DET Å KOMMENTERE ANDRES UTSEENDET

Categories Blogg

Reklame | annonselenker Nelly

Lignende bukse. HER og HER / Lignende body. HER / Jakke. HER / Sko. HER

Det jeg elsker aller mest med New York og Los Angeles er at du kan være deg selv 100% uten at noen virker til å bry seg. Det er OK å skille seg ut, og det er OK å ikke skille seg ut. Hver eneste gang jeg reiser dit så blir jeg alltid så lykkelig, for jeg føler virkelig at jeg finner meg selv. Jeg finner ut hvem jeg vil være, hvordan jeg vil gå kledd og mer inspirasjon til å bare være den jeg er. 

Det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å være seg selv fullt ut, for det er alltid noen som skal ha en mening om hvordan du går kledd og hvordan du ser ut. Så lenge vi bruker ordet “konstruktiv kritikk” eller “jeg mener det for ditt eget beste” så er det liksom greit å kommentere andres utseendet og stil.

Jeg skal ikke sitte her å late som jeg aldri har kommentert andres klesstil, hårfarge, sminke and you name it, for det har jeg. Jeg har mange ganger vært den første til å si fra om jeg har tenkt at noen kunne kledd seg annerledes eller sett “bedre” ut. Det var jo bare i beste mening, var det ikke? Jeg begynte ikke å tenke over det selv før en venninne sa til meg ” Det er helt greit at du kanskje synes at jeg er finere med mørkt hår istedenfor blondt, men tror du ikke at jeg hadde hatt mørkt hår om det var det JEG likte best? Når alt kommer til alt, så er det ikke du som skal føle deg komfortabel med mitt utseendet, det er jo meg“. 

Etter den kommentaren fikk jeg en skikkelig oppvekker, for hun har jo så forbanna rett. Om du virkelig setter deg ned å tenker over det, er det ikke litt teit at vi kommenterer hvordan andre skal se ut for at VI mener at det er for DERES eget beste?? Det er jo ingen som farger håret i en spesiell farge for å så tenke “herregud så stygg hårfargen min er“, og det er heller ingen som kler på seg en bukse for å så stå i speilet å le av seg selv for at det ser helt jævlig ut. 

Noen synes blondt hår er fint, mens andre synes at brunt hår er fint. Noen liker å gå kledd i blomsterkjoler, mens andre liker å gå i store hettegensere. Det sier seg jo selv at en som liker en mer pyntet stil vil tenke at en med stor hettegenser og sneakers vil se bedre ut i en kjole og kanskje noen hæler. Om vi faktisk tenker over det, så handler jo alt om våre egne preferanser og smaker. 

Det kan godt være at jeg er mye finere når jeg smiler, det kan også være at det ser forbanna teit ut at jeg går med korte bukser på vinteren. Jeg sier ikke at dere som kommenterer at det ser teit ut har feil, men så lenge JEG er komfortabel med det så er vel det det aller viktigste? Jeg synes selv at jeg er fin når jeg ikke smiler, og det er den stilen jeg liker å kjøre på Instagram og delvis på blogg. Jeg liker korte bukser mye bedre enn lange, så hvorfor i alle dager skal jeg endre stil for at DU mener at JEG er finere om jeg bare endrer litt? Da er jeg jo ikke meg lengre, da endrer jeg jo meg til å være mer lik deg. 

Det er vanskelig nok som det er å vokse opp å finne seg selv i dagens samfunn, og jeg tror vi bare gjør det vanskeligere for andre og ikke minst oss selv med å hele tiden påpeke hvordan andre kunne sett litt bedre ut. Det er en ting når man oppsøker råd og hjelp, men utenom det så synes jeg faktisk man skal holde seg for god til å konstant påpeke andres utseendet og stil så lenge de ikke har bedt om det. Jeg fikk i alle fall en oppvekker etter den kommentaren, og jeg føler meg faktisk så mye bedre med meg selv også. Det er jo tross alt ikke du eller jeg som skal gå med den “grusomme” kjolen eller den “forferdelige” hårfargen, så hvorfor skal vi da legge så mye tid og energi i det da? 

Jeg kjente virkelig at jeg fant meg selv igjen på denne turen til NYC, og hittil så er det det aller beste som har skjedd i år. Jeg skal nå prøve å ikke glemme eller gjemme den jeg er, for jeg er lykkeligst når jeg bare kan være meg selv 100% (eller 110% som vi på pærra sier). 

9 kommentarer

9 thoughts on “DET Å KOMMENTERE ANDRES UTSEENDET

  1. jeg er så enig med deg<3 det styggeste man gjør er og kommentere andres utseende og klæs stil osv. man skal gå med det man vil og det man har lyst til selv uten at andre skal blande seg. Tenkt om de som mobbet fikk samme slengt tilbake,de hadde ikke likt det..

  2. Jo absolutt. Men i yrket ditt (hvis det kan kalles et yrke? Heller hobby kanskje..) er du jo helt avhengig av respons? Er det ikke tilbakemeldinger, likes, klikk osv. som driver bloggen din rundt; og som gjør at du har råd til å holde på med denne hobbyen din? Når du legger ut bildet en rekke bilder av deg sjøl i samme antrekk, men i forskjellige pose osv. Forventer du da at du BARE får tommel opp, ros og skryt? Det meste av klærne er jo sponsa, så må få kommentere de? Ikke alltid klesmodellen kler klærne hun/han bærer heller. Etter flere år med blogging så vet du jo hva dette innebærer! Slutt da, hvis du ikke tåler konstruktiv kritikk.

    1. Litt morsom at du skal komme med holdninger fra 2010. Så lenge man tjener penger på det man gjør så er det jo selvsagt en jobb 😀 Selvfølgelig er jeg avhengig av respons, og jeg elsker at lesere deler meninger og tanker med meg. Det virker som at du enten misforstår innlegget, eller rett og slett bare er ute etter å pirke. Jeg tenker sistnevnte i og med at du er aktiv i kommentarfeltet her med negative kommentarer, eller “konstruktiv kritikk”. Innlegget mitt handler om å ikke kommentere UTSEENDET til andre mennesker, jeg snakker aldri om jobben jeg gjør. Det er nemlig en stor forskjell der! Lager jeg dårlige YouTube-videoer så gjerne kom med tilbakemelding på det slik at jeg kan bli bedre, men vi burde holde oss for gode til å kommentere hvordan hverandre ser ut. Som jeg også nevnte over her, hvorfor i alle dager skal vi bruke tid på å endre noen andre sitt utseendet? Det vil jo ikke påvirke oss på noen som helst måte uansett.

      1. Det er ikke av hensikt å pirke. Kanskje du er litt hårsår? Det finnes jo ikke «konstruktiv kritikk» lenger; Bare negative kommentarer, hets osv. dersom tilbakemeldingen har et snev av kritikk. 2010 eller 2019, jeg mener fortsatt at mange bloggere bør være hakket mer tykkhudet. Foreksempel tåle at ikke alle andre synes de fem bildene du har tatt av deg selv i samme antrekk ikke er like fine som du selv synes? Det er jo du som eksponerer deg i så stor grad? Er det stygt av meg å skrive at jeg synes bildet ser bedre ut hvis du smiler, og ikke ser så sur ut? Jeg bare spør, for jeg stiller meg undrende til dette. Hvis du er uenig og oppfatter tilbakemeldingen mine som negative eller stygge. Så beklager jeg det og slutter heller å kommentere.

        1. Hadde jeg vært hårsår hadde jeg ikke overlevd et døgn i dette yrket, det er sikkert og visst. Jo, det finnes konstruktiv kritikk, men hvorfor skal man kommentere nedlatende om andres utseendet for å så skjule det bak konstruktiv kritikk? Hva godt får man egentlig ut av det? Som jeg skrev over her, om noen spør eller søker om råd/hjelp så er det alltid fint med en ærlig mening, men om ingen spør deg, hvorfor må du da fortelle at vedkommende ikke ser bra ut når han gjør sånn og sånn? Hva får DU ut av det? Jeg snakker ikke bare for meg, men for alle. Vi mennesker er alt for flinke til å kommentere nedlatende om andres utseendet for at vi mener at det er “for vedkommendes beste”, men er det virkelig for andres sitt beste når vi får de til å føle seg som dritt?

          Konstruktiv kritikk handler om å gjøre motparten bedre, ikke trykke den ned. Som jeg også skrev i forrige kommentar, så er det stor forskjell på å kommentere en jobb man gjør (slik at man kan gjøre den bedre) og kommentere nedlatende om andres utseendet. Hadde ikke jeg likt de fem bildene av meg selv, så ville jeg aldri lagt de ut. Om noen andre ikke synes de er fine, HELT GREIT! Men hvorfor må man kommentere det? Hva får man ut av det? Bedre selvfølelse selv kanskje?

        2. Oooog vil du kalle det for konstruktiv kritik da du spurte om når jeg skulle operere nesen min mindre? Eller at jeg så ut som en mann? Om du ikke kaller det for negative tilbakemeldinger, så vet ikke jeg 😀

          1. Jeg er delvis enig i noen av poengene dine, men ikke alle. Får være med det. Jeg skjønner at jeg har gått langt over streken på noen av tilbakemeldingene. Og her legger jeg meg flat. Unnskyld for det, Sofie.

  3. Takk for et fint og viktig innlegg! Syns man heller kan være opptatt av hvordan en selv ser ut, og prøve å være fornøyd med det, enn å skulle mene så mye om hvordan andre er/kler seg. La folk få gjøre det de vil, uten at andre må ha så mye å si om det! Og hvis man absolutt må ha en mening om det er det helt greit å bare kunne holde det for seg selv! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *