SOM OVERLEVENDE AV UTØYA

Categories Personlig

Hvordan har du det i dag?

Skal jeg være helt ærlig så har jeg det ikke så veldig annerledes enn hvordan jeg har det de andre dagene. 22.juli følger meg nesten hver enste dag. Jeg kjenner enda på det, jeg kjemper enda og jeg tenker enda. Det er selvfølgelig ekstra spesielt på en dag som dette, men det vil nok alltid gjøre litt vondt uavhengig av år eller dato. Det er 7 år siden, og selv om årene går er fortsatt smerten og savnet der. 


Et av kulehullene fra huset jeg gjemte meg i.

Som overlevende av Utøya har jeg lært meg… 

22. juli har lært meg at det å hate kan være skummelt. Det har lært meg at det å våkne opp ikke lengre er en selvfølge. Det har lært meg at livet kan være brutalt. Det har lært meg å kjenne på en frykt jeg ikke visste eksisterte. Det har lært meg angst. Det har lært meg traumer. Det har lært meg sorg. 

MEN det har også lært meg å være takknemlig for å våkne opp hver eneste dag. Det har lært meg å være takknemlig for livet. Det har lært meg å kjempe videre når det virker som at den eneste løsningen er å gi opp. Det har lært meg at jeg må leve livet her og nå. Det har lært meg å ta ekstra godt vare på mennesker rundt meg. Det har lært meg å ta alle mulighetene jeg får og det har lært meg å aldri gi opp drømmene mine. 

 
Om en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen” 
<3 dere vil aldri bli glemt. 
31 kommentarer

31 thoughts on “SOM OVERLEVENDE AV UTØYA

  1. Kunne ønske jeg bare kunne gi deg en stor klem og fortelle deg hvor fantastisk du er!❤️❤️❤️

  2. Du er så utrolig sterk! Det må du ta vare på! Sliter selv med traumer (fra noe helt annet) du inspirerer meg til å kjempe videre hver dag!

  3. Du e så sterk, beundre dæ for alt du hår gått igjenom både med faren din å utøya, håpe du e lykkelig å at du fortsette å strål. For styrken din e helt uvurdelig sterk❤️❤️
    Kan du legg ut ett innlegg om kosn du lage havrelappan?❤️

  4. Gråter like mye hver gang jeg ser videoen der, stolt over at du greide å publisere den❤️

  5. Må bare fortelle deg at du er sykt sterk!! Utrolig stolt over deg! Du fortjener alt det beste livet har gitt deg nå. En stor sjanse og mulighet av gud.

  6. Så forferdelig trist, tenker masse på deg og alle berørte ❤️ For en tragisk dag, du er så sterk! Hvordan er det for deg å se politi i dag? Vet ikke om jeg noen gang hadde klart å se en uniform igjen uten å få panikk.

  7. Har du noen gang vært på minnesmarkering på Utøya, og hvordan synes du det var? Eller er det ikke så viktig for deg?

  8. Vet ikke om dette er riktig innlegg å skrive dette på, men så at Sofie hadde fått en skikkelig stygg kommentar og et ønske om at hun skulle dødd på utøya.
    Altså, ærlig fuckings talt? Er dere særriøse? Eller er dere bare helt skrudd i hodene deres?
    Det som skjedde 22 juli 2011 er ikke bare en stor påkjennelse for pårørende eller de som selv var der. Men er du såpass menneske bør dette være noe som angår alle i dette landet født før 2011.
    Jeg kjente selv noen som døde der, en nær venn. Og jeg sliter. Enda etter 7 år er dette det jævligste uansett. Jeg kommer aldri til å bli kvitt frykten for 22 juli, ikke bare fordi jeg er redd terror. Overhodet ikke. Men fordi dette er så jævli. At en mann kan gjøre noe så inni helvetes forjævli. Jeg fatter ikke at noen klarer å skrive slikt til Sofie. Å ønske at Brevik skulle drept Sofie. Helt særriøst. Voks opp.
    Sofie, du er en av de aller sterkeste. Jeg vet hvor jævli du har det 22/7, i juli. Hele året. Fordi, utøya skulle aldri skjedd. Du er tøff som forteller din historie❤️ Jeg respekterer deg så høyt.

  9. Kjære deg..
    De fleste nordmenn føler med deg (utenom den ene prosenten kvalme menensker som ønsker andre død).
    Utøya var tungt for alle, og det stikker enda i hjertet mitt hver gang det snakkes om, selv om jeg ikke var der.
    Beundrer dere sterke, fantastiske og flotte menneskene som overlevde – aldri la noen andre fortelle dere annet! Stor klem til deg❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *