HJERTET MITT ER KNUST

Categories Samfunn

Jeg har reist mye, og jeg har sett mye urettferdighet. Jeg har ofte grått meg til søvn for at jeg føler meg så hjelpesløs. Det å reise fra Norge sprekker alltid den fantastiske trygge boblen man lever i. Verden utenfor virker til tider uvirkelig, og ikke minst så jævla urettferdig. Verden utenfor trygge gode Norge knuser meg. Hver eneste gang bestemmer jeg meg for å aldri reise på slike plasser igjen, for det omstendighetene rundt påvirker meg veldig. Jeg klarer ikke å stenge det ute å laste som ingenting skjer. Jeg tar absolutt alt innpå meg, og prøver å finne ut hva jeg kan gjøre for å hjelpe. Det som sårer meg mest er at det ikke er noe jeg kan gjøre, ikke som turist på ferie. Dere blir vel ikke sjokkert når jeg sier det er mye fattigdom og løse hunder her? Det er jo tross alt et u-land, så man kunne vel ikke forvente noe annet. MEN jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har sett noe så ille som dette her. Advarer mot sterke bilder

Jeg klarer så vidt å se på disse bildene uten å begynne å gråte. Hjertet mitt er knust i tusen biter. Se på disse stakkars hundene. De har nesten ikke pels, og den ene har rottehale. Jeg vil ikke tenke på hvor smertefult disse hundene har det. Jeg føler meg så forbannna hjelpesløs, og det er nok den følelsen som dreper meg mest. Jeg har så lyst å gjøre noe, men hva kan jeg gjøre? Jeg får ikke gjort noe akkurat nå uten å gi de mat, men som jeg har fortalt dere tidligere så er min virkelige drømmejobb å eie et eget shelter der jeg hjelper dyr i slike land. Hadde jeg kunne bestemt selv så skulle jeg gjort dette med engang, men jeg har mye jobb og penger jeg må bygge opp før den tid. Det jeg skal gjøre i mellomtiden er å jobbe som frivillig på et shelter, og jeg har allerede kommet i kontakt med noen. Jeg skal fortelle dere mer når dette blir aktuelt ♥

Og til dere som sier at man ikke skal hjelpe dyr i utlandet med å gi de mat, for at de mest sannsynlig ikke vil få mat dagen etter. Hva slags tankegang er det? Jeg vet det er godt å finne på unnskyldninger slik at man skal føle seg bedre selv, men spør du meg så er det bedre å gjøre noe istedenfor ingenting. Tenk om alle turistene hadde gjort litt, da kan jeg nesten garantere at hundene ikke ville sett slik ut. Jeg har lagt ut video av noen av hundene på Snapchat, der får dere virkelig se hvordan de ser ut.. Sofieeec

 

41 kommentarer

41 thoughts on “HJERTET MITT ER KNUST

  1. ååå, elsker at du alltid formidler et budskap, stolt av deg<33
    ingen kan hjelpe alle, men vi alle kan hjelpe noen<33
    det er så trist å se hunder i en slik tilstand, det gjør meg så vondt<3
    takk Sofie, for at du tar opp saker som du brenner for og bruker din stemme på så fornuftige tema.
    jeg heier på deg, og vær stolt over deg selv for du har kommet langt. takk for du alltid er så ærlig og ikke skal pynte på sannheten<3

  2. Etter å ha reist verden rundt i mitt liv, ble Bali i fjor siste destinasjon for meg! Jeg knekker sammen psykisk av å se liknende som her( jeg klarte ikke se bildene). Det hindrer meg fra fremtidige turer. Hvordan kan jeg kose meg steder det er slik? Jeg har hentet hjem både hunder og katter, gitt dem bort her i Norge! Kanskje en ide?

  3. Nå er det visse kulturer og “religioner” som hater f.eks. hunder. Men at personer som deg og alle noe ustabile venstreradikale feminister ønsker at slike skal ukritisk importeres disse inn til oss. Fordi dette er en berikelse av vårt samfunn. Slik som at svenske jenter som rider på hester blir kastet stein på. Ja, det er så veldig synd på dem.

  4. Ser ut som hundene har skabb, det er svært smitte bærende på mennesker og andre dyr. Da har de best av å ikke leve da man aldri blir frisk fra det 😔

  5. Husk at de serverer hundekjøtt på stranden i bali så ikke kjøp maten de selger der. Var stor nyhetsreportasje i vg for ikke lenge siden

  6. Hei. Anbefaler deg å gi penger til en organisasjon som heter Bawa (bawabali_official på instagram). De gjør mye bra for dyrene på Bali og hjelper slike hunder du har avbildet her ☺️ Jeg gir alltid penger til de når jeg er på Bali og stikker innom for å se på hundene de har inne for adopsjon. De finner hunder på gatene som trenger hjelp, gor de dyrlegebehandling og adopterer de til nye familier ☺️

  7. Er det ikke for deres beste at du tar de med til en dyrlege og avliver dem? Da hjelper du de ut av lidelsen, og er sikker på at de “har det bra” selv etter du drar. Selv om det siste man vil gjøre er å avlive, selvfølgelig.

  8. Hei Sofie!
    Her er det enkle grep du som ønsker å hjelpe kan ta!
    Gå på en dyrebutikk å kjøp antiparasitt tabletter eller spot on 🙂
    Hundene på bildene har ectoparasitter og derfor mangler pelsen.
    Antiparasitt medisiner virker mot et rekke utvendige og innvendige parasitter samtidig (kommer selvfølgelig an på hvilken man kjøper)
    For eksempel: Advocate, nexguard, bravecto, frontline etc.
    Medisiner som inneholder f.eks Milbemycin, imidacloprid, praziquanteld, selqmectin…
    Eller søk etter lokale organisasjoner som jobber med løshunder, spesielt Spay/neuter klinikker gjør mye bra for å senke antallet løshunder, de kjører også ofte rundt og gir løshunder vaksiner, ormkur, antiparasitt behandlinger osv…

  9. Det er kjempe trist at dur har det sånn. Men som hundeeieŕ selv så er jeg imot og ta med disse gatehundene til norge av en enkelt grunn. Sykdom. Her i norge slipper hunder billig unna med kennelhoste og div små ting. Men takket være folk som henter gatebikkjer fra andre land har parvoviruset begynt og forekomme i norge også nå. Det beste og gjøre er og donere penger til klinikker som driver frivillig i de aktuelle landene.

  10. Disse bildene knuser meg også, fysøren så trist!!💔 er så fint å se at du bryr deg så mye om de❤️

  11. Fantastisk at du vil gjør dette å hjelpe dyr som trenge det. Det er så grusomt å se at andre land ikke gjør noe med det. Da vi var på ferie i romania, så var ufattlig mye løs hunder som gikk rundt. Å det knuste hjerta mitt. Ville ta alle med meg hjem. Jeg prøvte å unngå gå der løs hunder var. Men det var ikke så lett fordi de var overalt, å noen plasser så lå det døde hunder i vei kanten.
    Da bristet hjerta mitt. Hvis jeg hadde hatt penger, så hadde jeg gjort alt for at dyr ska ha det bra, rundt i verden. Bygd shelter over hele verden. Min drøm at mennesker og dyr får tak over hodet å mat hverdag. Å hjulpe dem som fortjener det. Burde hatt litt enda mer fokus på det. Jeg får vondt i hjerta når jeg ser bildene dine❤️😳

  12. Nei, det er ikke skabb, det er mest sannsynlig demodex. Å jobbe på hundeshelter/rescue gir så mye på samvittigheten, men følelsen av at man ikke kan redde alle gjør at følelsen aldri strekker til. Anbefaler likevel å gjøre det! Kjempebra at du tar opp dette, det er like ille i sørstatene i USA f eks 🙁 Man blir faktisk tøffere av å bidra på shelter, og de hundene man får hjelpe setter seg i hjertet ditt. Hovedproblemet med løshunder er hjerte og lungeorm, som er smittsomt til mennesker. I tillegg er parvovirus helt ekstremt smittsomt og dødelig for hunder. Og dette er hovedgrunnene til at løsningen er å hjelpe i landene de befinner seg, og ikke importere til land som ikke har dette utbredt, som Norge. Huff, dette skjærer i hjertet mitt og.. Man kan alltid hjelpe noen ❤️

  13. Øynene til hunden på det første bildet, hjerteskjærende💔
    Enig med deg, tenk om alle kunne gitt litt til disse hundene! ❤️

  14. Hva med å ta med en til veterinær, få vaksinert og medisinert den for så å adoptere og ta med hjem til Norge? Om du ikke kan/vil beholde den selv, kanskje du kjenner noen som kan? 🙂

  15. De kan bli friske av den hudsykdommen de har. Har selv vært i Bali og tenkt det samme som deg. Jobbet derfor resten av ferien min på BAWA, rett utenfor ubud. Mest fantastiske jeg noen gang har gjort. Var helt forferdelig og reise ifra dem, skal absolutt ned igjen.

  16. Det du kan gjøre er å kontakte lokale dyreorganisasjoner, de hjelper gjerne til, men de er avhengige av at folk donerer. Jeg har reist mye og alltid tatt kontakt med lokale dyreorganisasjoner hvis jeg har sett ett skadet eller hjemløst dyr. Dette har resultert i dyr som har blitt friske og blitt adoptert bort. På Bali har du som noen har nevnt BAWA og B.A.R.C bla. B.A.R.C overtok pleien for en valp jeg hadde tatt med til sunset vet (de samarbeider med dyreorganiasjonene på Bali) det eneste jeg måtte gjøre var å ta med valpen til klininken, betale for oppholdet på klinikken og en vaksine, desverre måtte jeg dra fra Bali rett etterpå men de fikk adoptert bort valpen så fort hun var ferdig med karantenen for hjerteorm. Man kan gjøre noe! Ta alltid kontakt med lokale dyreorgansisasjoner.

  17. Jeg får vondt i hele kroppen av å lese, og se disse bildene. Og syns det er fantastisk at du ønsker å hjelpe!!
    Det er dog litt naivt å tenke at hvis alle turistene ga dem litt mat, så hadde de ikke hatt det slik.
    Det høres så utrolig kynisk ut, men at de får mat en sjelden gang i blant, forlenger bare det livet de er i. Og som du selv ser, er det ikke et verdig/kvalitetsfult liv.
    Og jo flere løshunder som overlever, jo flere løshunder blir det.
    Å gi de mat på gaten gjør at de “overlever, ikke lever”, og at de parrer seg videre og bidrar til å forstørre problemet.
    Igjen, jeg elsker engasjementet ditt, til tross for en noe naiv tankegang. Men jeg ser du har fått mange gode tips til videre/en annen gang 🙂
    Kos deg videre på ferien!

  18. Ta kontakt med shelter og skriv at du har funnet noen hunder og hvor. Kanskje de kan ta de inn. Og kanskje de ikke får tatt inn alle, men hvis de bare har plass til en så har man hvertfall gjort noe. Slike grusomme syn med dyr som har det vondt har gjort at jeg aldri kan reise til noe steder hvor det er en sjans for løs hunder. Hele ferien blir ødelagt 🙁

  19. Hei Sofie.
    Takk for at du engasjerer deg for Dyrene.
    Det varmer mitt hjerte og se/lese at flere og flere ønsker å hjelpe Dyr i nød.
    Selv Donerer jeg det jeg kan til flere Dyreorganisasjoner rundt om i verden.
    Min drøm er også å bygge shelter i hvert land i denne verden for hjemløse Dyr.
    Og få et forbud mot Dyr i fangeskap/bur.
    Så feks en dokumentar fra Bali, der dem hadde flere små apekatter i lenke og ifangenskap. Forferdelig og se på. Dette burde nå være forbudt.
    Dyrevelferden MÅ på agendaen til Politikerne.
    La oss kjempe for Dyrene. Sammen er vi sterke.Mvh Nina

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *