HVOR GÅR EGENTLIG GRENSA?

Categories Blogg

Først og fremst så er det viktig for meg å påpeke at dette innlegget ikke er for å provosere, såre eller skape noen form for press. Jeg bestemte meg for å skrive dette innlegget da det er tanker jeg har hatt inni meg ganske lenge, men har vært redd for å dele da jeg ikke vil at noen skal misforstå meg eller få en feil oppfatning. Jeg har lyst til å skrive dette for at jeg oppriktig sitter her med mange spørsmål og lite svar.

Er det noe jeg alltid har synes har vært vanskelig etter at jeg fikk en relativt stor plattform, så er det hvor grensen går på hva som er rett og galt. Hva er det som er innafor å dele, og hva er ikke? Jeg ser at det er mange som skriver “gjør hva du vil med kroppen din, bare ikke skriv eller snakk om det i ettertid” noe jeg er ganske enig i. Jeg tenker at når man er et voksen menneske så er det valg man må få ta for seg selv og sin kropp, men at man ikke trenger å dele det med alt og alle. Likevel så merker jeg at det er veldig mange der ute som mener at de har et krav på å få vite hva man har gjort og ikke gjort. De blir også som oftest veldig sinna om du velger å ikke svare på spørsmål om det, samtidig som at det blir feil å dele det ut i det offentlige.

Så hva skal du egentlig gjøre? Har du en plikt til å informere at ikke alt på deg er naturlig, slik at følgerne dine ikke føler presset på det uoppnåelige? Eller skal du være ærlig å fortelle at du har operert? Jeg tenker at det må være opp til hver enkelt hva de føler for å dele, og at selv om du er en offentlig person så vil ikke det si at du må blottlegge deg for absolutt alt. Jeg tenker også at om man plutselig skulle se noen endringer i form av rumpe, puppe, hofte, kinnben eller leppestørrelse så har man vel egentlig svaret sitt uten å måtte ha det svart på hvitt?

Jeg bare synes det er veldig vanskelig, for det virker som at uansett hva man velger å gjøre så blir det uansett feil. Jeg føler at vi lenge har pekt finger mot hverandre og gjerne en gruppe uten å egentlig ha kommet frem til en løsning eller et svar. Det er ingen hemmelighet at influencer-bransjen bidrar til mye press, men jeg personlig synes at den har blitt mye bedre om vi sammenligner med 2017 for eksempel. Noe som jeg tror er en god blanding av at vi har blitt mye mer bevisst på hva vi faktisk formidler, men også for at mange av oss har vokst med årene. For jeg har mange ganger også lurt på om vi peker finger litt feil vei, og at problemet er mye større enn en gruppe mennesker?

For hvorfor snakker vi så lite om bransjen bak alle disse operasjonene? Hvorfor har det nesten ikke blitt diskutert (som jeg har fått med meg) hvorfor aldersgrensen på kosmetiske operasjoner bare er 18 år? Ja, du er myndig, men du er langt i fra voksen. Jeg hadde store komplekser med puppene mine da jeg valgte å operere, og hadde jeg fått noen år ekstra til å tenke og vokse på så hadde det nok mest sannsynlig aldri skjedd. Jeg har blitt mye flinkere til å akspetere og godta meg selv for den jeg er jo eldre jeg har blitt, og jeg har lært at det å operere ikke fikset alle problemene mine som jeg før var overbevist om. Jeg fant bare nye ting å mislike med meg selv, og når man først har gjort det en gang så er det ganske enkelt å forsette på den veien om man ikke lærer seg å jobbe med sine egne tanker og hvordan man ser på seg selv.

Det er jo også en bransje som tjener ekstremt mye penger på unge jenters (og gutters) usikkerhet, og det at man kan ta et såpass stort valg for seg selv og egen kropp når man bare er 18 år gammel er for meg helt galskap. Jeg tenker også på ansvarets til Norges største aviser som nesten daglig skriver + artikler om slanking, magefett og noen ganger operasjoner. Er egentlig det innafor? Du må jo betale for å kunne lese en sånn artikkel, og jeg vet ikke hvor mange lesere disse avisene har, men jeg kan se for meg at det er veldig mange? Jeg har for eksempel sjekket VG jevnlig fra jeg var ungdom, selv om jeg aldri har lest aviser fast. Kan ikke de påvirke unge med alle artiklene om slanking? Og har ikke de også et ansvar?

Dette innlegget er langt i fra ment som å peke finger på noen, og jeg håper ikke noen oppfatter det på den måten. Dette er bare tanker og spørsmål jeg har hatt en god stund nå, som jeg har helt ærlig har vært redd for å dele i tilfelle noen skal misforstå meg helt.

11 kommentarer

11 thoughts on “HVOR GÅR EGENTLIG GRENSA?

  1. Hei. Ikke direkte relatert til innlegget, men jeg bare lurer på hvilken størrelse du har i den sorte belted puffer jakka di?😊

  2. Veldig bra skrevet. Er så enig med deg det er mye som skurrer på det plane der. Og jeg er også veldig enig med deg i at 18 års grense er helt absurd 😲 du er en flott person Sofie. Jeg elsker alle innleggene dine 😊 synes ikkje det er noe feil eller noe å tolke feil ved dette innlegget. Du er et forbilde alle burde ha 😊😊

  3. Syns dette var et flott innlegg og absolutt noe som burde diskuteres videre. Det er godt å se at vi alle sammen vokser opp! ☺️ Stå på og fortsett med det du driver med! Du er en flott jente med mye bra å komme med!

  4. Totally agree. Det er dessverre en tynn linje mellom å være for åpen og ikke være åpen nok. Det burde absolutt ikke vært 18-årsgrense nei. Har tenkt på å operere flere ting og god damn er jeg glad for at jeg var for feig.

  5. Er så enig! Man er ikke voksen som 18-åring, min mening er at plastisk kirurgi burde hatt 25-årsgrense. Jeg mener at alle har rett til å bestemme hva de vil gjøre med sin kropp, men som 18-åring er det mange som legger seg under kniven pga usikkerhet og som ikke tenker konsekvenser. Holdt selv på å operere meg som 18-åring, og søsteren min la seg under kniven. Rett og slett pga usikkerhet. Når man blir litt eldre ser man at pupper og en litt skjev nese ikke er alt.

  6. Er helt enig!
    Det er ikke bare influensene som lager kroppspress.
    Jeg syntes du Sofie har vært kjempetøff som har turt og dele dette!😊💛.
    Usikkerheten er vel på det sterkeste når man er ung og da kan man tro at den eneste veien er å operere, men som du skriver Sofie så er flere ting man kan mislike med seg selv etter man har tatt en operasjon!

    Du er en sterk og modig jente Sofie.💕
    Fortsett sånn å ikke la noen dumme kommentarer fra andre gjøre deg usikker på deg selv.
    Du er en person som tenker på andre før deg selv, og du er flink med Celine.🐶
    Har gledet meg kjempelenge til å se deg og Martine i bloggerne.
    Du er et kjempefint forbilde, både for andre og for meg✨💛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *