ER DU SÅ FORBANNA PERFEKT?

Categories Samfunn

I går snakket frisøren min og jeg om dette med blogg. Jeg fikk spørsmålet “Hvordan takler du alle de stygge kommentarene? Det hadde aldri jeg gjort” Det er ikke mange måneder siden jeg sa dette selv, men man blir vant til det. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme til et punkt i livet der jeg ble vant til å daglig få stygge kommentarer om min personlighet og utseendet, men hey. Her er jeg. 

Jeg tar meg ikke nær av kommentarer om at jeg er stygg, fitte eller hore. Jeg skjønner aldersgruppen som står bak kommentarer som dette, og jeg vet godt selv at jeg ikke er noen av delene. Det som provoserer meg derimot er at mange av dere forventer at jeg skal være 100% perfekt 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Etter at jeg skrev innlegg om underbetalte jobber der jeg tok helsenorge i forsvar, var det eneste dere klarte å fokusere på min ikke eksisterende interesse for idrett. Ja, jeg synes blogg gir mer til samfunnet om enn idrett. Dette er jo ikke en fasit, bare min personlige mening. Når ble det galt å ha egne meninger? 

Jeg fikk kommentarer om at du skuffet. For hva egentlig? For at jeg har andre meninger enn deg? Og vet du hva? Selv om meningene mine kan være skuffende til tider, så står jeg fortsatt for meningene mine. Jeg kommer aldri til å mene noe basert på hva som er rett og godtatt av samfunnet, for et slikt menneske ønsker ikke jeg å være. Jeg har egne meninger, og noen ganger vil du være enig og andre ganger uenig. Det er jo bare sunt at vi er litt uenige, og kan komme med forskjellige meninger. Men når jeg får kommentarer om at jeg er et dårlig forbilde og skuffer dere for at jeg har egne meninger over idrett? Nei, den forstår jeg dessverre ikke. 

Nei, jeg er langt i fra perfekt. Jeg gjør feil og har mine dårlige sider, som jeg mer enn gjerne deler med dere. Kanskje jeg skriver innlegg som burde vært mer gjennomtenkt. Kanskje jeg en dag kommer til å angre på noen av innleggene mine. Hvem vet? Alt jeg vet er at jeg angrer på mye av det jeg har gjort, men er ikke det bare menneskelig? Har ikke alle mennesker noe de angrer på? Noe de har gjort feil? Jeg er et menneske akkurat som deg som leser dette og legger igjen kommentarer. Jeg lærer og jeg feiler, noe jeg vil gjøre for resten av mitt liv. Det er ikke sånn at man blir et perfekt menneske med engang man fyller 20 år. Jeg har godt voksne mennesker rundt meg som enda gjør feil, burde ikke de vite bedre? Burde ikke de ha lært etter 40 år hva som er rett og galt? NEI, for de er bare et menneske, og mennesker gjør feil.

Jeg nekter å tro at du som alltid skal pirke på meg aldri har gjort en feil? Fortell meg, er du så forbanna perfekt selv? I så fall, vil jeg veldig gjerne møte deg. For jeg er utrolig spent på hvordan man kan bli et perfekt menneske, for i mine øyne virker det helt umulig. Hvordan kan man gå gjennom livet å aldri gjøre feil? Det er helt greit at dere sier ifra til meg når dere reagerer på ting jeg gjør, det skal dere absolutt få lov til. Jeg vil mer enn gjerne høre når jeg gjør ting som ikke er OK, for ellers ville jeg aldri lært. MEN dere må også forstå at jeg bare er et menneske, og det at jeg skulle provosere så mange for en liten setning om idrett er for meg helt sykt. Grunnen til at Northug ble nevnt er for at vi kjenner hverandre, og han synes bare det var morsomt. Jeg sendte han en Snapchat med hva jeg hadde skrevet før jeg publiserte, og han ble på ingen måte krenket av det. Så hva gjør dere så sinte da? Jeg får høre hver dag at blogg er meningsløst, skal jeg virkelig bli sint av den grunn? NEI. Du skal få lov til å mene akkurat det du vil. TAKK for meg og god helg alle sammen 🙂

24 kommentarer

24 thoughts on “ER DU SÅ FORBANNA PERFEKT?

  1. så lenge bloggere begrunner uttalelsen sin med ” det er bare min personlige mening” så er alt greit. good for u

  2. Det handlet ikke om din manglende interesse i idrett, men din blottede evne av å se at de tingene du ikke interesserer deg for også kan ha en verdi. Det som ble så latterlig med det innlegget var at du i en setningen var så dritt lei av at andre så ned på ditt yrke før du et par setninger senere gjør nøyaktig det samme mot et annet. Ser du ikke hvor hyklerisk det var?
    Okei, du mener blogg er viktigere for samfunnet enn idrett, det er din mening. Mange av oss mener motsatt og det er vår mening. Ikke kom med en sånn uttalelse og så bli sur for at folk ikke verdsetter jobben din. Skjønner ikke poenget med å sammenligne i utgangspunktet. Det vitner kanskje nettopp om et behov for å legitimere noe du er litt usikker på selv.

  3. Det du kom med var en påstand, ikke en mening. “Blogg er viktigere for meg enn idrett” er en mening. “Blogg er viktigere for samfunnet enn idrett” er en påstand, du kan ikke uten grunnlag bare anta at det er slik og skive “meg selv :P” som kilde. Kanskje du skal gjøre litt research eller komme med litt logisk argumentasjon for å støtte opp under den? Passe navlebeskuende å bare konkludere med hva som er nyttig for samfunnet utelukkende ut i fra egne interesser og erfaringer. Alle finner ikke verdi i de samme tingene.
    Vil også poengtere at toppidrettsnorge er så sykt mye mer en Northug. Finnes minst like dårlige representanter for bloggnorge. Hvis verdien av blogg skal måles opp mot dårligste kandidat tror jeg ikke du har så mye å skryte av heller.

  4. Anonym: “Personlig synes jeg en blogg kanskje bidrar mer til samfunnet enn hva en skiløper (sorry Northug ;-))))) og en fotballspiller gjør, om man velger å bruke stemmen sin riktig vel og merke.”

    Det er en mening, ikke en påstand 😉

  5. Siden du liker å provosere så veldig, noe du gjør ukentlig kan du ikke forvente noe annet enn de kommentarene du får kjære deg. Ikke sett deg i en offersituasjon når du selvskaper situasjoner hvor folk spammer med hatkommentarer og SINE meninger. Og siden man har lov å ha egne meninger er det veldig rart at du tar så hardt på mot argumenterende kommentarer

  6. Anonym: “Men når jeg får kommentarer om at jeg er et dårlig forbilde og skuffer dere for at jeg har egne meninger over idrett? Nei, den forstår jeg dessverre ikke. ” 🙂 Folk skal selvfølgelig få være uenig, men når kommentarer som dette og at bloggnorge må legges ned for at jeg ikke liker fotball og ski? Nei, da sier jeg i fra 🙂

  7. Dette er litt off-topic, men ser ut som at Morten er så lei av deg på de snappene du legger ut. Litt sånn smålig irritert. Ikke frekt ment – og det er sikkert helt annerledes i virkeligheten, men på de snappene ser han spesielt irritert ut. Haha

  8. “Personlig så synes jeg kanskje at klimaendringene ikke er menneskeskapte. Det er bare min mening da, vet ikke helt hvorfor ;-)”
    Beklager, men dersom du ikke kan forsvare utsagnene dine er de jo faktisk ikke verdt en dritt. Så vidt jeg vet har du jo null grunnlag til å vite noe om det.

  9. Det handler jo ikke om at du ikke liker fotball og ski? Poenget her er at idrett objektivt sett ikke har noen mindre samfunnsverdi bare fordi DU ikke liker det.

  10. Alt folk skal henge seg opp i… syns hvertfall at det var bra at du tok opp hvordan arbeid innen helse kan være, og at lønnen faktisk burde vært bedre.

  11. Ut i fra dine innlegg hvor du sutrer og skal være så ekte, samt snappene dine vitner det jo om at du usikker på deg selv. Men problemet er at du ikke klarer å være oppriktig rundt det. Hvorfor skrive dette innlegget hvis du virkelig mener og tror at kommentarene handlet om at du ikke interesserer deg for idrett? Hvem av oss eller av kommentarene er det som forventer at du skal være perfekt? Slutt å vær spydig mot leserene dine. Når fangruppe din vokser opp, har du faktisk bare oss voksne som liker å utfordre de ubegrunnede meningene dine. Jeg har litt blandet følelser om deg, synes synd på deg samtidig som at dette er til pass for deg. Det jeg er ganske sikker på er at du ikke har det bra og at Morten kan fort bli lei av deg, eller kanskje han er det allerede. Ta vare på dine nærmeste! Og leserne om du vil fortsette med den gode lønnen din.

  12. du deler dine meninger på internett , så reagerer du over at folk dømmer deg …. for å si det sånn , har du rett på dine meninger, så har folk også få lov til å komme med sine meninger… .. takler ikke du stygge komentarerer , slutt å blogge !!!!

  13. hvorfor er alle paradis bloggere helt like og skriver om de samme tingene?
    kan dere ikke bare slå dere sammen og lage en felles blogg?

  14. Det er ikke “stygge kommentarer” fordi om noen skriver litt krasst og er uenig med deg. Man er ikke et netttroll fordi om man svarer på dine headinger som kan virke provoserende noen ganger. Du må tåle meningsutveksling når du byr opp til dans. Jo flere som engasjerer seg på din blogg jo bedre for deg! Det er vanskelig å ta deg alvorlig når du er en reklameplakat i det ene øyeblikket og vil bli tatt seriøst det andre øyeblikket. Du har selv valgt å blogge for å leve av det og tjene penger. Hvis du kun hadde ønsket å fremme dine meninger og være en del av samfunnsdebatten så er det mange andre måter å gjøre det på.

  15. Ha dine meninger, stå for dem, akkurat som du gjør nå. Lev livet ditt på din måte! Ikke tenk på hva andre sier, det er bare ord. Ingen av de som skriver det, hadde turt å si det i virkeligheten.
    Det kalles sjalusi. Du er vakker, skjønn, morsom, og tyder på å ha en utrolig personlighet, som jeg kunne klikket bra med.
    Stay strong as you always do. Haters gonna hate 😂🖕🏼
    -meg❤️

  16. Når du sier at blogging er til mer hjelp for samfunnet enn idrett er det noe som ikke stemmer oppi hodet ditt. Legg opp.

  17. Hva er galt med dere?
    Dere leker så deilig bak skjermen. JEG SVERGER.
    Dere stiller spørsmål og Sofie svarer på dem, thats it. Hvis dere er uenige i det Sofie mener og sier kan dere bare like så godt slutte å lese.
    Sofie du er en sterk person❤️ Du er mitt forbildet, ikke tenk på disse tenåringene… du er kjempe sterk og kommer deg gjennom dette:) det er det jeg liker med deg. Fortsett sånn!
    PS: Du og Morten er kjempe kjempe kjempe søte sammen❤️😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *