Et dårlig forbilde

Categories Personlig

Den siste tiden har det vært mye snakk om dårlige forbilder. Gjerne bloggere og kjendiser som operer seg å forteller åpenlyst om dette. For hva slags signalerer gir dette yngre jenter og gutter? Hva lærer vi den yngre generasjonen ?

Jeg er helt enig at det ikke er bra å normalisere plastikk kirurgi og jeg er også enig at det er skummelt å tenke på hvor normalt det har blitt. MEN det som også skremmer meg er voksne mennesker som slenger dritt på nett. For hva slags signaler gir dette yngre jenter og gutter? Jeg syntes det er ironisk at en dame på 50 år forteller hvor dårlig forbilde andre er når denne damen velger å bruke ord som ” dukke” og ” stygg”, hva slags forbilde er egentlig du? 

Jeg blir redd når jeg leser kommentarfeltet på TV2 og VG, for det er skremmende å se hvor mange godt voksne mennesker som skriver stygge kommentarer som om det skulle vært helt normalt. Jeg så en kommentar her om dagen som var skrevet av en voksen dame ” Hun må få velge sine kunder selv, vi vet jo ikke hvem av de som er selvmordsbombere. Kan ikke føle oss trygge i vårt eget land lengre” Jeg håper virkelig ikke at du har barn eller barnebarn, for det er skremmende å tenke på hvilke holdinger og verdier du lærer dem. Forresten, DU er et dårlig forbilde. 

Etter 40-70 år på denne jorden burde dere virkelig vite bedre, hva har gått galt? Jeg syntes det er skummelt å tenke på at jeg på 21 år vet bedre enn deg på 40 år. Det er ikke jeg som burde fortelle deg hva som er rett og galt, det burde jo være du som lærer meg. Jeg skjønner at man ikke kan være enig i alt, men det er stor forskjell på konstruktiv kritikk og kommentarer som rett og slett er slemme. Det er også stor forskjell å mene noe om en sak og når man begynner å gå på personangrep. Når du begynner å kategorisere andre mennesker som ” de ” og kaller de for selvmordsbombere vil jeg ikke kalle deg saklig lengre. Da er du bare slem.

Jeg er helt enig at normalisering av operasjoner er skremmende, men jeg syntes også at godt voksne mennesker som hetser andre på nett er skremmende. Disse menneskene er kanskje mor/far/ eller bestemor/far til unge jenter og gutter. Jeg syntes det er skremmende å tenke på hva disse voksne menneskene lærer barn og barnebarn. Når et barn ser moren sin hetse andre på nett, hva lærer dette barnet da? Jeg syntes ikke vi bare skal ha fokus på de som normaliserer plastikk kirurgi, også på de som hetser andre på nett. Du skal lete lenge etter et så dårlig forbilde som de som trykker andre mennesker ned. 

8 kommentarer

8 thoughts on “Et dårlig forbilde

  1. Tenker folk har for lite å gjøre 🙂 hehe så når de kan være anonyme så slenger de ut! Håper folk klarer å heve seg over det 🙂

  2. Helt sant det du skriver, utrolig bra skrevet. Virker som for eksempel noen personer har for mye penger og for lite å bruke det på.. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *