HUS, BIL OG…. BARN?

Categories Blogg

Reklame | annonselenker Nelly

Hettegenser. HER / Shorts. HER

Jeg så at Andrea skrev et bra innlegg om akkurat dette, så jeg valgte å slenge meg litt på ettersom at jeg merker litt på presset…(?) nå som Morten og jeg har tatt forholdet vårt både et og to steg videre. Andrea er kanskje den eneste venninnen jeg har og har hatt som deler mye av de samme tankene og følelsene rundt det å få barn. Ingen av oss har følt på behovet eller ønsket om å få barn, men begge har vært åpne for at ting kan endre seg når man blir eldre. 

Selv om jeg tuller og stresser mye rundt alderen min, så føler jeg meg likevel alt for ung til å i det hele tatt tenke på det å få barn. Jeg har fått mye kommentarer om at jeg burde begynne å planlegge i tilfelle jeg ikke kan få barn, og jeg har også fått høre at man burde få barn før man fyller 30 år. Hva er det vi uansett venter på nå som Morten og jeg har kjøpt leilighet og bil? Det neste steget er vel å få barn? Det er ikke bare kommentarer fra lesere, men også vår omgangskrets, presse og generelt mennesker vi møter. Det er liksom så normalt å planlegge barn i starten av 20-årene at folk nesten blir litt sjokkert over at du ikke har ønsker om eller planer for de neste årene. 

Jeg har veldig mye jeg ønsker å oppleve før jeg velger å slå meg til ro med barn og familielivet. Selvfølgelig kan man oppleve verden selv om man har barn, men det blir uansett feil å mene at du har like mange muligheter. Det er ikke bare å ta barnet ut av skolen i noen uker for å reise, og det er heller ikke bare å dra når og hvor du vil. Du pådrar deg et kjempestort ansvar, og det er ikke et ansvar jeg er klar for å ta enda. Det er min kropp, mitt liv og mine valg. Jeg er bare 20 år en gang, og jeg skal nyte denne tiden uten å ha så alt for mye ansvar hengende over meg. Jeg synes det er skummelt nok med hus, bil og Celine, så jeg er absolutt ikke klar for noe større ansvar. Jeg skal ha noen år til med fest og moro, også får vi se hva jeg ønsker og planlegger om noen år. Det er uansett ingenting å stresse med, det er sikkert og visst. 

Jeg vil forresten veldig gjerne høre hva DU tenker? Føler du på presset rundt å få barn? Eller ønsker du deg barn nå? 

22 kommentarer

22 thoughts on “HUS, BIL OG…. BARN?

  1. jeg har ikke ønske om barn i det hele tatt, og vet ikke om det noensinne kommer til å endre seg faktisk. men kanskje det endrer seg om et par år, hvem vet 🙂

  2. Fikk barn som 24 åring selv, venter nå andre som 26 åring. Har alltid ønsket meg barn da 🙂 Tenker litt som de du skriver om i teksten, altså at en burde starte med barn før man blir 30 år! Respekterer at andre tenker annerledes, selv om jeg ikke klarer å forstå det 🙂

  3. Jeg er 16 år og har så syykt lyst på barn. Men vet at jeg aldri hadde klart å ta vare på et barn nå. Men jeg vil ha barn så fort jeg er ferdig utdannet og har fått jobb. Så får vi se hva jeg tenker når den tid kommer!

  4. Syns dette viser en veldig moden ung jente. Å få ett barn er det største ansvaret du kan påta deg, du har ansvar for at ett lite menneske skal vokse opp å bli en trygg selvstendig voksen. Er du ikke klar for for det, og er ærlig om det, syns jeg bare det viser en innsikt mange mangler dessverre..

    Du er flott Sofie.❤️

    Hilsen jente, 33 og frivillig barnløs💛☺️

  5. Følg din egen vei, og aldri, aldri føl press fra andre ang det å få barn. Det er høyst personlig, og kun ditt og kjæresten din sitt valg.
    Å få barn snur opp ned på hverdagen, det er ikke noe man gjør uten å ønske det selv.
    Kos dere med hverandre og liver uten barn så lenge dere vil 🙂

  6. Kjøper du følgerne på Instagram, Sofie? Ser du har utrolig mange følgere i forhold til hvor mange likes du får. Og når man går gjennom følgerne dine så er det veldig mange suspekte kontoer som følger deg. Er ikke det veldig uetisk i bransjen?

    1. Ser at du har lagt igjen flere nedlatende kommentarer på bloggen, så denne sjokkerte meg ikke akkurat :p Hadde jeg kjøpt følgere så hadde jeg aldri orket å legge flere tusen kroner i giveaways. Engasjementet mitt er også ganske bra, det ligger på 7%. Du sjekker enkelt socialblade om folk har hør følgere eller ikke 🙂 Det skal likevel sies at vi er flere influencere som har opplevd å bli kjøpt til, begynner jo ganske kjapt å lure på om det er deg siden du «plutselig oppdaget dette» jo, det er veldig uetisk å kjøpe følgere, og det er akkurat derfor jeg legger mye penger i å øke på en real måte 🙂

  7. Jeg ble gravid som 21 åring og fikk barnet rett før jeg ble 22 år. Jeg har vært i et forhold med barnefar siden jeg var 16 år så for oss ble det veldig naturlig å få barn da. Jeg har alltid ønsket meg barn tidlig.

    Men alle er jo forskjellige. Noen får barn tidlig og noen sent og man gjør jo hva man vil selv. Ikke hør på hva alle andre sier.

    Klem

  8. var 31 år når jeg fikk min første og 32 på min andre. kunne ikke fått dem før,er viktig å være ferdig med å være på livet å farte rundt. reiser selvfølgelig med dem også,men skal innrømme at å reise rundt med barnevogn ,bleier ,2 hypre kids og null nattesøvn er litt annerledes:p man må være klar for det nye livet fpr å kunne nyte det også 🙂 kos deg og nyt 20 åra 🙂

  9. Festa sjukt mye fra jeg var 18-27. Levde livet og bare hadde deg gøy. Møtte mannen i mitt liv som 27 åring, vi fikk vårt første barn da jeg var 28.. så gikk fort. I dag er jeg 35, og har ei på 7 og en på 2. Mannen gifta jeg med med og vi kjøpte hus og stasjonsvogn. Så ikke stess. Man blir «fort nok» voksen 😆lev livet ekstra med frihet når du kan. Men, uansett, ikke tenk at man ikke kan ha det gøy med barn. Vi har hatt bilferier nedover hele Europa da første ungen var både 3 og 4 år og hadde det kjempekult.

  10. Jeg fyller 30 i år, har samboer, hus og bil. Jeg har lyst på barn en gang, men ikke enda, og det gir meg litt panikk. Panikk fordi jeg faktisk blir 30 år og tida kanskje begynner å røyne på. Problemet er at jeg fortsatt føler meg som en 20 åring. Jeg er altfor glad i festivaler, festing og reising, og jeg liker å ta hensyn til meg selv (og samboer da..) ift å kunne gjøre absolutt hva jeg selv vil da jeg er ganske spontan. Jeg er redd for å miste den friheten. Samtidig er jeg redd for å bli barnløs (hvis jeg venter for lenge), så jeg er litt i dilemma her.. Skulle ønske jeg var 10 år yngre og hadde bedre tid på meg 😭

  11. Folk må få bestemme selv når det passer seg eller om dem vil ha i det hele tatt. Er i en alder av 25 og jeg veit faktisk ikke om jeg vil ha barn.

  12. Jeg fikk barn med IVF i en alder av 25 (ble gravid som 24 åring) fikk nr.2 som 29 åring ( ble litt mellomrom pga IVF) jeg syntes jeg var så gammel at d hastet da jeg var 24🤣 men jeg er fra et lite sted.. nå er minste min 7mnd å jeg håper inderlig på å få minst en liten tass til

  13. Stress ned og kos deg! Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er på 29,5 år, og i Oslo er den 31,5 år. Du har altså goood tid på deg. Fikk barn selv da jeg var 30 år og syns alderen er perfekt 🙂

  14. Jeg var som deg – skulle ikke ha barn før jeg var minst 30. Så ble jeg gravid i en alder av 22, og er det én ting jeg har innsett nå som jeg har vært mamma i snart 2 år, så er det at det faktisk ikke er så farlig. Joda, livet mitt har forandret seg og fokuset mitt er jo et helt annet – jeg har jo trossalt en liten en å ta meg av. Men ting er likevel skremmende likt som tidligere. Bare mye bedre.

    Nå kan jeg tenke meg en til om et par år, altså plutselig TO barn før fylte 30. Rart hvordan ting kan forandre seg når virkeligheten treffer deg 🙂

  15. Fyller 28 år i år, har hus, samboer, bil, hund og jobber som barnehagelærer.. så ja, jeg føler presset!

  16. Alså hør her om du er 20 år, da burde du leve livet. Feste,reise,ta utdanning og ja gjøre det du ønkser.
    Jeg er selv tvilling mamma til to råe små jenter.
    Jeg får stadig høre ifra nye folk jeg møter at når jeg sier at jeg er mamma til to,så tror de først ikke på det. Jeg er 31 år og de fleste gjetter på at jeg er 24 eller 25 år og de tror at jeg er student.
    Hehe digger den alså.😉
    Det er fordi at jeg ikke gjør som alle andre. Jeg er mamma og tar ansvar,men lever enda selv som før på mange vis.Liker og pynte meg og følger moter,men som også er den mammaen som henger opp ned med barna i klatre stativene.
    Så poenget er at man skal ikke alltid føle at man må følge presset,da jeg var 20 år haha barn var ikke streifet mine tanker engang. Alså seriøst du har maange år på deg. Om jeg hører jenter på 20 år som føler dette presset, så sier jeg galskap. Det er nå du har muligheten til og oppleve og utforske ting. Barn kan du få i mange år fremover ! Kos deg og drit i andre.
    Er det noen som spør så si at du vil ha noen år med bare deg og Morten først.
    Bygge et sterk bånd i mellom dere og opplev ting sammen. For og få et barn er mye arbeid,og da er det viktig som foreldre og ha et sterkt grunnlag sammen.
    Barn er så urolig gøy og fantastiske.
    Når tiden er inne for det og føles rett.

  17. Alså hør her om du er 20 år, da burde du leve livet. Feste,reise,ta utdanning og ja gjøre det du ønkser.
    Jeg er selv tvilling mamma til to råe små jenter.
    Jeg får stadig høre ifra nye folk jeg møter at når jeg sier at jeg er mamma til to,så tror de først ikke på det. Jeg er 31 år og de fleste gjetter på at jeg er 24 eller 25 år og de tror at jeg er student.
    Hehe digger den alså.😉
    Det er fordi at jeg ikke gjør som alle andre. Jeg er mamma og tar ansvar,men lever enda selv som før på mange vis.Liker og pynte meg og følger moter,men som også er den mammaen som henger opp ned med barna i klatre stativene.
    Så poenget er at man skal ikke alltid føle at man må følge presset,da jeg var 20 år haha barn var ikke streifet mine tanker engang. Alså seriøst du har maange år på deg. Om jeg hører jenter på 20 år som føler dette presset, så sier jeg galskap. Det er nå du har muligheten til og oppleve og utforske ting. Barn kan du få i mange år fremover ! Kos deg og drit i andre.
    Er det noen som spør så si at du vil ha noen år med bare deg og Morten først.
    Bygge et sterk bånd i mellom dere og opplev ting sammen. For og få et barn er mye arbeid,og da er det viktig som foreldre og ha et sterkt grunnlag sammen.
    Barn er så urolig gøy og fantastiske.
    Når tiden er inne for det og føles rett.

  18. Når jeg skal få barn så vil jeg være 23-24 år siden da håper jeh at jeg er ferdig utdannet og har opplevd mye av verden, det er greit at man har lyst å leve livet føre man får barn men selve livet begynner når man får barn, men gleder meg så sykt da dere en gang skal ha barn😍håper du fortsatt er med i bloggerne da hvis bloggerne fortsatt går

  19. Vært i forhold siden jeg var 16 år med samme person. Ble gravid som planlagt av alder 19 år, fikk første barnet mår jeg var 20 og venter nr2 nå og blir 22år.
    Kjøpte hus ilag når jeg var 19.

  20. Synes det er så fint at dere bloggere deler deres tanker rundt dette! Jeg synes det er alt for mye mas og press overalt angående det å få barn, og ikke minst at det er forventet at alle skal ha barn. Jeg har hvertfall fått spørsmålet flere ganger: NÅR skal dere få barn?.

    Jeg merker også jeg nesten blir litt redd – for det virker på mange som at det er et så lett valg å få barn. Altså? Man skal faktisk føde dette barnet, oppdra barnet – og man er selv fullstendig ansvarlig for hvordan dette barnet vokser opp, hvordan barnet har det inni seg og hvordan barnet utformer seg i årene som går. Jeg klarer virkelig ikke forstå hvordan folk tar så lett på dette. Det er antakelig det største ansvaret du kan ta på deg i livet.

    Selv personer som aldri har fått barn før virker til å ha så klare meninger om hva det vil si å ha et barn. Det også skremmer meg skikkelig. For det vet man nok ingenting om før man står der og faktisk må handle deretter.

    Takk for at du deler dine meninger, godt det er flere som ikke stresser med det <3

  21. jeg fikk alle mine 3 når jeg var 30 og 38, var ikke klar før og når jeg var 23-24 ville jeg ikke ha barn engang, de 2 yngste er tvillinger.

    Synes ikke man skal stresse med barn, det kommer når man har lyst og er faktisk helt greit og ikke ønske barn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *