DET GJØR VONDT

Categories Personlig

For de aller fleste er sommeren den beste årstiden av de alle, men for meg er det annerledes. Jeg elsker sommeren, og det er helt klart min favorittårstid, det er likevel bare så mye som har skjedd. På fredag hadde Sondre bursdag, han skulle blitt 23 år. Han rakk så vidt å fylle 17 år, og nå var det altså 23-årsdagen hans. 3.juli er det 8 år siden pappa døde. Om noen uker er det 22.juli. Alt er samlet på 2 måneder, og jeg skal være så ærlig med dere å si at det er vondt. Det er jævlig vondt.

Jeg stenger ofte følelsene ute, for noen ganger føles det som den eneste måten å overleve. De få gangene jeg faktisk setter meg ned for å føle på det, så stopper jeg. Det å kjenne på at jeg aldri skal møte pappa igjen, er tungt. Jeg skal aldri mer få en klem eller se et smil. Jeg skal aldri mer få høre stemmen hans, eller være rundt han. Han er borte, for alltid. Jeg har snart vært uten han i 8 år. Jeg så han sist da jeg var 14 år gammel. Tenk så mye som har skjedd, og hvor mye han har gått glipp av. Hadde han vært stolt over meg?

Livet kan virkelig være brutalt noen ganger, og det er mye som kan være vanskelig å godta. Jeg vet ikke om jeg har godtatt, eller om jeg bare har lært meg å leve med det. Jeg har lært å kjenne på lykken, selv om det kan gjøre vondt samtidig. Jeg kan le, men også gråte. Jeg er sterk, men jeg tillater meg selv å være svak. Jeg vet dette er et rotete innlegg, men for meg så er dette rotete. Noen ganger føles det ut som at jeg har glemt alt som har skjedd. Jeg klarer å leve med det, helt til påminnelsene kommer.

I går slo det meg plutselig at jeg aldri skulle få møte de igjen. Det virker noen ganger som om de har reist på ferie, og vært borte i mange år. I 6 år overbeviste jeg meg selv om at pappa hadde reist bort. Jeg fortalte meg selv at han snart ville komme igjen, og jeg skjønner selv hvor feil det er. Noen ganger er det lettere å gjøre feil, enn å godta sannheten. Selv om jeg stort sett er lykkelig, og har mange grunner til å smile. Så er det dager som dette der det bare gjør vondt. Det gjør vondt å føle på, og det gjør vondt å vite. Sannheten sårer like mye hver eneste gang. 


Jeg skulle gjort alt for få oppleve denne dagen på nytt. Ta vare på de rundt deg <3

101 kommentarer

101 thoughts on “DET GJØR VONDT

  1. Etter å ha lest blogginnlegget ditt sitter jeg igjen med en potet i halsen, og det man skulle tro var endeløse fosser fra øynene mine. Jeg kjenner ikke deg som person. Jeg kjenner ingen av paradise-deltagerne som personer, men likevel har jeg utartet meg en mening om hver enkelt av dere. Fordi det er det man gjør. Man dømmer dere basert på hvordan dere fremstår i en redigert episode fra ph, og inntrykkene av dere blir basert på hvordan dere ellers fremstår i media. Jeg har både elsket deg, og ikke elsket deg gjennom de siste månedene. Likevel velger jeg å legge vekk inntrykkene jeg har fått av deg når det kommer til dette innlegget, fordi når alt kommer til alt, så er du bare en helt vanlig person akkurat som meg. Og jeg vet, som en helt vanlig person, at det du har gjennomgått opp gjennom årene er fryktelig tungt. Det er tungt å bære, og tungt å vite at man ikke får gjort noe med det. Likevel synes jeg du er utrolig sterk som velger å dele dette med oss på bloggen din, og du skal vite at du har en venn i meg. Jeg er utrolig stolt over hva du har fått til så langt i livet, og jeg er sikker på at faren din ville vært like stolt. Glad i deg❤️

  2. Jeg tror absolutt din far hadde hvert super stolt av deg❤️ Og det har du selv all grunn til å vere!
    Du er rå tøff! Og jeg beundra deg!

  3. Dette var et veldig fint og ekte innlegg! Tusentakk for at du vil dele dette med oss.. Det vil nok hjelpe mange som har det vondt både pga 22 juli og andre tap. Du er kjempetøff som tørr å dele slike personlige tanker. Du er virkelig et forbilde Sofie! Alt det du har opplevd gjør meg så trist for deg.. Men samtidig så har alt som har skjedd vært med på å forme deg til den fine personen du er idag. Og jeg tror faren din ville vært kjempestolt av deg!
    ❤️❤️

  4. Tårene renner. Jeg savner pappaen min så utrolig mye. Han døde for seks år siden. Husker jeg synes det var sååå teit og flaut (Ja, jeg var fjortis) at han måtte komme og se på alle håndballkampene mine. Ingen andre foreldre var jo på alle! Men da var han uten tvil stolt av meg, slik din pappa 100% sikkert var av deg. Først nå jeg skjønner hvor heldig jeg var. Fine pappaen min. Om jeg bare kunne gitt han EN klem til :'(
    Sender deg en klem og varme tanker. Tusen takk for at du delte. Får meg til å føle meg mindre alene.

  5. Fikk klump i magen av å lese dette. Det er vondt å miste nære venner og familie. Man kommer aldri over det, men med tiden lærer man å leve med det. Man har ikke noe valg. Livet må gå videre selv om det gjør fryktelig vondt. Hvor gammel var faren din da han døde? Leste i et blogg innlegg at du hadde søsken fra 13-40 år

  6. Virkeligheten er rå og urettferdig av og til. Men, vi er ikke alene om å oppleve vonde ting i livet. Jeg skriver “vi” fordi jeg mistet selv en forelder for 10 år siden. Kommer aldri over det, har bare lært meg å leve med det. Tror ikke noen av våre foreldre ville at vi skulle “grave oss ned” i sorg, derfor må vi prøve å gjøre det beste utav det og leve mens man kan 🙂
    Take care <3

  7. Det gjør så sinnsykt vondt at du har opplevd dette her. Men jeg er så glad for at du har styrken til å tenke at “dette klarer jeg”, og i tillegg så har du mange rundt deg som hjelper deg under denne tiden! Det er så fint å se at du tør å skrive om det, samtidig som at du tør å vise at her er jeg, og jeg har opplevd terror.
    Har selv mistet noen veldig nære, og jeg vet hvordan det er. Kondolerer til deg, fineste Sofie! Jeg er helt sikker på at faren din hadde vært stolt av deg.

  8. Sofie min venn?: Wow, for en utrolig fin og ikke minst varmende kommentar <3 Det er godt å høre at du klarer å legge visse inntrykk til side, for det er lett å dømme andre etter hva man ser. Been there done that. Likte ikke Carl Aksel på TV, men han er kjempe hyggelig i virkeligheten. Angret med engang jeg møtte han for at jeg hadde vært så dømmende, haha!

    Det er uansett veldig veldig hyggelig. Tusen takk <3 <3

  9. Jeg er 100% sikker på at faren din er veldig stolt over deg! Du er ei tøff jente med beina i nesa, som tørr å stå opp for det du mener er riktig. Jeg er sikker på at faren din er med deg å heier på deg ❤️🙏🏼❤️

  10. hvordan kan faren din ha barn på 40 år når han var 46 år da han døde? da hadde han jo bare vært 14 år da han fikk barn. regner med at moren din ikke er så gammel at hun har barn som er 40 år

  11. Jeg er like gammel som deg og mistet også pappaen min da jeg var 14 år. Det har vært, og er fortsatt tungt, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver <3 Kan ikke forestille meg hvordan det må ha vært for deg å oppleve 22. juli i tillegg. Du er en sterk person! <3

  12. Uff, er ikke gøy og miste noen, og miste faren sin kan jeg ikke forstille meg engang :,( du var forresten ganske lik han 🙂 og tror han ville vert kjempe stolt og ha en så flott datter som deg <3

  13. Så utrolig fint og ekte innlegg!!❤ Må si at jeg bare elsker den bloggen her mer og mer for hvert innlegg som blir skrevet og jeg føler virkelig at jeg kjenner deg!! Sorgen vil komme og gå og noen dager vil være verre enn andre, det er lov å lengte tilbake innimellom selv om du virker veldig flink til å tenke forover.💔 Faren din hadde vært såå stolt av å se alt du har fått til. Finnes få 21 åringer som er sterkere enn deg, stå på fine deg!!❤️❤️

  14. Fantastisk å trist inlegg😮
    Kjenner jeg begynner å tenke litt trist sjæl. Faren din hadde vært stolt av dei❤ lykke til videre sofie❤❤

  15. Alle tårer som presser ut til det ytterste, de vil forsvinne. De dagene som føles ut som en kraftig storm, de vil ta slutt. Alle følelsene som føles som en bombe inni deg, de vil du klare å elske.
    Jeg er sikker på at faren din hadde vært kjempe stolt av deg. Du er virkelig mitt forbilde. Det er sikkert noen som synes det er rart å ha en “paradise-deltaker” som forbilde, men du er mye mer enn det for meg. Du gir meg en styrke, og du har den styrken jeg kunne ønske jeg hadde på mine tyngste dager. Du har en vakker og fredfull utstråling som det er vanskelig å sette ord på. Du gir uttryk for at du bryr deg om alle rundt deg og har de rette verdiene, som er viktig i slike tider som dette. Jeg håper kommentarene jeg ser over her kan veie mer enn hat, vi må spre kjærlighet. Jeg føler meg ofte ensom, men på en rar måte føler jeg at du er min venn når jeg leser bloggen din. Du er virkelig en jeg ser opp til. Alt du står for og alt du sier. Du er fantastisk. Stå på, størst av alt er kjærligheten❤️

  16. Såå trist å lese, sitter her med tårer i øynene. Jeg synes du er en utrolig sterk jente som klarer å leve med dette, personlig tror jeg jeg ikke hadde klart det på en like bra måte som deg!<3 Uansett så tror jeg at pappaen din er utrolig stolt over deg, stå på videre Sofie!!

  17. Hei Sofie! En av mine aller beste venner har nettopp mistet moren sin på en veldig uventet måte ingen viste at dette skulle skje hun bare døde. Og vi er bare 13 år.Hun var veldig nær meg egentlig hele familien er og var det. Det føles som om at jeg mistet min egen mor så jeg skjønner akkurat hva du føler. Dette er en veldig vanskelig tid for meg pga av dette så jeg vil bare si at innlegget ditt hjelper meg veldig mye med hvordan livet går. Så fortsett med de fantastiske innleggene.❤❤❤❤❤❤

  18. Hei fine du ❤️ Bruke ikkje å grine av ett blogg innlegg , men no kjente ej at ej blei våt i øyekroken ! Har selv mistet min pappa for 3 år siden , så kjenner den følelsen… ej digga dej å bloggen din ! 😍 Hils Morten 🙌

  19. Du er god til å sette ord på det jeg tror mange føler, Sofie! Jeg kjenner meg ihvertfall veldig igjen i det du skriver. Det er faktisk jævlig, så det å tillate seg selv å være svak, det må være å være sterk. Og du er sterk. Så aldri tvil på at pappaen din er stolt av deg! Jeg er ihvertfall veldig stolt. <3

  20. Varme tanker til deg ❤️ Kan si jeg føler med deg. Min pappa døde 2 juli 2007, var kun 12 år gammel når dette skjedde. Er sikker på at faren din hadde vært stolt av deg nå 🙏🏼

  21. Tårene strømmer ned, du er så flink til å skrive og sette ord på følelsene dine og du er så sterk! Du er fantastisk, faren din hadde helt sikkert vært stolt av deg!!

  22. Kjære Sofie! Jeg får så vondt av deg, det er helt ufattelig at man skal oppleve så mye fælt i livet og spesielt bare i så ung alder, selv er jeg 24 år og har opplevd mye i livet, verden er rett og slett trist, jeg har egentlig ikke ord.
    Du fremstår som en veldig sterk person og det skal du vite!
    Jeg håper du får en knall fin sommer, selv om det er mye trist som skjer. <3
    Sender deg en stor klem!

  23. Kjære Sofie! Fikk veldig ont i mæ når æ læste det inlegge her!💔 å æ måtte gråte litt å.
    Du e utrulig sterk Sofie, å det e lov å være lei sæ og gråte nån tåra. Æ e ganske sikker på at både han Sondre og pappaen din sett der oppe å smile ned på dæ å e kjempe stolt av dæ! Æ kjenne dæ ikke, men æ e stolt av dæ! ❤
    “Hey little fighter, soon it will be brighter..
    Always find a reason to laugh. It may not add years to your life, but it will surely add life to your years!”
    Sende dæ en stor klem, Sofie! ❤❤

  24. Sterkt skrevet <3 <3 <3 Be Morten å ta godt vare på deg i en tung tid <3 <3 Stolt av deg 🙂

  25. Jeg ser så opp til deg for at du er så modig, å så åpen om så mye ❤️❤️ Jeg sier som noen av de ovenfor, at jeg tror din far hadde vært veldig stolt av deg den dag i dag! ❤️

  26. Utrolig tungt å lese, men samtidig blir jeg utrolig imponert over hvor utrolig sterk du er. For det er du! Å miste min pappa er ikke en tanke jeg en gang har lyst til å tenke på, for bare det er vondt. At du takler hverdagen så bra både etter din far gikk bort og ikke minst Utøya er så utrolig inspirerende. Det er mer belastning enn et menneske skal bære på, og hvertfall i så ung alder. Å miste en venn er vondt, det vet jeg alt om. Det er en sorg som aldri går bort.. den ligger alltid å ulmer bak gledenn man har. Men igjen de vi mister som er nær og kjær ønsker oss alt godt, og som jeg hvertfall gjør er å leve livet for meg selv og de jeg har mistet. Gjøre det beste ut av livet.
    Jeg skrev til deg på facebook, men forstår det er vanskelig å få med seg alt det! Er vell ikke få som sender til deg!
    Uansett vil jeg igjen si. Stå på, lev et godt liv, og fortsett som du gjør. Du skulle ha joldt foredrag om å fortsette å kicke livet selv etter at livet har lagt deg i bakken så mamge ganger på så brutale vis…
    Klem

  27. Jeg får så lyst til å gi deg en klem, og fortelle deg hvor vanvittig fin og sterk du er! Håper sola skinner for deg i morgen, og at dagen blir din. Masse kjærlighet ❤️

  28. Ååh, Sondre!! 💔 Vakkraste skapningen æ noen gang har møtt!
    Et mer godhjerta menneske skal man leite lenge etter❤️ Han va så god mot alle han møtte på sin korte vei i livet, å han satt dype spor i hjerte mitt.. Sondre va fra samme plassen som pappa å familien min på den side så va mye sammen me Sondre på sommern 🙂 hadde avtalt å møtes på øya men æ ble syk å kunne ikke dra.. den dag i dag så e æ gla for at æ ble så syk å ikke kunne dra.. babyen min va bare 5 månda da.. så tenke ofte på ka som kunne ha skjedd..
    For 14 daga siden ble pc’n min stjålet å da mista æ alt av bilda æ hadde av Sondre å d gjorde så vondt i hjerte mitt 💔
    æ e så stolt av dæ Sofie å d vet æ både Sondre å pappaen din e! Du e kommet dæ så langt! Æ kjenne dæ ikke men utfra sånn som æ har sett dæ på tv, så syns æ du e helt fantastisk! Du va min favoritt inne på hotellet å æ heia på dæ hele veien! Førde om du ikke vant så e du en soleklar vinner i livet i mine øya! ❤️
    Håpe på å få møte dæ å få gi dæ en stor stor klæm❤️

  29. Hei Sofie. likte dette innleget veldig godt spesielt fordi eg har opplevd nesten det samme som deg. Eg e 14 år og har også en dø far. Du er heldig du har fått sett faren din, du har klemt han det har ikkje eg. Han døde 3 måner før eg blei født. So eg har aldri sett han, snakket til han fått klem av han osv…. men synst du skreiv ett veldig fint innlegg. klem

  30. Hei Sofie!!
    Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver. Bestefaren min hadde hatt bursdag for noen dager siden hvis han fortsatt levde. Jeg savner han utrolig mye hver eneste dag. Jeg har alltid holdt all sorgen for meg selv, og det har vært utrolig tungt. Selv om han døde for 14 år siden får jeg fortsatt en klump i halsen når jeg tenker på han.
    Jeg skjønte aldri at det hjelper å snakke med andre selv om de ikke har opplevd det samme!! Jeg synes det har vært utrolig tungt å snakke om det, og jeg synes du er utrolig sterk som tørr og dele dette som en offentlig person. Jeg tror ikke helt du forstår hvor mye jeg (og sikkert mange andre) setter pris på hvor åpen du er!!
    Stor klem fra meg

  31. Hei!
    Jeg kjenner igjen så mye av det du skriver. Jeg mistet selv moren min for 5 år siden for en uke siden. Det er rart hvordan livene våres fortsetter uten dem. Vi får utdanning, skole, kjærester, vi kjøper leilighet og noen får barn. Det er så mye som er så sårt å vite at de ikke er der å ser. Men de er der, de ser, men vi ser ikke dem. Det liker jeg å tenke. Selvom man kommer over den verste sorgen etter kanskje et år, så tror jeg sorgen alltid vil være der. Et sårt punkt. Jeg også føler at min mor bare er på ferie og kan komme inn døren når som helst.. det er ofte når man kanskje møter litt ekstra motgang at man føler sorger mer; for man vil sp gjerne ha den støtten eller kloke ord, kanskje bare en trygg klem. Men også de dagene man opplever noe stort, en glede. Når man kjøper sin første leilighet så vil man ofc fortelle dette til dem. Man vil dele gleden og få dem til å være stolte. Men jeg tror de er her, og ser og får med seg alt. De hjelper gjennom tunge dager uten at vi er klar over det. 🙂 <3

  32. Tone Helen: Veldig trist å lese.. og ikke minst, veldig bra du ikke dro 🙂 Sondre er en helt fantastisk gutt, og det vil han alltid være <3
    Tusen takk Tone, det betyr virkelig mer enn du aner <3

  33. Lene martinsen: Først må jeg si, tusen takk for en veldig fin kommentar <3 utrolig trist å lese om vennen din, jeg håper det går bedre med deg !
    Det er dessverre veldig vanskelig å følge med alt, da jeg får masse meldinger hver eneste dag på alle mine sosiale medier. Det er bloggen jeg er mest på, og det er derfor her det er lettest oppnå kontakt med meg <3

  34. Fine Sofie. Vi kjenner ikke hverandre og det er godt sannsynlig at vi ikke kommer til å bli kjent heller, men jeg føler allikevel jeg vet en del om deg. Jeg vet at du er RÅTØFF, du er modig og du er smart. Du er også helt sinnsyk sterk. Å miste en person så nær seg, er så vanskelig. Det er også veldig vanskelig å snakke om. I alle fall til en hel bloggverden. Derfor er du modig. I tillegg har du opplevd en av de mest tragiske hendelsene i Norge, og du står enda. Men det stopper ikke der en gang. Du har fått så mye kritikk og hat i det siste, men du gir deg faen ikke. Derfor er du råtøff og derfor er du sterk. Faren din er med deg akkurat nå og han er så stolt av deg, Sofie!! Det tviler jeg ikke et eneste sekund på. At du har en dårlig dag der alt gjør vondt en gang i blant, det er så forståelig, og det er lov. Ønsker deg bare godt! Aldri slutt å være råtøff. ❤

  35. Så trist😭❤️💔jeg kondolerer !! Du er sterk, selsom det er vanskelig og glemme fortid er det mulig!! ❤️❤️Du må selvfølgelig ikke glemme faren din han er sikkert en fantastisk far!💖 Men han vil alltid være i hjerte ditt uansett hva som skjer 💛
    PS:hvordan døde faren din😭? Jeg prøver også å glemme,trosse frykten men det er ikke lett det er ❤️livet❤️

  36. Kjære Sofie. Du er så utrolig sterk og tøff. Jeg synes du virker ut som ei kjempe bra jente! Livet kan være så brutalt noen ganger og noen ganger gjør det så vondt at en skjønner ikke hvordan en skal kunne overleve. Men jeg tror at en må finne en indre styrke og fortelle seg selv at dette skal en overleve. Jeg har troen på deg Sofie, og faren din ville vært veldig stolt av deg, det er jeg sikker på. Stol på den flotte personen du er, og ikke la noen fortelle deg noe annet. Ønsker deg alt godt. Klem

  37. Jeg mistet min far da jeg var 12. Det hender fortsatt, 30 år senere, at jeg drømmer om natta at han bare har vært borte på en veldig lang ferie. 🙂

  38. han ser nok ned på deg, og er så stolt av deg ! altså jeg kjenner ikke deg, og kan overhode! ikke sette meg inn i den situasjonen, men med tanke på hva du har gått igjennom og der du er idag, har jeg ingen tvil om at du har verdens stolteste pappa som følger ed på deg vært eneste sekund, og ikke bare pappa din, men sondre også <3 håper du har det fint. du virker som en sterk jente, men det er bra du skriver at du tilater deg selv og være svak, det er lov og knekke sammen, det er lov og gråte, det er menneskelig !

  39. Meg????: <3 <3 <3
    Det vil jeg dessverre ikke gå inn på, da det er flere involverte i denne saken å ikke bare meg. Det kan godt være at familien min ikke setter pris på at jeg deler alt på bloggen, og velger derfor å holde det for meg selv 🙂

  40. Unnskyld for at jeg skriver nå men leser igjennom de fleste innleggene dine men jeg skulle bare si at såklart hadde faren din vært stolt av deg♥️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *