig” å han hadde sagt “okei” så tror jeg nok at jeg hadde blitt sjokkert. Men hvorfor det egentlig? Hvorfor skal jeg først tilby meg å betale for å så reagere på at han sier ja? Hvorfor er det sånn at gutten alltid skal betale? Vi lever ikke i gamledager lengre å jenter har inntekt på lik linje med gutter. Jeg skjønner hvorfor det var sånn før i tiden.Da forsørget mannen familien sin. Men i de fleste tilfeller så er det ikke sånn lengre, så hvorfor skal gutten spandere middagen? 

Selvfølgelig er det hyggelig å bli invitert med på date å få middagen spandert, men burde ikke det gå begge veier? Hva med å ha hver sin gang? Jeg syntes i alle fall det høres mest rettferdig ut. Jeg hadde aldri godtatt at jeg skulle betale middagen hver eneste gang jeg og Gabriel hadde vært ute å spist. Så hvorfor skal jeg forvente noe av Gabriel som jeg selv aldri hadde godtatt? Men samtidig så tror jeg guttene føler presset for å alltid måtte betale, og det syntes jeg er feil. Gabriel har mange ganger bare betalt for han syntes det er flaut at jeg betaler, haha. Men det er jo fortsatt helt feil, for det burde ikke være flaut. Jeg synes at det burde være like normalt at en jente spanderer som en gutt. 

I tidligere forhold har jeg vært helt motsatt. Jeg har vært i et forhold tidligere der gutten betale nesten alt. Er ikke det feil? Jeg så det ikke da, men jeg ser det nå. Nå syntes jeg det er fint å få betale av og til, for det er jo koselig å spandere. Jeg syntes selv det er veldig hyggelig å bli invitert med ut på en middag som noen andre betaler. Så hvorfor skal ikke jeg ønske å gi det tilbake? Jeg syntes det er synd hvis gutter virkelig føler presset for å betale hver eneste gang. Er man ute å spiser 2-3 ganger i måneden blir det jo kjempe dyrt. Så kanskje vi jenter må senke kravene våre litt å faktisk være den som inviterer gutten ut på middag for å spandere. Hva tenker dere?

19 kommentarer

19 thoughts on “Hvorfor skal gutten spandere middagen?

  1. Helt enig, jeg vill betale for meg selv. Men ofte så tar meg og samboeren mi annen hver gang når vi er ute å spiser 😀

  2. Jeg har vært vant til helt motsatt, at jeg var den som spanderte alt, så ble kjempeoverrasket når jeg var på date på restaurant og gutten betalte. Selv mener jeg det er helt fair å bytte på, men i starten er det nok litt av romansen at gutten spanderer 🙂

  3. Er helt enig, når jeg og typen min skal gå ute å spise middag eller kjøpe middag til kvelden for eksempel så betaler vi enten annen hver gang eller så betaler jeg noen ganger selv 🙂

  4. Veldig bra skrevet å er veldig enig med deg i alt du skriver faktisk. 🙂
    Selv mener jeg ikke at man skal forvente at gutten skal betale alt hele tiden, hvorfor ikke gjøre det til annen hver gang som du sier. Eller gjør det slik at man betaler halve regningen hver kan også være en løsning. Rettferdig og likevel blir det hyggelig. 🙂 Selvom det er koselig at gutten spanderer, må man ikke forvente å ta dette som selvfølge, gutter fortjener også å bli spandert på middager ute på lik linje som med jenter.

  5. Pga som regel så er det guttene som inviterer jenter ut på date, hvis jenter ville ha betalt de også så kunne de sakt at de invitert ut på en date nr to og betalt foreksempel.

  6. Synes det skal gå begge veier, men tror det der må komme av hvordan det var før i tiden da kvinnfolk var husmor og menn tjente penger måtte vell menn bruke en del penger på kvinnfolket. Det går vell utifra hvem som har best råd muligens? venninna mi spanderer en del mat på kjæresten pga hun tjener bedre enn han og sånn har det vært til meg også. Kjæresten tjener mest så han tilbyr seg å betale middagen iblant, men det var oftere før enn nå. Tror ikke menn liker det så godt at kvinnfolket tilbyr seg å betale for menn vil som regel føle at de har den “makten” om du forstår hva jeg mener. Noen menn takler ikke at kvinner tjener mer penger enn dem.

  7. Hellaaa: Tusen takk for det 🙂
    Jeg er helt enig med deg ! Burde så absolutt gå begge veier. Med mindre den ene tjener utrolig mye mer enn den andre. Men jeg tror nok uansett at man har råd til å spandere en middag en gang i blandt 🙂 Er selvfølgelig ikke alle som har råd til å gå ut å spise i det hele tatt, men er ment til de som faktisk har det å alltid forventer at gutten skal betale 🙂

  8. Jeg synes det er mer romantisk når gutten spanderer ute, sikkert fordi jeg så sjelden har opplevd det, så kan jeg heller lage hjemmelaget middag til han hjemme f. eks. (og da er det jo jeg som spanderer) 🙂

  9. Jeg skjønner godt hva du mener ja, å jeg er så enig med deg 🙂 Veldig bra skrevet innlegg, og ett fint tema å ta opp 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *