JEG ER CHUBBY

Categories Samfunn





Vanligvis har jeg veldig lett for å lese mennesker, og jeg forstår ofte om noen er seriøs eller ikke. Det er selvfølgelig vanskelig å lese et menneske gjennom en anonym kommentar, men jeg klarer likevel å forstå. I går fikk jeg en kommentar som jeg helt ærlig ikke skjønte om den var ment godt eller ikke. Det sto veldig mye fint i denne kommentarer, men likevel. Likevel påpekte denne personen at jeg gikk kledd i klær som egentlig ikke var ment for min kropp, men at det var SÅ BRA at jeg bare ga faen. Det er det samme som å si “Du er stygg, men du kler det” 

Siden jeg er toppblogger burde jeg vel egentlig si ” jeg gir faen, kropp er kropp”, men vet du hva? Jeg gir faktisk ikke faen. Jeg er et menneske jeg også. Jeg har komplekser med kroppen min akkurat som deg. Jeg har kanskje ikke lov å si det, for jeg er et forbilde for mange. Men vet du hva? Et forbilde for meg er noen som tør å være ærlig, og ikke bare perfekt. Ingen mennesker er perfekte, og vi alle har et eller annet vi er misfornøyd med. Jeg er absolutt ikke misfornøyd med kroppen min, men når jeg får en kommentar som indirekte forteller at jeg er chubby tenker jeg selvfølgelig over det. Nei, jeg er ikke KJEMPE TYNN, men jeg er tynn. Jeg vet ikke hvor tynn man må være for å kunne ha på seg en sort body, som jeg hadde på innlegget denne kommentaren tikket inn?

Har vi virkelig kommet dit at det finnes klær som kun er ment fort super tynne instagrammere? som du valgte å kategoriserte “denne gruppen”. Jeg reagerer også sånn på at det skal hylles så jævlig å ikke være kjempe tynn. Kan vi ikke akseptere hverandre for den vi er? Noen er tynne, noen er slanke, noen er chubby og noen er overvektige. Har det så forbanna mye å si? Må vi kategorisere kroppene våre til “super tynne instagrammere” og “YOU GO GIRL SOM VISER FREM VALKENE DINE” Kan vi ikke bare holde kjeft og la menneskene rundt oss ha den kroppen de har? Går det utover DIN hverdag at noen på Instagram er kjempe tynn? Eller at noen går i klær du ikke mener passer kroppen deres? Nei vet du hva. La oss gjøre verden til et bedre sted, og heller begynne å støtte opp hverandre istedenfor å dra ned. TAKK FOR MEG. 

82 kommentarer

82 thoughts on “JEG ER CHUBBY

  1. Jeg har litt samme kroppstype som deg, og jeg har fått flere kommentarer som absolutt ikke er greit. Kan vi ikke bare la kropp være kropp og slutte å kommentere andre sine kropper !? Veldig fint innlegg 😘 Ha en fin dag videre fine deg ❤️

  2. Ikke rart det blir kroppspress her i verden. Bra skrevet, Sofie. Og ikke bry deg om sånne teite kommentarer, du er fin som du er❤ Unødvendig av folk å henge seg opp i hvordan andre ser ut. Er noe som angår en selv og ikke alle andre.

  3. Du er nydelig, Sofie. <3
    Og det er også DU som leser denne kommentaren her.
    Vekk med det forbanna kroppsfokuset!

  4. Elsker bloggen din! Så utrolig gøy å lese når du er såpass åpen og ærlig om meningene dine som du er.
    Du er foresten veldig vakker som du er så ikke la noen få deg til å tenke noe annet <3 klem

  5. Jeg skulle gitt ganske mye for å ha kroppen din! Men uansett kropp kan man da kle seg akkurat som man vil:-)

  6. Wow, jeg er så enig! La folk få være slik de er. Kroppspresset er for jævlig. Som du sier så er det akseptabelt å være tynn eller overvektig, de skal hylles for alt det er verdt. Men hva med alle de som befinner seg mellom overnevnte kategorier? De er ikke bra nok, de er chubby liksom. Jeg er så lei av det. La mennesker få være sånn som de ønsker (av egen vilje og ikke fordi samfunnet sier det). Du er ikke chubby for faen. Sofie, du er normal og takk Gud for det!

  7. Verden blir bare sykere og sykere hvis folk sier du er chubby.. Du er rett og slett slank! Du er vakker (uansett kropp) 🙂

  8. Den kommentaren var fra meg, og den var absolutt ikke ment sånn! Fikk skikkelig dårlig samvittighet nå, så ikke hvordan den kunne tolkes før du sa det sånn her. Unnskyld! Skjønner nå at jeg formulerte meg dårlig.. Jeg prøvde å få frem at jeg (og sikkert mange andre) blir inspirert av nettopp det du sier, la kropp være kropp og ja! Igjen, jeg beklager for den kommentaren, men jeg mente ingenting vondt med den..

  9. Hei Sofie:) vil bare si at du er et utrolig menneske og at du ser helt fantastisk ut! Selv om det kan være vanskelig til tider, så prøv å gi faen i alle kjipe kommentarer du får.
    Helt ærlig så syns jeg du er penere enn de fleste. Når du legger ut bilde på snap, så ser jeg aldri om du har på deg sminke eller ikke. Vet at det kan høres ut som en fornærmelse, men grunnen til at jeg ikke ser det er fordi du er så sykt pen fra før av uten sminke. Digger deg! Stå på❤

  10. Leser bloggen din daglig og jeg digger deg bare mer og mer!❤️ Jeg er overvektig, og har fått hørt det daglig gjennom oppveksten. Så jeg virkelig ELSKER det du skriver her om at vi bare skal la kropp være kropp!❤️ Kunne ikke ha vært mer enig!❤️❤️
    Setter stor pris på at det er noen bloggere som tar opp dette!😘
    Ha en fin dag videre❤️😘

  11. Liker innlegget veldig godt! Jeg er helt enig i at vi må stoppe med dette negative fokuset på kropp.
    Men én ting stusser jeg over, og det er at du tar sånn på vei fordi noen (etter din mening) har kalt deg chubby, og videre skriver du at “jeg er ikke kjempetynn. Men jeg er tynn”. Det blir som å snakke mot seg selv når du videre skriver “er det så farlig om man er tynn eller overvektig?”. Du legger tydeligvis i den kommentaren at vedkommende synes du er chubby, men du må absolutt få fram at du er tynn? Det forstår jeg ikke, når innlegget egentlig handler om at vi skal akseptere hverandre. Ja, kommentaren var rar. Men jeg blir litt skuffa når du må forsvare deg med at du er tynn.

  12. Heihei!
    Dette er på ingen måte negativt ladet.. Husk at det var ditt hode som tolket kommentaren til “chubby”! Personlig tolket jeg det som at du ikke alltid kler deg i kler som passer DIN kroppsfasong! Noe som OVERHODET ikke har noe å si ifht om man er tynn eller ..”chubby”! Alle kvinner har ulik kroppsfasong, og vil derfor ikke alltid passe samme type kler, uavhengig av vekt… (desverre hehe)

  13. Åå neii, håper ikke det var mitt “svar” til denne kommentaren som fikk deg til å tenke over det likevel, var virkelig ikke meningen å gi den oppmerksomheten din!! ææ..
    Vet det kanskje ikke hjelper at jeg sier det, men DU HAR NYDELIG KROPP – og ikke et gram fett for mye, og LANGT ifra det man kan kalle for chubby. Vet ikke hvor mye du trener, men det ser i hvert fall ut som du er fast og fin i formen (det hørtes rart ut lol?) og ja du har bare skikkelig babe kropp. Vet ikke hvor jeg vil med dette men jeg bare hater når folk med fine, slanke kropper tror noe annet, og håper virkelig fra hjerterota mi at du kan ta til deg noe av det jeg sier for jeg mener det virkelig – ellers hadde jeg ikke gidda å kommentert hehe

  14. Anonym: Det går fint, ingenting å beklage for ! Som jeg skrev i innlegget så sto det mye fint i kommentarer også 🙂 Jeg er bare lei av at mennesker skal deles inn i grupper, og at man skal bli hyllet når man ikke er kjempe tynn!

  15. Sofie: Haha, hva har det med saken å gjøre? Det var på ingen måte i nærheten av det jeg mente. Jeg sier ikke at du IKKE skal kalle deg selv tynn. Selvfølgelig er du slank og ikke chubby! Vi kan kalle en spade for en spade. Men det var måten du forsvarte deg på som jeg reagerte på. Du måtte virkelig få fram at du ikke er chubby, men tynn. Du skulle ha deg frabedt å bli kalt noe annet, virker det som. Chubby var jo i tillegg dine ord.

  16. Du er absolutt IKKE chubby! Alle kropper er fine og det er din å:) Håper ikke kommentaren går for mye inn på deg for du er kjempefin<3

  17. Syns det er godt at du tar opp denne tematikken! Uansett hvordan kropp man har, syltynn, slank, chubby, fyldig eller what ever – så burde ikke det spille noe rolle for noen andre enn selve personen som er det. Uansett, hva er det egentlig som definerer det å være “tynn” eller foreksempel “chubby”? Kroppen er jo veldig ulike, og bygd opp helt forskjellig..
    Om man føler seg dårlig ved seg selv, så er det det verste man gjør er å prøve å finne feil ved andre og rakke dem ned. Kanskje er det snakk om misunnelse? Eget hat på egen kropp? Et usunt syn på kropp? Uansett hva grunnen er, så skal ikke dette gå utover andre og prøve å dra andre ned.
    Vi er alle slik vi er, og bra nok som vi er på hver våres måte!
    Du nevner forbilde/rollemodell. Det er du absolutt. Det er et ansvar rundt dette, men noe jeg syns du tar utrolig bra! Dette innlegget var ikke noe annet enn bra skrevet hvor du ikke oppmuntret til et unaturlig og dårlig syn på kropp. Tvert i mot. Men rett og slett fortalte ting som de fleste burde forstå.
    Jeg digger at du er så ærlig og åpen – og ikke minst skiller deg litt ut fra noen andre bloggere hvor du viser din styrke, og viser at “ja, det er sånn min kropp ser ut. Helt normal. Jeg kan være litt missfornøyd slik som alle andre, men jeg er stolt av den jeg er”. Du representerer et sunt og et naturlig forhold og holdninger til kroppen – starten på MINDRE problemer rundt dette temaet og MINDRE press/forventninger. Et sted må man starte.
    Takk, skal du ha!
    Og forresten, du er absolutt ikke chubby etter min mening. Du er en slank og ikke minst kjempe fin jente! Utsiden – og innsiden.

  18. Er enig med Malin, du motsier deg selv i dette innlegget. Hvorfor skrive et innlegg om en kommentar, og etterpå si at man ikke skal bry seg om kroppspress.

  19. Du ser jo døds brå ut!! (Hadde du ikke tattsilikon så hadde du sett enda tynnere ut siden større pupper fremhever og får kroppen til å se større ut enn det den er.)

  20. Ja, du skriver på din måte og jeg tolker det på min måte. Men hadde jo vært fint om vi kunne hatt en diskusjon om det i stedet for at du ikke svarer på det jeg skriver 😉
    Uansett, bra innlegg om kropp og alle negative kommentarer om kropp. Heia alle som er stolt over kroppen sin 🙂

  21. Jeg har ikke ord, Sofie! Tidenes beste blogger og forbilde, du er faen meg rå!! Drit i sånne kommentarer, hadde gitt alt for å se ut som deg.
    Fortsett slik du gjør, du er den eneste bloggeren jeg faktisk syntes at er relevant og som hjelper både yngre og eldre. Glem rosabloggere – DU er bloggeren vi trenger. Digger deg til 1000, fyfaen stå på

  22. Må si meg enig med noen over her at det kanskje var mer tiltenkt kroppsfasongen din, ikke vekten din eller fettprosenten din. Du er opplagt tynn, slank, kall det hva du vil, og har en flott kropp. Men alle kropper kommer i forskjellige fasonger og noen som er opptatt av mote og å kle seg etter fasongen sin vil kanskje mene at du ikke kler deg etter din fasong. Ikke vet jeg. Syns du er kjempeflott og skal få lov til å gå med det du har lyst til!

  23. Jeg skal ærlig si at at jeg hater kroppspresset som vi har i dag😓 Jeg har F.eks ikke rompa nok til å være “hot”, samtidig som jeg ikke har store nok pupper for å være “babe”. Engang sa en gutt til vennen(som gikk bak meg) at jeg var søt, men så svarte vennen” nei æsj, hvor er formene hennes, null rompe” Blir så lei meg, og er alltid så streng mot meg selv!

  24. Uff. Det er jo egentlig bare veldig trist at folk har et slikt bilde av deg… er du ikke tynn med mindre ribbeina stikker ut liksom? du er fin akkurat som du er. Og er enig med deg, skjønner ikke hvorfor folk absolutt må definere hvilken kropp andre har. Er det så jævla viktig?! Uansett så er du flott og vakker akkurat som du er:)

  25. Herreminhatt!! La nå Sofie få skrive og tolke ting på sin måte. Og det at folk idet heletatt gidder å bruke tiden sin på å kalle andre for feite og tynne er helt snålt spørr du meg!
    Er ikke rart folk er syke, og drt er heller ikke rart at drt finnes så mange mennesker der ute som veldig gjerne skulle sett anderledes ut. Enkelte folk er så stygge, og jrg blir ordentlig lei meg! I dette innlegget forsovet er det mye fine kommentarer, og det liker jeg! Men jeg har lest i tidligere kommentarfelt der for kommenterer anonymt stygge ting, og det gjelder heller ikke bare denne bloggen! 😉 Er ordentlig kvalmt og tenke på hva dine og mine barn eventuelt må gjennom den dagen de vokser opp?!!
    Sofie, jeg digger deg, jeg liker kroppen din og jeg syntes du har en helt rå blogg❤️🙊

  26. Altså, blir ikke sjokkert over hva enkelte klarer å si og kommentere! Når ble det greit å kommentere andre, enda verre, ukjente menneskers kropp og utseende? Har man ikke noe fint å si, hold det for deg selv.
    Appropo, jeg syns du er kjempe flott, Sofie:) utenpå og inni!

  27. Fyflate.. så my dritt man må takle som offentlig person. Vet ikke om æ hadd takla det. Syns du er sterk som står imot og sir meninga di. Hilsen trønderstudent som titt og ofte e innom bloggen din.
    Du e bra nok 🙋🏽

  28. Vet ikke hva som er mest trist… at folk legger igjen sånne kommentarer til andre eller at de har så forskrudd kroppsbilde at de tror du er chubby?? 🙁

  29. Amen! 🙏
    Lagt på meg altfor mye siste året, men begynt å gå ned igjen. Men så tenker jeg.. om jeg selv føler meg vel, så er det greit. Folk kan si hva de vil, men om jeg er Happy selv så er det, det viktigste.
    Liker menneskene rundt meg av personlighetene, ikke kropp og fasong 🙂 <3

  30. Sofie; Hvorfor kategoriserer du deg selv da? “Jeg er tynn”.
    Jeg har lest hvert innlegg du har lagt ut, og har digget deg til nå. Men ble litt skuffet over dette. Følte det viktigste var å få frem at du ikke var chubby. Da kunne du like gjerne skrevet et innlegg om kroppspress uten og vise til noen kommentarer.
    Du vil at vi skal slutte å kategorisere hverandre, HELT ENIG, men ikke legg ut screenshots på snap hvor folk påpeker ting ved deg.
    Nå må du leve det budskapet du prøver og gi, og bare blås i disse kommentarene. Akkurat nå virker det som du kun fokuserer på de negative, og ikke tar til deg resterende 95% som er positive. Hvis du vil screene og legge ut nå, vær positiv 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *