JOBBER DU IKKE SOM EIENDOMSMEGLER? DA ER DU EN TAPER

Categories Samfunn

Jeg må starte dette innlegget med å fortelle at det ikke gjelder alle eiendomsmeglere. 

Jeg kom nettopp på at jeg har helt glemt å fortelle dere om en hendelse som skjedde ute på byen for noen uker siden som provoserte meg skikkelig. Jeg havnet på et bord med eiendomsmeglere som var ekstremt opptatt av å vise hvor mye penger de tjente og hvor flinke de var i jobben sin. Det er selvfølgelig lov å skryte av seg selv når man har fått til noe bra, men det å være direkte kvalmende synes ikke jeg er greit. Jeg ble sittende ved siden av han ene som hadde etterforsking av hun jenta som satt ved siden av han igjen. Det var nok hans måte å sjekke henne opp, men jeg tror nok det ville vært en bedre ide å kanskje slappe av litt. Hvem vil vite alt om hverandre på første møte? Det kom i alle fall frem at hun var sammen med en som jobbet på kino og det var da han tok kvalmende oppførsel til et nytt nivå. 

“Står han i kassa å selger Popcorn og Kinobilletter eller? HAHA“. Hun svarte at han hadde en høyere stilling og at hun ikke visste helt nøyaktig hva han drev med. Da kom han med en ny kvalmende kommentar ” Åååja, da er det vel kanskje han som trykker play på filmen? heerregud“. Jeg ble faktisk så sint at jeg måtte gå, for hva slags holdninger er det? Er han liksom bedre enn kjæresten for at han er eiendomsmegler? Om svaret er ja, vil jeg veldig gjerne vite hvorfor. 

Det verste jeg vet er mennesker som tråkker ned på andre på grunn av hvilke jobber de har. Hvorfor gjør dere egentlig det? Jeg regner med at dette mennesket helt sikkert pleier å gå på kino, så hva skulle han egentlig ha gjort uten alle de menneske som faktisk jobber der? Det samme er med Taxi og bussjåfører, vaskehjelp, servitør, sykepleiere, helsefagarbeidere and you name it. Jeg har gjennom mine 23 år hørt så mange stygge kommentarer om enkelte yrker, for at noen mennesker tror de er bedre på grunn av lønnsslippen sin. Som jeg skrev over her så gjelder dette innlegget absolutt ikke alle eiendomsmeglere, men denne gjengen skilte seg virkelig ut. Det lyste på lang vei at de mente at alle som ikke er eiendomsmeglere eller har en høyere utdannelse er tapere. Unnskyld meg, men jeg vet ikke helt hvem som er taperen her. Takk for meg. 

20 kommentarer

20 thoughts on “JOBBER DU IKKE SOM EIENDOMSMEGLER? DA ER DU EN TAPER

  1. Jeg føler det er skremmende normalt for folk å se ned på andre på grunnlag av utdanning, yrke eller lønn, jeg kjenner det blir ubehagelig hver eneste gang noen spørr meg hva jeg driver med osv. Kjedelig at det er en av de første spørsmålene folk stiller når man først møter hverandre, fordi det gir et førsteinntrykk som kun er basert på hvor smart du er på skolen etter hvor høy utdanning du tar eller hvor høy stilling og lønn du har.

  2. Kan hvertfall berolige deg med at sykepleiere kan fjernes fra den listen, for fy søren så mye hyggelige tilbakemeldinger vi får! Både fra pasienter, pårørende og folk man møter tilfeldig. Lønnen er en annen diskusjon, men jeg har aldri fått noe annet enn positivitet i retur når jeg har sagt at jeg er sykepleier 🙂

  3. Hehe. Eiendomsmeglere i et nøtteskall. Gjør verdens enkleste jobb og tror de er noe stort noe. Har du noen gang hørt noen si: “vi ville virkelig ha den eiendommen, men megleren var så uprofesjonell og teit”? Det er selvsagt penger i bransjen. Det er det i alle bransjer som dreier seg om eiendom. Driver selv med eiendomsutvikling og det er mange klovner og svakt faglige meglere der ute.

  4. Så utrolig bra skrevet! Jobber selv som servitør og bartender, og er vandt med at folk ser ned på bransjen jeg jobber i! Men altså skal rikingene ut med jobben og ikke vil lage maten selv og få vinen servert til bordet da trenger de oss! Men noe respekt! Nei det får vi ikke! Når folk jeg møter og lurer på hva jeg jobber som gir meg et nedlatende blikk når jeg svarer at jeg er fagutdannet servitør, og har fagbrev! Hva skjedde med å respekter folk for de valgs de tar? Kunne ikke bytta jobben for fem flate ører!

  5. Utrolig teit av deg å henge ut eiendomsmeglere på denne måten.. snakk om å tråkke ned på et yrke 😬😬 #dobbeltmoral 🤷🏼‍♀️
    Og eiendomsmeglere flest tjener nesten ingenting i forhold til hvor mye de jobber!

  6. SÅ enig med deg! Og evig takknemlig for at du nevner det 🙂 Moren min er vaskedame, og har hørt alt for mye dritt gjennom ærene. Vi trenger faktisk alle jobber som finnes i dag. Tenk om det ikke fantes vaskedamer/menn, da hadde jo ALT blitt stengt. Sykehus hadde jo ikke fungert om ingen vasket det. Nei, jeg er glad det finnes folk som jobber med noe som i grunn er veldig viktig selvom lønnen tilsier noe annet 🙂

  7. Eiendomsmeglere trenger ikke høyere utdanning Sofie. Det er ikke som en Sykepleier feks, som har tre år på høyskole/Universitet. Kan ikke sammenlignes engang. Så hva de skrøt av er jo bare trist!

  8. Har aldri fått en negativ kommentar på yrket mitt, så er nok ikke i samme kategori som vaskehjelper og taxisjåfører der altså.. Vi har en bachelorgrad 🙂

  9. Eiendomsmeglere trenger høyere utdanning jo. er 3-årig bachelor 🙂 til deg 2 kommentarer over.

  10. Det de eiendomsmeglerne ikke vet er at yrket “eiendomsmegling” helt fint kan bli tatt over av datamaskiner i fremtiden, så de burde passe litt på hvordan de snakker ned om andre, for plutselig står de på “bunnivå” selv 🙂

  11. Til sykepleier 04:31: Koffer sett du dæ sjøl i en Anna katogori før du e sykepleier? Du e en «arbeiderklasse» på lik linje med taxisjåføra og vaskehjelp 🙂 3 år e ikke mye.

  12. Er 21 år og har snart jobbet på kino i 5 år. Kan bare si det er verdens fineste jobb! Utrolig hyggelige kollegaer, dritkjekk jobb, og herlige kunder! For hvem er egentlig i dårlig humør når dem skal på kino? Utenom Eiendomsmelglere såklart. Hehe, neida.
    Kjempefint innlegg, Sofie 😊

  13. Man kan faktisk ikke sammenligne sykepleiere og de yrkesgruppene du nevner. Sykepleiere har like lang utdanning som det en eiendomsmegler har. 3 årig univeritetsutdanninger. Som «Emma» skriver her er ikke 3 år så «lenge». Men det er tre år med et hardkjør med praksiser, eksamener og til slutt bachelor. Synes dette innlegget var bra helt til du indirekte kategoriserer en sykepleier på linje med en vaskedame. Respektløst pga den harde jobben man legger ned for å faktisk bli sykepleier, som man ikke legger ned for å bli vaskedame.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *