JEG VIL SLUTTE MED P-PILLER

Categories Personlig

Jeg har lenge vurdert å slutte med p-piller. Det er sikkert noen som tenker at jeg ønsker å bli gravid nå, men der må jeg nok dessverre skuffe dere. Jeg er ikke klar for å bli mamma helt enda, jeg har bare funnet ut at p-piller ikke funker for meg. Jeg har nå gått på p-piller i snart 10 år, noe som er ganske lenge. Jeg burde kanskje gjort noe med dette før det gikk så lang tid, men jeg har rett og slett vært for lat. Jeg er personen som tenker “det skjer ikke meg, jeg blir ikke gravid uansett”. Jeg har vært så sløv med å ta pillene at jeg har nesten hatt mer ubeskyttet sex enn beskyttet. Jeg har i mange år trodd at jeg har vært steril, og dette er grunnen. Enten så er jeg det, eller så har jeg bare hatt sykt flaks.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke kan holde på slik lengre. Jeg er et voksent menneske, så det er virkelig på tide at jeg begynner å ta litt ansvar. Jeg har derfor bestemt meg for å slutte med p-piller, og enten begynne med kondom eller p-stav. Jeg ønsker ikke å få barn enda, så jeg må virkelig sette ned foten nå. Jeg vet det er mange som kommer til å ville dele tips med meg for å klare å ta p-piller, men jeg har virkelig prøvd alt. Jeg har prøvd mye forskjellig disse 10 årene, og jeg har enda ikke funnet noe som funker for meg. Det jeg vil høre er derimot deres erfaring rundt p-stav. Jeg har ekstremt sprøyteskrekk, men jeg har likevel lyst å prøve dette. Yes or no?

90 kommentarer

90 thoughts on “JEG VIL SLUTTE MED P-PILLER

  1. Er du ikke 23 år? Har du gått på p piller siden du var 13? Hørtes ut som sykt tidlig å begynne på det når du er 13 :-O

  2. Jeg har p-stav, hadde mensen når jeg satte inn p-staven og jeg mistet mensen på samme dag, nå er det et par måneder siden jeg tok den å har ikke hatt noen blødninger etter det. Mange sier man kan få symptomer etter man har tatt p-stav, personlig merket jeg ingen ting.
    Så hvis du ser etter noe nytt så sats på p-stav

  3. Hva mener du med at det ikke funker for deg? Du har jo ikke blitt gravid, så det har jo tydeligvis funket bra 🙂
    Nei, men seriøst…får du bivirkninger? Del gjerne 🙂

  4. Har pstav, går helt greit nå men sliter veldig me lenge og ofte mensentrusjoner. Jeg svimte av etter jeg tok pstaven, har aldri gjort det før. Men ellers gikk det fint og heldigvis trenger du ikke tenke så mye på ppillene

  5. Jeg har hatt p-stav i nesten 2 år, og er utrolig fornøyd, jeg tok den på sex og samfunn i Oslo, og de var veldig flinke 🙂
    Fikk lokal bedøvelse, så det gjorde ikke noe vondt! Er redd for sprøyter selv, men tok det med bestevenninna mi, så vi passa på hverandre hehe!
    Lykke til, håper du finner noe som funker for deg!
    Liker bloggen din veldig godt!!

  6. Jeg hadde p-stav i 1år og 3mnd og blødde nesten hver dag i 1 å.. det er veldig forskjellig fra person til person på hvordan man reagerer på det.. Noen mister mensen mens andre blør heletiden.. Men det er jo absolutt verdt å prøve det

  7. Hei!
    Jeg har hatt p-stav i snart tre år, og det er derfor snart tid for utskiftning. Når man tar p-stav ligger man gjerne på benken hos legen med armen ut og opp (som en L). Man får bedøvelse først, og man trenger heller ikke å se på. Det er gjort på noen minutter, så hvis bedøvelsessprøyten går greit skal du klare deg supert, selv med sprøyteskrekk.
    Jeg personlig elsker p-stav, og skal fortsette å bruke dette så lenge jeg har bruk for prevensjonsmiddel. Det går fort å sette inn, den varer lenge, lite ulemper og er lite stress å ha med å gjøre.
    Go for it!

  8. Jeg har hatt p-stav i to år, og er veldig fornøyd! Jeg har også sprøyteskrekk, men brukte bedøvelseskrem før de skulle bedøve meg. Kjente hverken sprøytestikket, eller at de tok inn staven. Først ble jeg veldig blå, også nesten svart. Det var helt sykt, og var litt skremmende, men også helt vanlig haha!
    Eneste bivirkningen jeg fikk i starten var at jeg raste ned i vekt, og mistet mensen ganske kjapt. Nå to år senere har jeg fått flere bivirkninger, som dårlig hud, ekstreme mensensmerter og humørsvingninger. Når det kommer til mensen så kommer den og går litt som den selv vil, men utrolig sjeldent. På to år har jeg hatt ordentlig mensen maks 5 ganger, noe som er sykt digg! Mens en venninne av meg har ofte mensen en hel måned i strekk, så bivirkningene varierer veldig, noe som er litt risky ved å sette inn.

  9. Jeg har hatt min p-stav i snart to år og er veldig fornøyd. Hater sprøyter, men gikk helt fint! Angrer ikke et sekund på at jeg tok den. Veldig godt å slippe huske på pilla hver eneste dag, for den ble alltid glemt. Anbefaler deg virkelig å ta p-stav, selv med sprøyteskrekk om du er like sløv med pillene som meg 🙂

  10. Har hatt p-stav i snart 3 år, har ikke hatt noen bivirkninge, den va grei å sette inn og har ikke hatt mensen/blødning sia den ble satt inn, (foruten en blødning på 2 daga no nylig, mest sansynlig fordi den må skiftes ut snart). Anbefales virkelig!

  11. Jeg fikk p stav for 5 mnd siden. Før jeg ble gravid gikk jeg på p piller i 6 år før jeg sluttet på dem. Det går helt fint å sette inn p staven for du blir jo bedøvd og noen dager etterpå blir det litt vondt i armen og du må være forsiktig med å løfte tungt med den armen.
    Men jeg skal fortelle deg mine erfaringer med p stav: Jeg har slitt veldig med kraftige blødninger, kraftige magesmerter og sinnsyk hodepine. Også har blødningene vart i 3 uker i strekk å 14 dager uten blødninger. Sånn har det vært i 5 mnd nå! Så det har vært veldig tussig!! Legen sa til meg at det skulle gå seg til etter 3 mnd, men til meg så føler jeg at det er blitt litt bedre etter 5 mnd. Så jeg vil at du skal tenke deg godt om før du bestemmer deg helt for om du virkelig vil ha p stav, men vi reagerer jo forskjellig på ting så kan jo hende det blir bedre til deg 🙂 Merker ikke ikke at jeg har staven i underarmen lengre heller 🙂 Tenker ikke på det 🙂

  12. Kondom når du har kjæreste, blir det ikke litt stress? Hvis dere har sex ofte, å må begynne å bla fram en kondom hver eneste gang.
    Vil du ikke heller ha spiral? Er ikke noe sprøyter eller noe sånt da.
    Kan jo ha på alarmer for å huske å ta p-pillene.

  13. Hei, jeg har hatt pstav i ca 7 måneder nå. Jeg er veldig fornøyd med den, gikk også på p-piller før, men ble så stresset av å alltid måtte ta den til samme tid hver eneste dag. Så da bestemte jeg meg for å ta pstav. Hun jeg tok det hos merket også at jeg var ganske nervøs, så hun begynte å snakke om masse random så jeg skulle slappe av, og det hjalp! Det var ikke vondt i det hele tatt!! Men det kom litt blod på plasteret dagene etter da. En annen ting du bør være ops på er at pstaven skla være inne i 3 år, så du bør tenke godt gjennom om du vil ha barn de neste årene. Hvis ikke er det bare å kjøre på! Og man kan jo også ta den ut tidligere hvis man ombestemmer seg!!

  14. Elsker p-stav! Beste jeg har gjort. Har også sprøyteskrekk. Gikk til psykolog for det. Men gjorde ikke vondt. Go for it

  15. Har sjøl p-stav, og det e nokka utav det beste valget æ har tatt. Æ va akkurat sånn som dæ som ikke klarte å huske å ta ppilla, nu slepp æ å tenke på det og gjør det mye enklare. Syns ikke det va nokka spesielt ondt, men alle har jo forskjellig smerteterskel. Når æ først begynte på p-staven fikk æ småblødninge heile tida, men nu har æ ikke hatt mensen på 2 måneda så håpe det hold sæ sånn. Mange av venninnen mine møsta mensen heilt med engang når de tok p-stav 🤗
    Trur nok det lettaste e å ha p-stav eller spiral for de med dårlig hukommelse

  16. Jeg hadde p-stav i et halvt år, og bestemte meg for å ta den ut da keg hadde uregelmessige blødninger i flere mnd…. når jeg tok den inn fikk jeg bedøvelse, men kjente godt at det «røska» i huden når legen satt den inn. Jeg hadde stort blåmerke etter innsettelse, og måtte i tillegg sy 1 sting når jeg tok den ut. Legen brukte en stund for å pirke den ut, og en venninne av meg som hadde den i 3mnd måtte scanne hele armen fordi legen ikke fant ut hvor den var, jo lenger man har den, jo lenger inn i huden går den!
    Jeg anbefaler ikke p-stav, men hadde heller valgt alternativet spiral!

  17. Jeg gikk på p piller før og jeg sluttet med det fordi jeg var så utrolig dårlig på å ta det, så endte jeg opp med p stav for å sleppe pille greiene + fikk det gratis på helsestasjonen, men etter 1 år endte jeg opp med og ha mensen i 2 mnd i strekk før jeg fant ut at jeg ikke gadd den p staven mere, det er seriøst noe av det værste med p stav.. noen mister mensen for godt andre kan ha mensen sammenhengende i flere mnd eller år, så ville tenkt meg om 2 ganger😬

  18. Elsker p-stav! Beste valget noe sinne😍 jeg har sprøytenskrekk selv å staven ligger inne i en sprøyt så det er en veldig tjukk sprøyte… men det gikk veldig fint fikk bedøvelse så kjente ingen ting og så bare bort. Annbefales på det sterkeste!

  19. Jeg hadde en dårlig erfaring med pstaven. De satte den feil på meg som da gjorde at jeg var kvalm å dårlig i fem hele måneder + at jeg blødde i tre måneder på rad! Jeg måtte operere tre ganger for å få den ut. Vist jeg hadde vært i din posisjon, så hadde jeg hoppet over pstav. Mange av vennene mine har også dårlig erfaring med den.

  20. Jeg ville ikke anbefalt p-stav pga min egen erfaring. Jeg satt inn pstaven når jeg hadde mensen og jeg blødde i 6 mnd i strekk, før jeg valgte å ta den ut. Igjen, dette er min erfaring. Hver kropp reagerer forskjellig:)

    1. Jeg valgte å ta ut p-staven pga blødninger 24/7. Hadde vel staven i litt over et halvt år. De sleit med å få den ut og endte opp med å sy to sting. Resultatet ble ett arr på to cm.
      For noen funker den og for noen ikke. Det er veldig forskjellig. Eneste problemet et at det er veldig problematisk å få den ut da den sitter så godt, å du kan ende opp med ett arr.

  21. Hadde p-stav i 7 måneder i fjor, men måtte fjerne den da jeg ble skikkelig dårlig på grunn av den. Har hørt at hormonspiral er bedre i når det gjelder bivirkninger fordi den har mindre hormoner. Men det fungerer jo forskjellig på alle. Håper du finner en god løsning for deg<3

  22. Anbefaler ikke p-stav.. Fikk selv satt inn en, og blødde i tre måneder i strekk. Valgte derfor å ta den ut igjen.
    Men selvfølgelig – du kan ikke vite om du blir en “bløder” før du har prøvd det, så om du er villig til å ta den sjansen, gjør det. Om det funker er det jo verdt det 😀

  23. hvorfor dro alle disse tidligere deltakerne av ph til mexico, når ingen av de er med i videoen av de nye deltakerne i årets sesong..?

  24. Vil anbefale deg på det sterkeste å prøve p-ring! Jeg var superskeptisk når legen min foreslo det, mest fordi jeg visste så lite om det. Men anger ikke et sekund! Den sitter i en mnd om gangen så du må bare huske når den skal ut og ny skal inn. Men får med klistremerker for å markere det i kalenderen sin. Aldri hatt så lite bivirkninger som med p-ring. Og du tar den lett ut og inn selv. Kan også taes ut når man har samleie om man synes det er ubehagelig, Men husk å sett den inn igjen etterpå da :p

  25. Jeg hadde p-stav i 4 måneder, og blødde så og si hver eneste dag. Begynte å blø allerede dagen etter jeg satte den inn. Selve innsettingen gikk greit, jeg er også veldig redd for sprøyter. Kjente ingenting når p-staven ble satt inn. Når jeg tok den ut, fikk ikke legen tak i p-staven, så jeg måtte sy 2 sting etter den ble fjernet.
    Jeg ville anbefalt å snakke me lege eller helsesøster om å teste p-pillene cerazette (?) før du setter inn p-stav. Dersom du får mellomblødninger av de er det stor sjanse for at du får mellomblødninger med p-staven også. (Gikk på disse pillene i 6 mnd når jeg startet med p-piller, og hadde mellomblødninger nesten hver dag da også)

  26. Jeg ville først testet Cerazette da den har samme stoffa som pstav å da finner du ut om du er den som mister mens eller har uregelmessig mens i 3-4 uker om gangen.

  27. Hvis du er redd sprøyter vil jeg heller anbefale p-stav eller p-plaster! Du slipper å ta en pille hver dag, ringen byttes etter tre uker, og plaster etter en uke! Har selv brukt ring, kan sammenlignes med å ha en tampong i, du merker den ikke. Dette er hvertfall min erfaring.

  28. jeg har hatt Ptav i snart 3 år, må snart ta den ut og skal ta inn ny! Mange får bivirkninger av P stav som uregelmessig mensen og kviser osv. Dette roer seg etter 3mnd, da skal alt være tilbake til normalt og enten mistet du mensen helt eller så fortsetter den som vanlig. Jeg hadde blødninger i begynnelsen men mistet mensen helt etter det og har ikke hatt mensen siden. Super deilig, er kjempe fornøyd med å ha p stav

  29. Jeg tror det er veldig individuelt hvilke bivirkninger man får og det er vanskelig å vite om du selv kommer til å få samme plager. To av mine søskenbarn har p-stav og har vært ekstremt plaget med kviser og huden etter det, de synes også at de legger veldig fort på seg og har blitt rundere i ansiktet på grunn av dette.
    Men dette er jo bivirkninger som kan komme av p-piller også. Jeg tror det er lurt for deg å ta p-stav eller en annen type prevansjon som er litt mer “parmanent” enn p-piller. Det er ikke gøy å gå rundt å uroe seg over at man kanskje er gravid fordi p-pilla ble glemt da du feks overnatta hos kjæresten. Siden det er vanskelig for deg å komme i en slags rutine med p-pillene er det nok best å velge noe annet du føler deg komfortabel og trygg på 🙂

  30. Hei,
    jeg skjønner godt hva du mener. Jeg gikk på p piller i mange år før jeg innså at det ikke var noe for meg. Har du hørt om p ring? Det er lite hormoner i den, og påvirker ikke noe på kroppen, og det kjennes ikke at du har den i. Jeg er veldig fornøyd med det. Bytter etter hver 3. uke.

  31. Er på min andre pstav nå, som vil si at jeg har hatt det i snart 5 år. Er veldig fornøyd, blødde aldri med den første jeg satt, nå har jeg hatt mellomblødning som var helt ekstrem (mensen i en mnd) etter jeg satt inn ny, men det var grunnet ekstrem stress, og har ikke hatt mensen eller blødning siden det, som nå er 3 månder siden. Hadde anbefalt deg å prøve, og uansett hva slags bivirkninger du får anbefales det å vente 3 månder før du tar den ut da kroppen trenger tid til å tilpasse seg de nye hormonene. Pstav gir et bittelite arr etter man tar den ut, men jeg verken ser eller merker det, så det er egentlig ingenting å bekymre seg over. Lykke til!

  32. jeg bruker p-stav, jeg har ikke vært annet enn fornøyd. det var heller ikke vondt å sette den inn. Jeg har et lite rødt merke der den er satt inn, men ikke noe som syns veldig. Har heller ikke hatt blødninger, sånn som mange andre har.

  33. Jeg hadde selv p-stav i ca ett år før jeg tok den ut.. sånn med tanke på å sette den inn gjør ikke det så vondt da man får lokalbedøvelse 😊 jeg er også syyyykt redd sprøyter og syns til og med at sånn stikk i fingeren gjør vondt 😂 #pyse😂 arret mitt syns nesten ikke 👌🏻 Det er en liten hvit prikk som er ganske lite 😊 det er ho også på innsiden av armen så faren for at det syns er jo minimal 😊 når det kommer til bivirkninger hadde jeg få men veldig plagsomme ☹️ Jeg har aldri slitt med uren hud før jeg tok p-stav.. da fikk jeg maaaange små og også de store som ligger under huden som gjør sykt vondt. Jeg hadde fra før jeg satte inn staven også slitt med at jeg blødde så og si konstant.. dette ble dog noe bedre etter jeg satte inn staven, men det stoppa ikke helt på langt nær.. vet om noen som har vært super fornøyd med p-stav, mn vet dessverre om flere som har vært misfornøyde og tatt den ut igjen etter kort tid 😕

  34. Hei! Jeg kan fortelle litt om mine erfaringer.
    P-piller: her glemte jeg dem hele tiden, så det var ikke noe for meg
    P-ring: ÆSJ!!! Fyyyy for en grusom form for beskyttelse😂😂 For det første skal du ha en ring i skjeden 24/7, og for det andre så er det utrolig ekkelt., hvertfall om du har sex flere ganger i uken som meg. Du kjenner den ikke i skjeden, men hvis du skal ha sex så kjenner du det, og da må den ut. Det er ikke så utrolig gunstig å ha et uforventet forplay, så løpe inn på badet for å ta ut ringen, så gå inn i sengen igjen for å fortsette. Hadde jeg tatt den ut i sengen foran typen så hadde han mistet sexlysten for å si det sånn. Når du tar ut ringen er den omringet av maaaaaasse utflod. Du bør også vaske den ofte, noe jeg ikke ønsket. Uregelmessig mens kom med og ja, generelt bare noe drit.
    P-stav: veeeeeeldig vond å sette, og hadde vond og blå arm i 2-3 uker i etterkant. For meg som har sex såpass ofte, funker ikke p-stav. Jeg kunne gå 2 mnd uten mensen, så hadde jeg plutselig mensen 3mnd i strekk, deretter 3 uker uten, så 2 uker med, osvosv. Dette ble utrolig stressende, og helt ærlig ble jeg bare forbanna av konstante blødninger, ingen sex og tamponger og bind ble plutselig store utgifter. På grunn av ekstrem bruk av tamponger og bind fikk jeg også sopp noen ganger.
    P-sprøyte: jeg bruker p-sprøyte den dag i dag, og har brukt det i 3 år!! Man setter en sprøyte i armen/rumpemuskelen hver 3.mnd. Jeg har ikke hatt mensen på 3 år, jeg har aldri blitt gravid og det er UTROLIG deilig å ikke trenge å tenke på noe mensen, graviditet o.l i det hele tatt. Det eneste man må huske er ny sprøyte hver 12 uke, noe som er en helt grei pris med tanke på at det ikke følger med en eneste ekstra bekymring. Jeg har ekstrem sprøyteskrekk, men denne sprøyta gjør ikke vondt i det hele tatt.
    Håper dette hjalp litt!<3

  35. Har hatt p-stav i 4 år, som betyr at jeg tok den første staven inn for 4 år siden, hadde den i armen i 3 år, og for 1 år siden så tok jeg den ut, og tok ikk den p-staven som jeg har i armen nå. Jeg gjorde forresten dette i London, siden jeg bor her.
    Å ta inn p-staven:
    Som folk sier i kommentarfeltet, så får du bedøvelse. Derretter tar legen p-staven inn, og det tar maksimum 1-2 minutter. Det er en veldig rask prosess, og man kjenner ingenting siden man har bedølvelse. Det er ikke sant at du får stygge arr av denne prosesen. Man får bare et bitte-lite arr hvor staven gikk inn, men denne forsvinner.
    Å ha p-staven inne:
    Jeg har personlig ikke hatt noen bivirkninger. Jeg hatet p-pillene jeg hadde før, fordi jeg gikk opp i vekt, ble fort trist, store hodepiner, besvimte en gang, osv. Men med p-staven har jeg ikke gått opp i vekt på 4 år, fått noen hodepiner, eller noen andre bivirkninger. Jeg har anbefalt det til alle vennene mine, og mange har tatt p-staven selv og de elsker den.
    Å ta p-staven ut:
    Dette varer litt lengre enn å ta den inn. Du får først bedøvelse, og etter litt, tar legen å lager et bittelitte kutt i armen. Du kommer ikke til å kjenne noenting fordi du har bedølvelse. Derretter pusher legen p-staven ut av det lille kuttet. Det høres værre ut enn det egentlig er 🙂 Man kan ta inn en ny p-stav i samme avtale, noe som de fleste gjør, inkludert meg. Å ta en ny p-stav inn igjen varer bare 1-2 minutter, så er du ferdig.
    Man føler ingenting, og det funker fantastisk. P-stav varer i 3 hele år.
    Håper dette hjelper!

  36. Jeg vil bare komme med en anbefaling. Jeg har ikke hatt p-stav, men gått på både p-piller og nå p-sprøyte. En venninne av meg hadde p-stav, det som skjedde var at den forsvant inni armen hennes, så det turte jeg ikke. Men p-sprøyte er jeg veldig fornøyd med. Mistet mensen helt og den trengs kun og tas hver tredje måned, og er 99% sikker mot graviditet. Håper du finner prevensjonen som passer for deg, fine Sofie ❤️

  37. Jeg sluttet med p-piller for 13 mnd siden, og det er først nå syklusen min er blitt normal! Jeg hadde da gått på de siden jeg var 15 år, både vanlige og minipiller. Så ekkelt å tenke på hvor mye p-pillene faktisk fucker opp med hormonene (helt sykt svingninger i humøret også) og alt annet med kroppen.
    Jeg sier go for it! Og om du er redd for at det skal skje for fort, så begynn på noe annet istedet som du heller bare kan ta ut når du er klar for det!

  38. Anbefaler å prøve minipiller først, så ser du hvilke bivirkninger du får! Ca samme i pstav

  39. Heihei 🙂 eg har hatt min P-stav inne i snart 6 år (3 år først og så bytta ut med ein ny ein). P-staven funkar utmerket dei første 3 åra. Hadde fortsatt mensen vel og merke, men eg hadde ingen smerter som var derfor eg i utgangspunktet ville ta p-stav. Men etter å ha gått m p-stav nr 2 og snart e ferdig vil eg ikkje anbefale å ha den lenger enn i tre år. Eg veit ikkje om det går an å sei at eg e blitt immun, men etter at eg hadde gått m p-stav i fire år begynte eg å få veeeldig uregelmessig menstrasjon. Her snakkar vi om at eg kunne gå fleire måneder utan mensen for å så gå til å ha mensen i fleire veker i strekk, og då tullar eg ikkje. Idag he eg perioder der eg har mensen i fleire veker (med pitte små pausar) og smertene e like illle som då eg tok i p-stav for første gang. Eg blei tilråd p-stav fordi eg ville ha ein prevensjon som ikkje gjorde at eg la på meg og som eg ikkje kom til å gløyme å ta og då var p-pille heilt utelukket og legen landar dermed på p-stav. Eg angret ikkje etter tre år som var derfor eg valde å bytte til ny, men idag angra eg. No når eg er ferdig med den vil eg se på andre alternativ. Men det er veldig forskjellig frå person til person korleis p-staven fungerer og eg hadde feks ingen komplikasjoner med staven etter den blei såtte inn i motsetning til veldig mange andre. Mange opplever jo at det blir betent og ei venninne av meg opplevde til og med at den kom ut av huda, så ho kunne dra den ut. Eg har ikke hatt noke problem med min i den forstand og eg kjente heller ingenting når eg fekk den pga at eg fikk bedøvelse.. eg vil anbefale p-stav visst du berre skal ha den inne i 3 år, men utifrå min erfaring vil eg ikkje anbefale den noke lengre enn det..

  40. Jeg har p-stav. Tok den februar 2017 (var 14 år), hadde hormonelle mensensmerter i 4 mnd kanskje, ikke hver dag, men hver tredje uke ca ( som vanlig mensen). Selve p-staven kjente jeg ikke pga bedøvelsen, og bedøvelsen gjorde ikke vondt, utenom når de sprøyta inn bedøvelsvæska. Jeg har også ekstremt sprøyteskrekk, men det var virkelig ikke så ille . Lykke til med valget du tar !

  41. Jeg har p-stav og jeg syns det funker utrolig bra! Jeg har hatt den i 2 år nå, og jeg har hatt mensen kanskje 4 eller 5 ganger… jeg har ikke smerter pga staven og du merker ikke engang at du har den lille pinnen i armen! Bedøvelsessprøyten var litt vond, det skal jeg innrømme. Men det er verdt det! P-stav anbefales 🙂 ha en fin kveld videre <3

  42. Jeg har i år tatt min andre p-stav, hadde først en i tre år og nå satt inn ny. Jeg bytta til og med arm og har ikke fått no stygt arr av den første jeg tok ut. Jeg har nesten ikke hatt mensen (utenom de tre første mnd). Og jeg er superfornøyd! Hjalp mye på smertene også 🙂

  43. Anbefaler å gå til legen, og prøve de p pillene som har samme stoffer i seg som p stav. Så prøver du ut de i 3månder og ser hvordan du reagerer på de. Noen blør i 5månder i strekk, mens andre blør ingenting. Jeg har hatt p staven i 6månder og har ikke hatt noe mensen, så anbafaler det veldig. Man kan ikke se arret mitt etter jeg satt den inn, men vet ikke åssen det er når du tar den ut, men du får nok ikke noe særlig arr. Go for it!

  44. Hei, jeg har P-stav, den fynker helt fint, ingen problemer, blør svært lite.
    Før det så gikk jeg på P-sprøyten, blødde ingenting av den.
    Men det varierer fra person til person 🙂
    Digger deg, stå på 😀

  45. Hadde p-stav i litt under 1 år. Blødde hver dag, noe som resulterte i jernmangel. Siden jeg var mye slapp og dårlig (pga jernmangel) fikk jeg beskjed om å fjerne p-staven og gå tilbake til p-piller. Så hadde med andre ord ikke noe god erfaring med p-stav. Det gikk helt greit å sette den inn, gikk ganske fort og kjente ikke så mye siden jeg var bedøvd. Litt værre å ta den ut siden de måtte klemme på armen for å få den ut, noe som var litt ubehagelig. P-stav passer ikke for alle men kjenner mange som er fornøyde med p-stav. 🙂

  46. Jg vil anbefalle p sprøyte. Du får den i rompa. Merker absolutt ingen verdens ting😊 og du mister mensen helt og mensen smertene 😁😁👌👌

  47. Jeg har tatt sprøyte i gått over ett år og det funker veldig fint for meg! Jeg tålte ikke p-pillene pga de gjorde alt verre enn det det var (smerter og sterkere mens). Men med sprøyte har jeg mistet mensen helt og har nesten ikke smerter. Tar den hver 3 mnd og teller 12 tll 13 uker. selv er jeg ikke redd for sprøyter, men tror det kan hjelpe deg siden den blir satt i rompa (i hoftebeins høyde), så man ser ikke når den settes. Rompa er jo en stor muskel, så lenge man slapper av så kjenner man nesten ikke noe (min erfaring) ☺️ Masse lykke til med hva du velger! Håper du finner noe du blir fornøyd med ❤️

  48. Anbefaler p-ring:) har hatt p-stav.. anbefaler det ikke, da arrene ikke er pene, pluss at jeg var muligens litt uheldig at det havnet litt veev rundt, så det gjorde noe vondt når jeg hadde den i og etter jeg tok den ut.

  49. Tok p-stav og hadde mellomblødninger i et og et halvt år før jeg tok den ut igjen. Ville ikke ha tatt p-stav dersom jeg hadde visst hvor grusomt det var å ta den ut! Å sette inn staven var ikke noe problem, men den ekleste opplevelsen jeg har hatt var da den skulle fjernes (og det står så lite på internett om prosedyren). Først må de lokalisere staven, for så å lage et kutt og stikke en sakslignende gjenstand inn i armen for å få tak i staven slik at de kan ta den ut. Man får så klart bedøvelse, men man kjenner at de holder på – og jeg som aldri har besvimt i hele mitt liv og ikke er redd for verken sprøyter eller leger (eller noe sånt), holdt på å besvime i stolen når staven ble tatt ut. Takk Gud for at jeg var hos en dyktig lege! Virkelig en opplevelse jeg ville ha vært foruten! Anbefaler å enten bruke kondom eller å prøve å være forsiktig, men å ta det som det kommer da evt 🙂

  50. Jeg satt inn p-stav for ca 2,5 år siden, og vil anbefale den for den er så sikker, og du slipper å huske å ta en pille hver dag. MEN alle reagerer forskjellig. JEG BLØDDE HVER. DAG. I 1,5(!!) ÅR:)) så ga det seg. Men jeg har fortsatt mensen, som kommer når den selv vil. Og blør ofte etter sex. Så det er jo litt stress. Men heller det enn å bli gravid:)

  51. Ser du har fått syykt mange kommentarer, men det absolutt beste alternativet når det kommer til prevensjon, utenom kondom, er spiral. Og det er bare tull at man må ha vært gravid for å få det. Det er hormoner tilsvarende 8 p-piller som skilles ut fra en hormonspiral i løpet av et år, og hvis man ikke ønsker hormonprevensjon kan man prøve kovberspiral. De kan sitte sikkert i 5 år, noen tre år, altså tre eller fem år man inne trenger å tenke på prevensjon!

  52. Hei! Eg sliter og med å ta ppillar til rett tid, så eg valte å ta ein pause frå dei i 3månedar før eg byrja på nytt. No har eg endra strategi og så langt ser det ut til å fungera for meg.
    Ang. at du tenkjer å ta pstav. Eg har fleire venninnar som har/har hatt det, og det er svært få som er nøgde. Dei som ikkje er nøgde seier dei blør heile tida, noko som ikkje er spesielt morosamt. Samstundes seier dei som det fungerar for at dei blør sjeldant og svært lite.
    Eg personleg vurderar å byrja med spiral, då eg trur det er det beste alternativet for meg sjølv. Mamma har det og nokre venninnar, og eg har ikkje høyrt noko gale med det.
    Håpar verkeleg du finn noko som fungerar for deg! Lukka til!

  53. Hei
    Jeg satt inn pstav i mars i fjor og har faktisk blødd siden.. for ca en mnd siden (burde dratt mye før) dro jeg tilbake der jeg satt inn staven og fortalte om prblemet. Da ble jeg satt på ppiller i stillegg til staven i 3 mnd. Og det funket! Nå stråler livet og jeg kan virkelig anbefale pstav selvom jeg hadde mensen konstant i 9 mnd. Lykke til
    Hilsen jente 20

  54. P staven gjør ikke noe særlig vondt og er veldig effektiv. Har gått på p sprøyte også men da må man ta ny hver 3 måned også svir den litt etterpå. Med p stav slippe du å tenke på det den bare ligger i armen. Mange kan reagere forskjellig på hormonene da.

  55. Jeg hadde p?stav i et år. Jeg blødde av og på de 3 første månedene (var et helvete). Så mista jeg mensen et par måneder, så fikk jeg plutselig mensen over lengre tid igjen. Det å aldri vite når man skal få mensen eller hvor lenge det skulle vare, var kjempekjipt og absolutt ikke verdt det. Nå er det jo veldig forskjellig fra person til person, men hadde også to andre venninner som tok p?stav rundt samme tid som meg, og vi alle tok ut staven innen et år så det sier vel sitt… men i forhold til arr når man tar den ut så er ikke det noe å tenke over, det er så lite synlig og godt gjemt uansett. p?stav kan være verdt å prøve, men man bør gi det litt tid og se om mensen stabiliserer seg 🙂 det diggeste var å ikke tenke på p?pilla en eneste dag :p

  56. Vurdert å prøve P ring?
    Er bare å ha den inne i 3 uker også ta den ut når du skal ha uka di 🙂
    Funker veldig bra for meg i alle fall!

  57. Hei Sofie. Nå er jeg en voksen dame (35 år) i forhold til deg. Men jeg har erfaring fra p stav. Som de skriver i kommentarfeltet vil jeg også anbefale deg å prøve p pillen cerazette før du evt setter inn p-stav. Jeg har hatt p stav i 2 omganger. Den første gangen hadde jeg staven i 3 år å hadde lite bivirkninger annet enn litt vektøkning før jeg valgte å ta den ut å la kroppen normalisere seg hormonelt i noen mnd før jeg satt inn stav nr 2. Det var som natt og dag. Jeg fikk umiddelbart enorm hodepine, uren hud, humørsvingninger og ekstrem vektøkning(20 kg). Etter 5 mnd måtte jeg bare ta den ut. Jeg ønsker ikke flotte vakre deg å ødelegge kroppen din med hormoner den kanskje ikke fikser. P stav er en veldig permanent løsning kontra plaster/ring eller p-sprøye. Jeg håper du finner det som er rett for deg.
    Mvh en voksen dame 🙂

  58. P-stav inneholder det samme som minipiller som cerazette, så du burde prøve de først om du ikke allerede har gjort det. Jeg gikk på de i over 6mnd og hadde konstant grumsete blødning, følte meg såå skitten. Kan derfor ikke ha p-stav for da kommer samme bivirkningene

  59. Hadde p-stav i over et år, gikk ikke en hel uke uten å ha mensen på det året, ikke noe særlig gøy..

  60. Hei Sofie!
    Jeg startet med p-stav da jeg var 16 år. Jeg bestemte meg for at det var den beste prevensjonen for meg, da jeg trodde p-pillene kom til å bli veldig vanskelig å huske. Jeg fikk bedøvelse i overarmen som funket veldig fort. Jeg kjente ingenting når staven skulle settes inn. Det er en liten gummi”stav”, ikke som bly i en blypenn (som jeg trodde i 3 år), så ikke vær redd for at den skal knekke. Man får et lite, og da mener jeg lite, arr på innsiden av overarmen.
    Jeg slet veldig med uregelmessig mensen de første 6 månedene, men mistet mensen helt de neste 2,5 årene. Etter 3 år var det på tide å bytte og da fikk jeg igjen bedøvelse i armen av legen. Han bruke skalpell for å lage et lite snitt ved enden av p-staven, og dyttet den ut. Det var ikke vondt da han lagde snittet, men p-staven hadde vært i armen såpass lenge at han måtte presse en del for å få den ut.
    Jeg satte en ny p-stav i den andre armen. Denne p-staven måtte jeg ta ut etter 1 år, da jeg slet utrolig mye med uregelmessig mensen. Det kunne vare i 3 uker, være et opphold på 2 uker for så å vare igjen i alt fra 1-5 uker. Det tærer på kroppen og jeg ble veldig sliten. Jeg tok en prat med legen og han anbefalte meg da å prøve p-pillen Cerazette. Jeg bestemte meg for å prøve dette, og det har fungert veldig bra i 2 år nå!
    Konklusjonen min er vell at jeg anbefaler deg å hvertfall prøve p-stav. Bivirkningene er forskjellig fra person til person, det er ikke vondt å sette inn denne staven, men bedøvelsen kan være ubehagelig.
    Håper du finner den beste løsningen for deg! 🙂

  61. Jeg har hatt p-stav i 1 år og noen mnd og er veldig fornøyd. Det var ikke spesielt vondt å ta den, mest ubehagelig. Bedøvelsen er det enste du kjenner, men det er langt ifra vondt. Jeg har ikke hatt mensen en eneste gang etter jeg tok den, noe som er sinnsykt deilig! Dette varierer så klart fra person til person. Bestevenninna mi for eksempel, ønsker å ta den ut fordi hun har veldig uregelmessig mensen. Men jeg personlig anbefaler p-stav. Du tar den, og slipper å tenkte på at du må ta en pille hver dag 🙂

  62. Har du vurdert hormonspiral istedet da? Hvis du har sprøyteskrekk tenker jeg… Hormonspiral settes lett inn ved en gynekologisk undersøkelse, og den varer i flere år (som P-stav). Veldig mange slipper mensen også og det er jo ett pluss! Uansett hva du velger anbefaler jeg deg å prøve noen måneder før du evt finner ut at dette ikke er noe for deg. Det er vanlig med forbigående symptomer som humørsvingninger, blødninger osv, men gi det litt tid, det er mitt beste tips. De fleste symptomer forsvinner etter et par tre måneder! Og det beste med denne typen prevensjon er jo at det ikke er noen brukerfeil og du trenger ikke tenke på noe:) Hilsen jordmor

  63. Jeg tok p-stav for litt over 1 år siden. Jeg blødde 7 måneder i strekk med ca. 3 ukers opphold til sammen de 7 månedene. Jeg ville ikke anbefalt det til noen! 🙁

  64. Prøv kobberspiral! Jeg har det siden jeg ikke ville ha p-piller mer…tok det i Desember og funker kjempebra:) anbefales. Det er heller ingen hormoner i den, så da må du ha mensentrasjon hver måned… men jeg er hvertfall veldig fornøyd! Ellers kan du ta hormonspiral om du heller vil ha det :)))

  65. Anbefaler deg å ikke høre på andres erfaring om p-stav, da hvordan den påvirker kroppen er helt individuelt og man må bare prøve seg frem, men det vet du nok! Men det som ikke er like individuelt er hvordan det er å sette den inn, man før bedøvelse og etter det kjenner man nesten ingenting bortsett fra at man kan kjenne at de legen holder på med noe der liksom. Bedøvelsen kan gjøre ganske vondt, (selfølgelig veldig individuelt) men den gjør bare vondt i noen sekunder! Anbefaler det virkelig, og er så greit å slippe å tenke på piller!!

  66. Min erfaring med pstav er ganske dårlig. Tok det av samme årsak som deg, men jeg hadde konstant mensen. Blødde fra desember til juni og bestemte meg da for å ta den ut. Opplevde også mer mensensmerter enn jeg gjør ril vanlig og har hørt at spiral vil være bedre!

  67. jeg tok nettopp pstav og jeg har også helt sykt sprøyte skrekk, måtte kvinne meg opp i to uker før jeg turte og ta den. Men det var ingen ting vondt eller ille og ta den, også gikk det så sykt kjappt, var jo over på et blunk. Angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere. Så bare kjør på, så verdt det!

  68. Hei, Sofie. Jeg har hatt p-stav. Det var null problem å sette den inn, ikke vondt og fort gjort. MEN jeg hadde mensen HVER dag i totalt seks måneder. Å ta den ut var også problematisk. Legen måtte gjøre to forsøk, har nå to stygge arr (de er små, men ville jo helst vært foruten.) Det som skjedde med meg, og som jeg har hørt flere har opplevd, er at det lages en slags hinne rundt staven, da dette er et «fremmedlegeme» som kroppen må håndtere. Det var derfor vanskelig for legen å få ordentlig tak da han skulle fjerne den, da den spratt rundt og satt godt fast. Har flere venninner som har opplevd at staven blir «borte», altså de kan ikke lenger kjenne den under huden…
    Vil forøvrig anbefale p-ring på det sterkeste om man helst vil slippe å huske på en pille hver dag, som meg. 🙂

  69. Jeg gikk også på p-piller i mange år, og var ikke noe som funket perfekt for meg heller. Jeg klarte aldri å bli vant til det å ta de på samme tid hver dag, uansett hvor lett andre sa det var.
    For omtrent et år siden var jeg på mitt første besøk hos gynekologen, og ble anbefalt å prøve p-ring. Tenkte først automatisk nei, men jeg er STRÅLENDE fornøyd! Man setter inn ringen og har den i i tre uker, og da kan man enten ta den ut for å ha mensen, eller man kan putte inn neste og hoppe over. Jeg kjenner den ikke i det hele tatt, man kan til og med ha sex med den i uten å kjenne den, men om du eller partneren din kjenner den, er det bare å ta den ut og putte den inn igjen etterpå. Er mange som blir misfornøyd med p-stav, så jeg ville ikke ha det. Absolutt noe jeg anbefaler at du prøver, eller i alle fall leser om og ser om det er noe som kunne passet for deg!
    Jeg kommenterer aldri blogger, men tenkte jeg skulle fortelle deg at det finnes flere alternativ!

  70. Veldig individuelt om p-stav fungerer på deg eller ikke. Noen trenger mer hormoner enn kun gestangen. Jeg startet på minipillen cerazette. Disse inneholder det samme som p-stav. Fungerte ikke og hadde blødninger konstant. Legen sa derfor at p-stav ikke er aktuelt fordi det er akkurat det samme. 🙂

  71. Jeg er 21 år, satt nylig inn spiral og er superfornøyd. Den ble satt inn på sekunder og kan ligge der i 3 til 5 år (avhengig av hvilken type spiral). Man kan også ta den ut før om man evt. vil bli gravid – og da trekker bare legen den ut etter en tråd som om det skulle vært en tampong (men ikke prøv dette hjemme, skal ikke gjøres selv). Er ikke mer enn en uke siden jeg tok min så jeg har en del mensensmerter, men de blir borte med en ibux og en paracet. Jeg synes den er å anbefale, men da anbefaler jeg også sterkt at man gjør det hos en spesialist på et spesialistsenter og ikke hos fastlegen som nok vil være mindre erfaren på akkurat dette. Jeg brukte noen minutter på kontoret, mens min mor som tidligere har gått til legen for å gjøre det samme opplevde å ligge i stolen i tjue minutter mens legen gjorde flere forsøk på å få den inn; da gjør det vondt.. Hos meg gikk det nesten smertefritt, var bare et raskt ‘stikk’ og så var det over på null komma niks. Å ta den ut igjen skal visst være nærmest ubemerkelig. Og hey, den stopper som regel mensen. Bonus 🙂

  72. Jeg bestemte meg for aa slutte paa p pillen og faa p staven som en mere permanent løsning siden jeg ogsaa var veldig sløv med å huske å ta pillen.. Etter 3 uker med P staven fikk jeg tatt den ut igjen siden huden min hadde gått fra å være plettfri til å være helt full av små kviser. Det er nå 1.5 år siden jeg tok ut p staven igjen og jeg sliter fortsatt veldig med huden. De små kvisene utviklet seg til vonde store cyster over hele ansiktet. jeg har fått utrolig dårlig selvtillit og har slitet veldig pga dette. Alle reagerer forskjellige men har i ettertid lest at en del andre har opplevd akkurat det samme med p staven

  73. Jeg gikk på p-piller fra jeg var 13 til jeg var 22 år… Da jeg gikk av dem forstod jeg at p-pillene rett og slett ikke var bra for meg.
    Humørsvingninger, dårlig selvbilde osv. Har alltid hvert en del av meg, og overfølsomheten har lett kunnet ta helt overhånd uansett om jeg ar alene eller sammen med andre. Lenge trodde jeg at jeg var bipolar, noe jeg senere selvfølgelig fant ut at jeg ikke er.
    Da jeg gikk av p-pillene og var veldig bestemt med kjæresten at jeg ikke kan gå på dem lengre, fordi jeg orket ikke å leve i en berg og dal bane av følelser, var han først veldig usikker. Men han forstod det godt fordi jeg var ikke ikke bare enkel og leve med.
    Etter 2 måneder så var jeg som ett helt nytt menneske. Humørsingningene mine kom nå kun uka før mensen og kroppen virker så mye mer stabil. Dette p-pille greiene er virkelig ikke bra at unge jenter propper i seg, og det er også forsket på at om man starter i tidlig alder av, så kan dette klusse med fruktbarheten hos oss jenter… 9-10 år på disse pillene vær dag er virkelig ikke bra.
    Har vurdert p-stav men rådet fra legen min var at bruk kondom, fordi p-staven har ofte så mye komplikasjoner med uregel messig mens, kvalme og humørsvingninger.
    Lykke til Sofie, bare du som kjenner kroppen din godt nok! Men min erfaring er at jeg selv føler meg mye mer stabil psykisk uten alle disse ekstra hormonene!

  74. hvis du skal ha p-stav eller annen prevensjon bør du dra til sex og samfunn som ligger i oslo. de er eksperter på prevensjon og det er helt gratis for alle som er under 25 år! LYkke til fine deg!

  75. Har selv sprøyteskrekk, så viktig å velge en god lege eventuelt. Jeg gikk til spesialistSenteret Pilestredet park, hos Marit Garberg Andvik. Hun er tøff, men hun får jobben gjort selv om panikken min overtok. Skal fjerne min i dag etter tre år, noe jeg gruer meg ekstremt til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *