DEN VAR NEGATIV, IGJEN

Categories Personlig

Den siste tiden har jeg virkelig følt at noe har vært annerledes med kroppen min. Jeg har vært mye kvalm og slapp, jeg har hatt et ekstremt behov for sukker hver eneste dag, og alt har egentlig bare virket.. annerledes? Hva om jeg er gravid? Nei, det er ikke mulig. Jeg tror på det man kan kalle innbilt graviditet, for mensen forsvant også for en god stund siden. Jeg har lenge tenkt å ta en test, men jeg har vært livredd for resultatet. Hva om jeg faktisk er gravid? Hva gjør jeg da?

I dag tidlig klarte jeg å manne meg opp til å ta testen, og som dere ser på bildet så viste den negativt. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle si dette, men jeg ble skikkelig lei meg. Ikke for at jeg på død og liv ønsker barn nå, men for at jeg bare blir mer og mer sikker på at jeg kan være steril. Som jeg nevnte i innlegget med P-stav, så må jeg bytte prevensjonsmiddel da jeg ikke klarer å ta p-pillene mine, jeg glemmer de rett og slett. Det er ikke den siste tiden det har vært sånn, men helt siden jeg begynte å være seksuelt aktiv som nå er 9 år siden. Jeg har vært alt for dårlig til å ta p-piller i 9 år, og har hatt kjæreste i 6 av disse årene. Hvordan er det mulig at det ikke skulle ha skjedd noe? 

Jeg har lenge vurdert å sjekke meg, for det hadde vært godt å faktisk vite, men jeg tør ikke. Jeg er livredd for å få beskjed om at jeg ikke kan få barn, hva gjør jeg da? Det er ikke slik at jeg ønsker meg barn nå, men det kan godt være at jeg ønsker dette om noen år. Jeg synes det er utrolig ubehagelig å skrive dette innlegget, for jeg åpner meg faktisk opp om noe jeg ikke har fortalt så mange. Det er svært få som vet at dette er en stor bekymring i hverdagen min, og noe som har plaget meg i en del år nå. Jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg noen gang skal klare å manne meg opp til å faktisk sjekke opp om jeg har rett eller ikke. 


Jeg skal forresten gå gjennom hudrutinene mine på Snapchat i kveld <3 Snapchat; SOFIEEEC

36 kommentarer

36 thoughts on “DEN VAR NEGATIV, IGJEN

  1. Ville ikke uroet meg så mye for det altså. Kjenner ei som ikke har gått på noe prevensjon i flere år, og heller ikke brukt kondom (med flere sexpartnere). Hun ble ikke gravid før hun aktivt begynte å prøve (fulgte med på eggløsning osv).

  2. Skjønner deg virkelig godt. Skjer det samme med meg også, jeg er drit redd for jeg også kan være steril.
    Håper det går bra med deg ❤️

  3. Skjønner hva du tenker! Men man må dessverre være over 25 år og ha prøvd i 5 år for å teste om man er steril, ettersom det er en krevende test og mest sannsynlig har du bare vanskeligheter for å bli gravid 🙂

  4. Kjenner til følelsen. Jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kunne bli gravid, siden jeg ikke hadde eggløsning. Men nå 4 år etterpå så har jeg 2 vakre barn(helt naturlig) ♡ Og kjenner flere som har vært i samme situasjon og fått barn. Så din tur kommer nok den dagen når du er klar skal du se ♡ Du er jo fortsatt ung, så du har god tid ♡

  5. Hvis du har gått på. P-piller i mange år kan det ta lang tid for kroppen og få det ut av systemet. Da jeg var 18 år fikk mormoren min blodpropp og bestemor døde av livmorhalskreft. Jeg sluttet derfor på p-piller. Jeg begynte ikke å bruke noen annen prevensjon heller. Jeg er nå 28 år, i ti år har jeg gått og trodd jeg har vært steril. Jeg har hatt kjæreste i alle årene med unntak av ett år. Vi snakket derfor om andre muligheter for og få barn. Men for ett halvt år siden skjedde det jeg aldri trodde kom til å skje, plutselig var jeg gravid! Jeg sjekket aldri om jeg kunne få barn eller ikke, jeg bare antok det. Men kroppen min var nok helt enkelt bare ikke klar for det før nå. Så vær forsiktig med hva du ønsker, plutselig sitter du der og er gravid. Og har du da gått og trodd du kan være steril, så blir valget om å ta en abort ekstremt vanskelig uansett hvilken situasjon i livet ditt du er! Anbefaler deg og sjekke deg om du er usikker ! Lykke til 🙂

  6. Jeg skjønner tankegange din veldig godt. Har selv tenkt dette mange ganger de siste årene og trodd at jeg kanskje ikke kan få barn. Etter å ha snakket med mannen min om dette og om min bekymring så bestemte jeg meg for å få meg en time hos en gynokolog, en spsialist på fødsel og kvinnesykdommer. Ventetiden til å komme inn til hun jwg var hos var noe lang og jeg fikk etter samtalen med min fastlege virkelig kjenne på at det kanskje kunne være noe galt med meg. Etter noen mnd så var dagen for timen min og jeg var døds nervøs, sov ikke natten før og følte meg kvalm. Jeg var kjempe redd for å få beskjed om at det var noe galt med meg. Legen jeg var hos var en fantastisk dame, først så snakket vi litt sammen før hun utførte undersøkelsen og hele veien forklarte hun og viste på skjermen hva hun så og hva hun så etter. Heldigvis så fikk jeg vite at jeg har urooet meg uten grunn og at ting så helt bormalt ut, men for enkelte så tar det bare lengre tid.
    Jeg ser at du skriver at du ikke ønsker barn nå med en gang, men jeg anbefaler deg å få deg en time hos en gynokolog sånn at du kan være sikker på hva som er årsaken, fir det er langt i fra sikkert det er noe galt, og om det skulle være det så kan det være noe det går ann å behandle 🙂

  7. Vis du har lyst til å gå på p-piller men du glemmer og ta de så kan du sette på alarm da er det enklere og huske de det gjør jeg

  8. Har vært i samme situasjon. Jeg var også ekstremt dårlig på å ta p pillene og jeg gikk to år uten noe som helst og likevel var seksuelt aktiv, uten å bli gravid. Jeg ble også redd for at jeg kanskje ikke skulle ha muligheten til å få barn. Jeg gikk til gynekolog for å sjekke om jeg var steril, men det viste seg at jeg ikke var det. Han sa at når den tid kommer så er det ingen tegn til at jeg ikke skulle blitt gravid. Nå har jeg pstaven og er veldig fornøyd!

  9. Virkningen av p-piller kan henge igjen i over 1 år så du trenger nokk kje å stressa. E størst sjans å bli gravid rundt eggløsning 🙂

  10. Vet du, det sjekket jeg opp da jeg også hadde vært glemsk med p-pillene, så jeg dro til legen og da sa de at jeg mest sannsynlig ikke kunne få barn pga noe med eggene osv. Noen uker etter satt jeg med positiv test i hånda. Opplevd at flere har fått beskjed om at de overhode ikke kan bli gravid og sitter med 3+ barn idag, så det er litt skummelt å sjekke for verden går jo under når man får svaret man ikke vil høre, så viser det seg at det ikke stemmer.

  11. Ikke noe å bekymre deg over. Vær glad for at du ikke vil ha barn. Jeg har prøvd aktivt med min forlovede og få barn i 2 år snart. Og ingenting skjer. Jeg har brukt lite prevansjon før de 2 årene ig vi bekle har sjekket om vi kan ha barn og ingen av oss har noen problemer. Så vi kan ha barn men jeg blir bare ikke gravid. Ikke noe å stresse over for meg er ikke mer en 21 så men a lika vell så føles det trist. Da jeg så gjerne ønsker det og ser på venner som ikke ønsker og ha barn bli gravide 🤧

  12. Hei! Jeg hadde det akkurat som deg, men jeg gikk ikke på noe som helst som kan ligne på prevensjon. Og da mener jeg 10 år men aktiv sexliv uten å bli gravid. Trodde også jeg var steril helt til jeg møtte den “riktige” som (det jeg tror) matcher kroppen min😂 1 mnd etter vi ble sammen ble jeg gravid, og da dette barnet ble 1 år bestemte vi åss å prøve oss på en til, og det tok bare en måned denne gangen også. Så vi sitter sammen med to vakre barn på 3 og 5 år❤❤ men missforstå meg rett, jeg synes du og morten passer bra sammen!😉

  13. Det skal mye til at du er steril og ikke kan få barn.
    For det første så har du glemt noen p piller, men det tar faktisk ganske lang tid for mange fra man slutter totalt på p piller til kroppen kommer i rute og får eggløsning og alt blir stabilt.
    Så det er ikke sånn at du blir gravid bare av å glemme noen p piller av og til (Ja noen blir veldig fort gravid og da kan det skje)
    Det er mye som skal klaffe for å bli gravid! Du må ha sex akkurat på riktig tidspunkt, og selvom du har det så kan det ta mange runder før du blir gravid.
    Det er mange som har problemer med å bli gravid, men for de aller aller fleste løser det seg av seg selv Eller med hjelp 🙂
    Vi har et fantastisk helsevesen som har kommet utrolig langt idag, og de får gjort utrolig mye for de som har vansker med å bli gravid.
    Så tror nok ikke du trenger å bekymre deg 🙂

  14. Kjære deg, det trenger ikke å bety at du ikke kan få barn <3 Det er bare rundt eggløsning man kan bli gravid. Kroppen din har vært proppet av prevensjonshormoner i mange år, det kan ta tid før kroppen går tilbake til seg selv.
    Om dine tanker viser seg å stemme, så er det bedre å vite det nå enn feks om 5 år? Det må være vondt å få denne beskjeden når man aktivt skal gå inn for å prøve og få barn. Det er jo like vondt nå, men da kan du heller bruke all tiden før dere bestemmer dere for å få barn, til faktisk å forberede kroppen på det dere skal igjennom. Det er hjelp å få, de er så flinke nå i dag! 🙂

  15. Jeg gikk uten prevangsjon i mange mange år uten at det skjedde noe. Først etter 4 år i forhold og aldri rørt en kondom eller p-piller ble vi gravide! Ikke planlagt, men heller ikke uønsket da vi var klar over konsekvensene 😊 Vi tok det som det kom! Det skjer når begge kroppene er klar for det tenker jeg 😄
    Men skjønner veldig godt hva du føler på, var inne på tanken mange ganger selv!

  16. Hei!
    Skrev ikke du et innlegg i sommer om at du ikke ønsker deg barn? Eller leste jeg det i avisen eller noe. Hyggelig at du forandret mening 🙂

  17. Hei, fine duu! <3
    Jeg skjønner godt at du kvier deg på det med å teste deg for om du ikke kan få barn. Jeg var i samme båt før jul og jeg har aldri vært så nervøs før i hele mitt liv. Jeg lover deg at du kommer ikke til å angre på at du tester deg. Gjør deg for din egen del, det er veldig viktig å utelukke eventuelt tint før de kan dukke opp som værst.

  18. Hei Sofie! Syns ikke du skal ta sorgen på forskudd. Jeg gikk på p-piller fra jeg var 14-24 uten og bli gravid. Jeg var dødsdårlig med å ta pillene og hadde mye sex.. hehe! Jeg trodde også at jeg var steril siden jeg aldri hadde blitt gravid. Men da jeg først sluttet på p-pillene ble jeg gravid etter bare 2 mnd uten. Også ble jeg gravid igjen 6 mnd etter fødsel. Også ble jeg gravid etter fødsel igjen på første samleie 😰 så et lite tips fra meg til deg; ikke stress med tanken om du er steril. Skulle det vise seg at du får problemer med å bli gravid når du ønsker det, kan det være mange andre årsaker før sterilitet. Kanskje har du bare få egg? Kanskje er det sykdom i kroppen din som gjør at kroppen prioriteer deg og ikke fostret? Husk at 50% av alle graviditeter ender i spontanabort, og ofte uten at man vet at man har vært gravid. Man tror spontanaborten bare er en vanlig mens. Skjønner det kan være vanskelig å ikke tenke på, men bruker du mye tid og tanker på det, så sjekk deg og få usikkerheten ut av verden 🙂 god helg ❤️

  19. Du kan jo sjekke om du har noe som heter pcos. Det kan føre til at man mister mensen osv. Har dette selv, og det medfører i tilleg at det er vansker med å bli gravid. Har selv prøvd å bli gravid i snart et år, og skal i gang med prøverør i slutten av måneden på grunn av dette.

  20. Jeg er ikke like gammel som deg, men har tenkt akkurat den samme tanken << tenk vis jeg ikke kan få barn når jeg blir stor?>>. Jeg er adoptert og har ikke hatt mulighet til nå og fått vite om de biologiske foreldrene mine sine utsende eller helse. Defor har jeg tenkt at jeg har lyst på barn for og se hvordan de ser ut, og for jeg elsker barn. Jeg kunne fint klart og adoptert et barn, men den følelsen å ikke få vite hvordan mine barn kommer til og se ut, er så sterke at jeg e livredd for at jeg ikke kan få barn.

  21. Jeg ville ikke bekymret meg så fryktelig mye for det hvis jeg var deg. Selv var jeg håpløs med å ta p-piller. Og tenkte samme tanke. Men når vi aktivt gikk inn for å få barn , gikk det bare noen måneder før jeg ble gravid.

  22. Nei, nå må du roe nervene dine her. Du mistenker at du er steril fordi det aldri har skjedd at du har blitt gravid med et uhell? Har guttene kommet inni deg når du har glemt av å ta p-piller, eller? Uansett, husk at det er bare noen få dager i måneden man kan bli gravid om man så ikke bruker noen prevensjon i det hele tatt, og gutten kommer inni. Det skal faktisk litt til for at alt klaffer og det skapes et liv. Mange som aktivt prøver å få barn holder på i flere år før graviditetstesten plutselig blir positiv. Så du, senk skuldrene og ikke vær “skikkelig lei deg” for at du ikke er blitt gravid med et uhell ennå. Vær glad for at du ikke har noe annet enn ditt eget liv å tenke på, for det er mer enn nok i dette samfunnet vi lever i. Og du kan helt sikkert få barn i fremtiden, på den naturlige måten. Bare slapp av.

  23. ville ikke tenkt så mye på det. jeg brukte p-piller og glemte/tok ikke til riktig tid i mange år. ble aldri gravid. jeg begynte å prøve i april i fjor og sluttet da på p-piller. prøvde i 8 mnd før det gikk, men så mista jeg. jeg trodde og jeg kanskje var steril, men det skal faktisk mye til å treffe eggløsning og at de to partene smelter sammen til ett.. ❤️ pillene (hormonene) kan sitte i kroppen lenge!

  24. Jeg fikk ikke positiv gravidtest før i uke 12 med begge mine to siste. Hormonene i kroppen ga ikke utslag derfor tok det ID. Ne en gikk med en gang.

  25. Jeg hadde det på samme vis i flere år, og var skikkelig redd for at jeg var steril da jeg ikke husket p pillene mine, men likevel ble jeg aldri gravid. Etter mye om å men mannet jeg meg opp og bestilte gynekolog time, og vet du hva? Hun sa at alt var helt perfekt og at det at jeg har tatt p piller litt her og der ikke har en betydning for det! Vil anbefale deg å ta en gynekolog time med hele pakken!

  26. Det kan være PCOS polycystisk ovarie syndrom, jeg hadde ubeskyttet sex i 5år med fast partner før jeg ble gravid.

  27. Sjekk deg for pcos. Det er cyster på eggstokken. Ikke noe farlig, men kan forårsake smerter. Jeg hadde det, og fikk beskjed om at jeg hadde en 0-10% sjangse for å få.(var 15) nå er jeg 22 og har en fantastisk datter. Pcos kan man også fjerne kirurgisk eller med akupunktur:) reis til gynekologen din. Sjekk deg. Dette er ikke noe du skal gå å forundre på. Better safe than sorry

  28. Jeg har gått med p-stav i 4-5 år. Tok den ut 4 september 2017 og fikk posetivtest 23 oktober 2017….17 desember 2017 fikk vi vite at vi venter 2egga-tvillinger til sommern 2018. Det er ingen tvillinger i slekta som tilsier at dette skulle hvert arvelig. GYN mente at veldig mange som går med p-stav, har større sjanse for og droppe 2 egg samtidig etter prevensjonskutt. Så IKKE uro deg for at du er steril:P “Dommendagen´´ kommer til deg også en vakker dag – BARE VENT OG SE!

  29. Tenkte det samme selv.. Brukte “hoppe av i svingen” metoden i 2 år også. (Hadde ikke gjort det om vi ikke ønsket barn selvfølgelig).. Men ble gravid med en gang vi planla det begge gangene 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *