I dag er jeg stolt

Categories Personlig

Dette innlegget skal jeg faktisk bruke til å skryte av meg selv. Det er ikke hver dag jeg klarer å faktisk være stolt over meg selv, men i dag er jeg det. Etter Utøya har jeg hatt mange problemer. Problemer som aldri har vært der før. Problemer som har ødelagt mye for meg. 

Det ene problemet som virkelig har plaget meg er det å fly. Fra jeg var liten har jeg flydd. Jeg har flydd mange ganger alene. Aldri har jeg vært redd for å fly. Etter Utøya ble dette en av mine store frykter. Det tok lang tid å skjønne hvorfor jeg var redd. Jeg har jo aldri vært redd for å fly før. Så hvorfor sitter jeg å kaldsvetter med et hjerte som snart hopper ut av kroppen min hver gang jeg flyr? Hvorfor må jeg tilkalle flyvertinnene hver gang jeg hører en unormal lyd eller at flyet rister litt? Hvorfor ligger jeg søvnløs natten før jeg skal ut å fly fordi jeg er livredd? 

Det tok meg lang tid å akseptere denne skrekken som plutselig kom. Denne skrekken som aldri har vært der før. Denne skrekken som har hemmet meg så utrolig mye. Jeg klarte ikke å skjønne hvorfor jeg var så redd. Innerst inne var jeg klar over at det ikke er farlig å fly. Innerst inne visste jeg hvor lite sannsynlig det er for at det faktisk skjer noe. Innerst inne visste jeg hvor mange fly som var oppe i luften i løpet av en dag uten at det skjer noe.

Men selv om jeg visste disse tingene tok jeg heller tog enn fly. Tog er mye tryggere føler jeg, der er jeg ikke redd. Jeg tok noen ganger buss istedenfor fly, for det var også mye tryggere. Noen ganger har jeg leid bil, bare for å slippe å møte opp på flyplassen. Jeg har til og med dratt hjem gråtende fra flyplassen uten å komme meg på flyet, fordi jeg var redd. Vet dere hva jeg var redd for? En mann jeg syntes så mistenkelig ut.

Jeg har nå hatt disse problemene i 4 år. Jeg har funnet ut at det ikke er det å fly jeg er redd for, men jeg er redd for å ikke ha kontrollen. For jeg kan ingenting om fly. Jeg vet ikke hva som er normalt å hva som ikke er normalt, derfor er det usikkert. Jeg er redd for at det kan skje noe. For det har skjedd ting før, selv om det ikke er ofte. Jeg er redd for at man mest sannsynlig dør hvis det skjer noe mens du flyr. Du kan ikke gjøre noe som helst. Det eneste du kan gjøre er å sitte der. 

Det er mange problemer sånn som dette jeg har fått etter Utøya. Noen er verre enn andre. Jeg har lengte følt for å bare gi opp, for det har ikke vært lett. Det har ikke vært lett å reise de siste 4 årene. Jeg har nesten ikke vært hjemme hos mamma i Tromsø siden jeg flytta, fordi jeg vil helst ikke fly. Jeg har ikke reist så mye jeg egentlig kunne ha gjort, fordi jeg er redd for å fly. Jeg har hatt angst hver eneste gang jeg har flydd, fordi jeg er redd for å fly. 

Men i dag skjedde det noe. I dag kom dagen jeg aldri hadde trodd skulle komme. I dag var jeg ikke redd en eneste gang under flyturen. I går fikk jeg en ekkel følelse, som jeg får hver eneste gang før jeg skal fly. Jeg bestemte meg for å slutte å tenke på det. Jeg bestemte meg for at dette skulle jeg klare. Jeg hadde min første flytur på 4 år der jeg ikke var redd. Jeg syntes det var godt å fly. Jeg koste meg med høy musikk og et motemagasin mens jeg gledet meg til å komme hjem. Når det ble litt turbulens kilte det i magen mens jeg trakk på smilebåndet. Istedenfor at jeg klamret meg til armlene på flysetet mens jeg venter på at noe skal skje.

I dag er jeg virkelig stolt over meg selv. Jeg har stolt over at jeg endelig klarte å ikke være redd. Jeg er stolt over at jeg endelig har kommet meg et lite skritt videre på veien jeg har å gå. Jeg er stolt over at jeg jeg aldri har gitt opp kampen. Jeg er stolt over at jeg ikke lar en mann ødelegge livet mitt mer enn nødvendig. Jeg er stolt over at jeg fikk det til. 

7 kommentarer

7 thoughts on “I dag er jeg stolt

  1. fantastisk bra jobba, all grunn til å være stolt av deg selv 🙂 det er ikke bare bare å komme seg over en frykt, og du må ta det et steg av gangen, men dette er jo et megasteg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *