LA OSS TA EN PAUSE FRA KROPP

Categories Samfunn

Jeg synes det er veldig bra at det har vært fokus på kropp, og at den har blitt vist at alle kroppene vi ser i blader og Instagram kanskje ikke er normalen. Det er fint å vise at den kommer i mange former og varianter. Jeg synes det er bra at vi er stolt over kroppen vår, uansett form. Om det er valker eller ikke på kroppen, så er det til syvende å sist bare en kropp. Det viktigste er at man er fornøyd selv, og at man lever et sunt og lykkelig liv. 

Jeg synes likevel at det har vært litt for mye fokus på kropp, og at det kanskje kan gi en negativ effekt istedenfor en positiv effekt. For litt over et år siden la en blogger ut at hun hadde fått kommentarer på at hun var tykk. På den tiden der så jeg ikke på meg selv som tykk, men jeg ble veldig usikker i det jeg så et bilde av en jente som så akkurat ut som meg, som nettopp hadde blitt kalt feit. Det endte opp med at jeg sto i speilet i timesvis for å studere kroppen min. “Var jeg kanskje litt feit? Jeg har kanskje litt for mye fett på armene, det må bort.” Grunnen til at jeg skriver dette er for at jeg fikk tilsendt en personlig melding i går der en jente skrev at hun satt med de samme følelsene som jeg gjorde for et år siden. 

Det er selvfølgelig ingen sin skyld at hverken jeg eller hun har følt det sånn, det er noe vi må jobbe med selv. Handlingen bak å snakke om dette er også bare ment godt, men kanskje det er nok for en liten stund nå? La oss ta en pause, og ikke fokusere så mye på kropp. Kan ikke kropp bare være kropp, uten at vi må skrive og snakke om det hele tiden? Det er sommer, vi har sol og varme og ikke minst FERIE. La oss nyte denne ferien uten å se oss selv i speilet før vi tar på bikinien, spise masse is og nyte livet. La oss glemme denne kroppen litt nå, og heller fokusere på å nyte den siste delen av sommeren. 

14 kommentarer

14 thoughts on “LA OSS TA EN PAUSE FRA KROPP

  1. jeg er så enig med deg! det generelle kroppsfokuset er for stort. så lenge vi fortsetter å snakke om det så mye som vi gjør, vil kropper og fasonger fortsatt bli ansett som noe veldig avgjørende. og så viktig er det ikke!

  2. Åh endelig en som skriver det! Vi bør heller fokusere på hva som er viktig i livet, og bare nyte at kroppen fungerer.

  3. Litt dobbelmoral å skrive at man skal ta pause fra kropp når headeren din er et bilde i en liten bikini og bildene i innlegget under er toppløs under en jakke? Jeg støtter absolutt meningen din, men da burde man kanskje ikke legge ut slike bilder? Tenker på vær varsom plakaten 🙂

  4. heidi: Hvor kommer dobbeltmoralen av ? Jeg skrev at jeg synes vi skal slutte å snakke om kropp og hvilke former de har, at vi blir kalt tykke og tynne. Jeg skrev også at vi bare skulle la kropp være kropp. Jeg må få lov til å legge ut bilder av kroppen min selv om? Det er sommer og bilder i badedrakt er helt normalt 🙂 hvorfor skal jeg skjule kroppen min? Jeg skriver ingenting om hverken vekt, fasong eller størrelse. Toppløs under en jakke har vel heller ikke så mye med fasong å gjøre ?

  5. Bare mente at du legger litt opp til kroppspress selv med å legge ut slike bilder av deg selv. Ikke alle har en kropp de er stolte av og vil legge ut bilde av så da hjelper det uansett ikke hva man skriver i innleggene sine om at det er for mye press og bla bla bla når man legger ut kroppsfokuserte bilder selv 🙂

  6. Først ett innlegg om at du «poserer uten bh»- som igjen handler om kropp, så neste innlegget handler om at vi skal slutte å fokusere på kropp? Da må du slutte å fokusere på det selv også da? 🙂

  7. Sofie: Jeg skrev at man må slutte å SNAKKE så mye om kropp. At effekten av at man skriver at man har blitt kalt tykk eller tynn kan være negativ, istedenfor positiv. Synes det blir merkelig om man skal gjemme kroppene sine, det blir unaturlig om du spør meg 🙂

  8. heidi: Vil si det er mye mer unaturlig å gjemme kroppen sin. Synes det er bra at man kan være stolt over kroppen sin jeg, ikke noe man skal se ned på 🙂 Har man komplekser med kroppen er det noe man må jobbe med, man kan ikke skjermes for andre sine kropper av den grunn. Tro meg, jeg snakker av erfaring 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *