DU ER RETT OG SLETT FOR FEIT

Categories Personlig

Etter at jeg skrev innlegget ” endrer meg for reisen til L.A” fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg følte behovet for å endre meg på grunn av en 2-ukers ferie. Sist vi var i L.A fikk jeg kjenne på et enormt press jeg aldri har kjent på før. Dere kan gange ungdomsårene med 10 eller kanskje 20 til og med. Jeg følte plutselig at jeg var 14 år gamle Sofie igjen, som gjorde alt for å passe inn. 

Utelivet i L.A funker sånn at rike menn kjøper bord, der de også betaler ekstra for å ha pene jenter på bordet sitt. Disse pene jentene blir vartet opp med fri alkohol, inngang og bord hele kvelden. Hvorfor? For å sitte å se pen ut for disse rike mennene. Det høres nok veldig overfladisk ut, noe det også er. Likevel er det utrolig moro, selv om det kanskje ikke høres sånn ut. Hvem synes det er gøy å sitte å se pen ut en hel kveld? Det er ikke sånn at du MÅ sitte på bordet, du går fritt rundt på utestedet, danser og har det gøy. Så kan du komme tilbake til bordet for å få enda mer gratis drikke. På 10 dager brukte vi null kroner på alkohol, det var virkelig luksus og vel sparte penger.

Det er selvfølgelig en bakside med å slippe køen, få fri inngang, gratis alkohol og bord på de beste nattklubbene. Du blir analysert fra topp til tå. Mange jeg vil se på som normalvektige er rett og slett for feite til å komme inn på utestedene. Du skal være perfekt, for du er kjøpt og betalt. Sist vi var der hadde venninnen min på seg flate sko som vi i Norge så og si alltid bruker på byen, det ble ikke godt mottatt. Jenter SKAL gå å høye hæler på byen, og det er også viktig å kle seg veldig fint. Det er også veldig viktig å være pen, ellers kan vakten fortelle deg at du er for stygg for å komme inn. Tenk at de faktisk holder på sånn? Vi møtte flere jenter i L.A som hadde blitt fortalt at de enten var for stygge eller feite for å komme inn på utestedet. ” Her skal vi bare ha pene og tynne jenter” 

Dette er grunnen til at jeg 4 måneder tidligere sitter å stresser over min kropp og mitt utseendet. Slapp av, jeg vet at jeg ikke er stygg eller overvektig, men er det virkelig så unormalt å føle på presset? Når jeg vet hvor tøft det kan være? Jeg er livredd for å ikke være bra nok for utestedene. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg hadde taklet å fått et nei, for at jeg ikke hadde vært pen eller tynn nok. Jeg vet selv at jeg er tynn, men L.A er en helt annen verden enn det som er normalt, og det er veldig viktig å huske. Det er kanskje lett for dere å si “hvorfor støttet du et slikt miljø?”. Men hallo, hadde ikke du ønsket å feste på de beste utestedene når du først hadde reist så langt? Vi reiser på jentetur for å ha det gøy, ikke for å endre verden. Selv om det er det som forventes av en blogger. Jeg er bare et menneske jeg også. 

Jeg vet hva jeg ville vært forkjemper for om jeg hadde bodd i USA. Synd ingen av de store superkjendisene våre gjør noe for å endre dette syke miljøet, som ikke gjør annet enn å ødelegge selvtilliten til alt for mange jenter. 

71 kommentarer

71 thoughts on “DU ER RETT OG SLETT FOR FEIT

  1. Skjønner virkelig hvordan det er. I USA er kroppspresset veldig mye høyere enn her i Norge. Du er ikke feit i det hele tatt men kan skjønne du føler deg som det i LA. Du må uansett Kose deg kjempe masse i La og drite i hva alle andre mener. #girlpower💪🏽

  2. unnskyld meg, men uansett hvor mye du bortforklarer deg er du et skikkelig dårlig forbilde nå. Ekkelt

  3. Dette blir for dumt… om du så føler på presset burde du ikke dele at du ønsker å endre deg når du har så mange unge lesere.

  4. Har også vært i California en del og forstår absolutt hva du mener, og skjønner at du selv kan tenke på dette og ønske å bli fit før reisen, noe enhver jente på vår alder kunne hatt i tankene. Jeg blir bare veldig overrasket og litt skuffet over at du deler dette på bloggen din, du har malt et bilde av deg som et godt forbilde med svake og sterke sider, du virker reflektert og fornuftig, et forbilde man kan stole på og som er troverdig, men akkurat behovet for å meddele at du er på slankekur når du åpenbart er slank og nydelig, det skjønner jeg ikke..

  5. Anonym: Hei 🙂 Har ikke bestemt meg enda hvor lenge jeg blir, men ikke noe mer enn maks 2 måneder. Kanskje bare 2 uker, jeg har ikke klart å funnet ut enda. Blir jeg lengre enn to uker regner jeg nok med at han kommer på besøk 🙂 Vi kommer fortsatt til å være kjærester. Det er bare sunt å savne hverandre litt.

  6. Anonym: Har aldri sagt jeg er på slankekur? Om du leser innlegget jeg skrev før som jeg også linket til så skrev jeg at jeg ikke slanket meg, men at vil bli sunnere og stramme opp kroppen. Det kan da virkelig ikke være så grusomt å si vel?

  7. Du sier at du vil bli sunnere og stramme opp kroppen slik at du kan komme gratis inn og sitte ved bordet til rike menn som spanderer drikke på deg hele kvelden? Høres ganske tragisk ut. Hvorfor vil du at andre skal spandere på deg?? Hvorfor vil du at andre menn skal betale for ditt selskap?

  8. Du er kanskje ikke overvektig, men du er overhode ikke noe særlig pen. Sier ikke at du ligner på et troll, men jeg ser ikke noe spesielt med ansiktet ditt. Typisk, kjedelig ansikt ?

  9. Anonym: Du kan prøve å reise til L.A å se om du kommer inn på utestedene uten at noen har kjøpt og betalt bordet du skal sitte på 🙂 Beklager, men verden fungerer ikke kun som den gjør her i Norge. Skal du inn er det sånn man må gjøre det 😉

  10. Jeg trodde du var smartere enn dette, ærlig talt. Hvorfor er dette noe å hige etter ? Kunne du ikke heller gjort det motsatte ? Sagt hvordan utelivet der fungerer, men at dette er så fjernt fra deg at du overhodet ikke ønsker å være en del av den ukulturen ?

  11. Er 22 år selv, og jeg har også slitt med dårlig selvtilitt og kjent på presset da jeg var yngre. Nå derimot, er jeg glad jeg ser ut som jeg gjør. Jeg er flatbrystet og fyller ikke ut en push bh en gang, og så klart skulle jeg ønske de var litt større men jeg har lært meg å være glad i meg selv, og små pupper er like fint som store. Alt har sin egen sjarm uansett hva det er. Men jeg forstår det du skriver, kunne godt tenkt meg selv å feste på de beste stedene når jeg først er der og det er jo såklart en knekk å høre at du ikke er bra nok. Men jeg tenker heller at om jeg ikke er bra nok for et utested, da er det utestedet som har en helt fucka tankegang som ikke verdt en dårlig tanke om meg selv . Men jeg forstår tankegangen din rundt presset, for gud fader det har blitt ekstremt over de siste årene… Du er utrolig fin Sofie, alle mennesker er fine og unike på hver sin måte og det er ingenting som virkelig ER normalt eller idealt. Det er bare hvordan mennesker velger å se på det.

  12. Anonym: SÅ FINT at vi mennesker er forskjellige 😉 Synes du det er bedre at jeg lyver på bloggen da eller? Jeg er ærlig å forteller dere hvordan utelivet der fungerer og hvordan det påvirker meg. Velkommen til USA, det er helt likt i ALLE de store statene. Skal du ut på byen må man nesten bare godta at det er sånn. Vil du vite en ting til? Når jeg reiser på jentetur for å ha det moro, så er det en helt naturlig del å ville dra på byen. Mulig hvor mye man skal henge seg opp i.

  13. Hva er moro med å bli kjøpt og betalt? Og det er bare tull det du sier at det er sånn overalt. Det finnes massevis av steder å gå ut for alle som vil ha det moro ( uansett hvordan ser ut)!! Saken er at du velger å gå nettopp på denne type steder. Overskriften din er også helt uakseptabel. Hva vil du oppnå med dette? Husk at det sitter veldig unge jenter å leser dette. Og ja, jeg har vært mye rundt i Verden, også USA.

  14. Anonym: Gud så slitsomt det må være å irritere seg så mye over hva andre mennesker gjør. Jeg vil anbefale deg å fokusere mer på deg selv og mindre på andre, tror du vil få en mye bedre hverdag da. Jeg synes de største klubbene er best, og velger derfor å dra dit. Det er jo bare smak og behag 😉

  15. Dette er ikke irritasjon. Stiller kun spørsmål om din rolle som forbilde for svært unge lesere. Du er en kommersiell reklamekanal som også retter seg mot disse unge jentene som ser opp til deg. Jeg mener at det krever at du tar det ansvaret på alvor.

  16. Jeg leste ingen av kommentarene over før jeg kommenterte selv men nå må je bare si en ting. Jeg er helt for og respekterer at alle er forskjellige og har egne meninger, men jeg må bare si hvor trangsynte mange av disse kommentarene her er.

  17. Hvorfor blir ikke Morten med deg til LA?? Du er superpen, ingen kan si noe annet om deg:) Bare sjalue folk som kommenterer..

  18. Og her har du grunnen til at det er tusen ganger bedre å ta noen pils rundt et bål på bygda enn å dra på “håtte” utesteder 😉 Hos oss er alle like pop samme hvem og hvordan man er, eneste som kan gi utestengelse er rævva oppførsel 😉

  19. Faen så slemme folk har et behov for å være. Hun forteller jo bare akkurat hvordan det er der. Uansett så trener nok 99% av befolkningen litt før man drar på ferie, uansett hvor det er. Alle vil føle seg vel på stranden osv og det er ingenting å legge skjul på. Du er heller ikke stygg, skjønner ikke hvorfor folk føler for å slenge ut sånne kommentarer.

  20. Hvorfor i helvette reiser du til LA hvis du er så livredd for å bli avvist på en nattklubb? Du kan jo reise alle andre steder i verden. Ser ikke problemet ditt å ja, bli avvist da å ikke reis tilbake. Synes heller ikke du er så veldig pen, så hva du tror du er når du kommer ned dit vet ikke jeg. Men du skal tydeligvis prøve å passe inn med disse ”LA” jentene. Legg det fra deg! Kos deg og nyt livet og slutt å bekymre deg for en helvettes ferie. Kommer du ikke inn så kommer du ikke inn. Å hvis dette stresser deg sååå veldig som det gjør, det er jo bare til å ikke reise;)

  21. Ærlig talt. Sofie gjør selv hva hun vil uten at dereandre skal begynne å blande dere i det. Hvis hun har lyst til å stramme
    kroppen sin før hun drar til L.A. La henne gjøre det:) Valget hennes påvirker ikke dere. Jeg skjønner godt at hun vil dra på utestedene, nye opplevelser er jo bare moro! You only live once vet dere:) Du er ekstremt nydelig Sofie<3 Støtter deg uansett hva du velger å gjøre med DITT liv<3

  22. Fy søren, stå på å vis de vaktene at du er mer en bra nok!!!<3 å husk, du har en unik skjønnet i deg, ikke bare utenpå men på innsiden også!

  23. Du er fin som du er, men hjelpes så umoden du fremstår. Trist at sånne som deg skal være forbilder for veldig unge jenter som leser bloggen din. Du blir påvirket av hvordan ting fungerer på de hotteste utestedene i LA, men hvordan tror du jentene som leser bloggen din blir påvirket av det du skriver igjen? Når du lever av at unge jenter klikker seg inn på bloggen din bør du være deg ditt ansvar bevisst, i stedet for å pøse på med dette overfladiske, umodne tullet.

  24. Det er bra du sier hva du føler og mener. Alle trenger å se den virkelige verden! Selv de unge leserne❤️ Keep going!

  25. Caroline: Umoden for at jeg skriver hva jeg tenker og føler? Vi har nok et forskjellig syn på hva et forbilde er. For meg er det noen som tør å være ærlig, uansett hvor brutal sannheten kan være. Jeg skriver at jeg føler på et press og at jeg lar meg påvirke av dette presset. Det er synd at dere forventer at vi bloggere skal være klipt og limt perfekte, slik at vi aldri kan si noe som skader samfunnet. Selv om jeg er en offentlig person, så føler jeg meg også som dritt. Noe som også må være lov.

  26. Å være på byen er noe som er utrolig vanlig, og ikke minst morsomt. Man er sosial og møter nye mennesker. Så det er ikke rart at mennesker sliter med dårlig selvtillit når man ikke kommer inn på utesteder på grunn av utseende.
    Skjønner ikke hvorfor folk hater. Unødvendig å hakke på Sofie når hun åpner seg i et innlegg.
    Hvis man ikke har noe pent å si, så ikke si noe 🙂

  27. For meg er du ett forbilde fordi du sier sannheten uansett hva det gjelder. Du er ett forbilde fordi du snakker om ting som alle kan kjenne seg igjen i her i livet <3 hvis andre tar sine valg, utifra hva du skriver at du gjør - så er det de som har ett problem. Man kan ikke være gode forbilder på alle slaks måter, for alle disse ulike personene vi har i verden.. Det går bare ikke :-/ Å alle som reiser på sydenferie ønsker å se best mulig ut, det er derfor vi har noe som kalles for ??sommerkroppen??, så skjønner ikke hvorfor det skal være verdens undergang når du skriver om dette -_- Å du? Du er ufattelig nydelig, så glem alle nettrollene som sier noe annet 🙂 Klem

  28. Om unge jenter leser disse rosablekkene gjør det ingenting fra eller til. Hele samfunnet er blitt overfladisk,og at en blogger forteller dem at det er en god idé å selge kroppen sin for noen drinker og oppmerksomhet gjør ingen forskjell. Disse unge damene er der allerede, det er like ille i mesteparten av den vestlige verden. Trøsten er jo at en dag kommer det en smell ,man kan ikke leve på kun utseende livet igjennom, og de færreste kan tjene godt på å fortelle andre om sin usikkerhet og dårlige valg. Livets skole kurerer de fleste unge høns for illusjonen at om bare magen er stram og puppene store nok så ordner alt seg her i livet 🙂

  29. Kjære, Sofie. Jeg forstår at du ønsker å være åpen og ærlig med leserne dine, men enkelte ting kan man faltisk ikke dele av sikkerhetsmessige årsaker. Altså helsen til dine egne lesere. Du har unge jenter som klikker seg inn på bloggen din hver dag. Unge jenter som ikke er modne, og som mest sannsynlig har en annen tolkning på alt du skriver, enn de som er rundt 20. For dem så betyr dette innlegget «slank deg før du drar til LA». Du er en slank jente, men du gir inntrykk for at du er alt for tykk i et annet miljø. Hva tror du disse jentene tenker? Slike innlegg som dette er svært triggende, og det ødelegger et realistisk syn på en sunn kropp. Fordi enten du skriver det eller ikke, så fremmer du indirekte at du nå blir tynnere fordi du må. Håper du kan gjøre unge jenter en tjeneste, og bruke sunn fornuft- plakaten før du poster kroppslige innlegg igjen.

  30. Fy søren å mange tragiske kommentarer. At man må være anonym for å skrive dritt sier litt om deg og dine problemer!
    Dessuten Sofie du er fin som du er! 🙂

  31. Men hvorfor drar du da til L.A.? Hvis dette er presset du blir møtt med, ville jeg blitt hjemme. Hvorfor ikke dra et litt hyggeligere sted?
    Elsker bloggen din btw<3

  32. Hva med å betale sin egen inngang og sin egen drikke? 😂 Har du ikke råd, så spar eller la være!

  33. Jeg håper du kan se dette litt utenfra og ta litt selvkritikk, er det kanskje en grunn til at så mange reagerer?

  34. Det er naivt av deg og tro at dette innlegget ikke kan påvirke noen voldsomt. Bam, der har du kanskje satt i gang en tankeprosess hos noen og en helt ny fase i livet deres starter. Positiv eller ei. Du er ett forbilde for noen om du vil det eller ei. Og om du ikke er det så kan du påvirke noen for det. Men det er da bare min mening. Akkurat som du har din 🙂

  35. Jeg har vært i Texas flere ganger, men aldri opplevd noe lignende faktisk. 🤔 Det eneste jeg faktisk legger merke til er hvor perfekte de skal være hele tiden. Da tenker jeg ikke på kropp, men utseende. Jeg følte liksom et enormt press for å kle meg fint, fikse håret og sminke meg veldig nøyaktig og perfekt hele tiden. Ble veldig sliten av det, så det var ekstremt deilig å komme tilbake til Norge, hvertfall sist gang jeg var der i fjor. Trist at det skal være ekstremt mye fokus på sånne ting. 😕

  36. Jeg er helt enig i det du skriver! De som skriver så stygge ting om deg og det du mener, det er de som er stygge… dårlig gjort! Og feigt og fremstille seg selv som anonym når man sier det itillegg!!
    Jeg digger deg sofie☺️❤️
    Og du er nydelig!

  37. Anonym: Har hørt at L.A er den verste byen å feste i, på grunn av det syke presset rundt kropp og det du snakker om her faktisk. De bestemmer nesten hvordan klær man skal ha på seg, for å passe inn på nattklubbene. Det høres jo veldig sykt ut når man leser det uten å ha opplevd det selv, men utelivet i L.A er jo veldig moro. Det er jo en grunn til at vi ønsker å dra tilbake, og det er rett og slett for at vi hadde det sykt gøy 🙂 Det hadde sine negative sider, men det positive veide opp for det. Men som du sier, syyykt godt å komme tilbake til Norge igjen. Er bare morsomt for en veldig liten periode!

  38. Vilde: Skulle gjerne betalt inngangen min selv om det var så lett, men det fungerer ikke som her i Norge 🙂 Du må stå i kø, der jeg kan nesten garantere deg at du ikke kommer inn. Kanskje du kommer inn etter 2-3 timer med venting. Skal du slippe alt dette må du enten være på noen andre sitt bord eller kjøpe ditt eget. Btw, minstepris for bord er 10.000 per kveld, i tillegg til at du må kjøpe drikke. Ikke fortell meg at du hadde betalt 10.000 +++ når du kunne fått alt gratis 😀

  39. Jeg har selv bodd i LA i 7 måneder og du kan si jeg kjenner utelivet og byen ut og inn. Det er mye av det du skriver her som jeg for det første synes er unødvendig å fortelle om og for det andre også er feil. Vi hadde nesten aldri problemer med at folk ikke kom inn – på 7 måneder skjedde det to ganger. Vi var en stooor gjeng i alle størrelser og fasonger som dro ut OFTE (les: 4 ganger i uka). Dersom utestedene hoster en stor kjendis er de strengere, men uten om det så går det som oftest fint. Det er litt viktig å påpeke dette, for du får det til å høres umulig ut å komme inn i LA dersom du har litt fett på kroppen. Det er det absolutt ikke! Og du vet veldig godt selv at du overhodet ikke vil ha noe problem med å komme inn, derfor synes jeg dette innlegget er unødvendig og lite gjennomtenkt i forhold til alle som ser opp til deg og sammenligner seg med deg. I det hele tatt bare folk som vil dra til Los Angeles, som kanskje mister lysten greit mye etter dette innlegget. Det er overfladisk der, men du får det til å høres helt sjukt ut.

  40. Helene: Ikke enig med deg 🙂 Utelivet på det største klubbene i L.A er helt sykt. Jeg vet at jeg også mest sannsynlig kommer inn, noe annet har jeg aldri skrevet. Jeg sier at jeg stresser for presset der er så ekstremt, og jeg som også et et menneske (selv om jeg er en blogger) kan også føle på presset 🙂

  41. LA er dermed ikke noe for meg, nei! Jeg klarer bare ikke å holde kjeft, og ville dermed garantert stelt I stand rabalder når jeg så noe sãnt skje (he he)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *