UKENS HANDEL

Categories Blogg

Som jeg fortalte dere så dro Morten og jeg til Sverige for å handle litt mat og drikke for et par dager siden. Personlig så synes jeg utvalget er mye større og bedre i Sverige, spesielt når det kommer til vegetarmat. Nå skal jeg bli flinkere til å spise mer bønner, linser og kikerter, men det er digg å kunne hamstre litt slik at man har liggende. Det som nesten er litt komisk er at vi betalte 1700 kroner for alt dette, og uken før betalte vi 1300 for under halvparten på Meny. Nå vet jeg at det hadde vært mye billigere om jeg hadde handlet på Rema 1000, men jeg synes ofte de butikkene som er litt dyrere har bedre utvalg.

Se på alt dette, nam!!

Jeg har enda ikke smakt en vegetarpizza som jeg ikke liker, så jeg er veldig spent på disse to.

Til alle dere som ser etter noe digg å erstatte kyllingen med så anbefaler jeg “Qourn” sine “bitar” på det sterkeste. De er SÅ gode.

Jeg er 100% sikker på at jeg reagerer på hvetemel, så nå har jeg bestemt meg for å teste ut litt produkter som er laget av bønner istedenfor. Jeg kjenner jeg er veldig spent på denne da jeg elsker lasagne <3

Spagetti som er laget av bønner. Noen som har smakt det før?

Denne er jeg også skikkelig spent på. Jeg lover jeg skal oppdatere dere når jeg har testet ut alle sammen.

Dere som har fulgt meg en stund vet kjærligheten min til Max sin Halloumi-burger, så dere kan tro jeg ble glad da jeg fant denne herligheten. Jeg kjøpte den sist jeg var i Sverige også, og den smaker AMAZING. Halloumi-burger er seriøst det beste.

35 kommentarer

35 thoughts on “UKENS HANDEL

    1. Jeg kan jo selvfølgelig ikke være 100% sikker før jeg har sjekket meg hos lege, men jeg merker stor forskjell på kroppen de dagene jeg ikke spiser det kontra de dagene jeg gjør det!

      1. Jeg har cøliaki som betyr at jeg ikke kan spise hvetemel, rug og bygg. Det er nemlig gluten i disse. Det eneste kornet jeg kan ete er havre. Men det må fortsatt bli kjøpt glutenfri havregryn osv. Jeg fikk cøliaki når jeg var 1,5 år. Veldig uvanlig. Du burde oppsøke lege så fort som mulig sånn at du slipper å kaste bort penger på glutenfri mat. Hilsen meg

  1. Alle trenger minst to kjøttmiddager i uken, kanskje tre med fisk og litt variert de siste to dagene men ikke vegitar og veganmat. Variert kosthold er det som er best for da får kroppen de næringsstoffene den skal ha og det gjør den ikke med den ensidige greia du spiser.👍🏻

    1. Føler ikke du kan utale deg om dette ettersom det er åpenbart du ikke har satt deg inn i dette i det hele tatt. Et bra vegetar kosthold hvor man følger med på hva man spiser og passer på at man får i seg alt man trenger gjennom egg, fisk og melkeprodukter samt et variert kosthold med gode grønnsaker og belgfrukter er mye bedre enn kostholdet til den vanlige nordmann som spiser kjøtt så og si hver dag. Vær så snill å sitt deg ned å les deg opp før du skriver noe så dumt igjen! Og lær deg å skrive vegetar rett!

      1. Skrev litt fort sorry! Men det er bra å ha varighet kosthold! Men det hjelper ikke å si det til kjendiser så.

    2. Dette er jo bare helt feil. Kjempeflott at du spiser vegetarisk Sofie!! Har du noen gang vurdert å bli mer vegansk? Bare nysgjerrig. Og hva koster de quornbitene i Sverige forresten? Haha, for en rotete kommentar dette ble.

  2. Så mye godt 🤤 Så flink du er som klarer å holde deg unna kjøtt! En skikkelig inspirasjon. 😍

  3. Tror du skal bestille deg en legetime før du kaster deg ut i den glutenfrie verden, bare for å være sikker på at det er det du faktisk reagerer på. Håper selvfølgelig ikke det for din del 😀 Uansett mye digg dere har handlet!
    Jeg fikk påvist cøliaki for noen år siden etter å ha slitt med magen og div i maange år. Fy søren som jeg savner å spise skikkelig brød, vanlig brun saus og ikke minst favoritt sjokoladen(e)🙀😂

    En ting til.. Kan du ikke begynne å dele oppskrifter på vegetarmat? 🥬🥦

  4. Blir helt stressa av at du blander gull og sølv inn i samme “stil” :(( Hveeeem gjør sånn

  5. Man kan reagere på hvetemel selv om det ikke «viser» hos legen i form av intoleranse.

    Jeg blir direkte syk av hvetemel, selv om jeg ikke har cøliaki eller lignende. Mange opplever ubehag som oppblåsthet, kvalme, problemer med avføring osv. når de spiser hvete. Mange opplever bedring med et lav fodmap kosthold, men det er jo en stor omstilling.

    Heldigvis trenger man jo ikke hvete 🙂

    PS: anbefaler å kjøpe halloumi på typiske «Asia mat» butikker (billigst der), men fåes også på kiwi etc. 🙂

    1. Jeg reagerer heldigvis ikke så sterkt, men merket det godt på kroppen de dagene jeg har spist mye av det. Forskjellen er stor fra de dagene jeg ikke spiser eller spiser ekstremt lite. Er også mange i familien som reagerer på hvete, så det kom ikke som et sjokk 😅

      Takk for tipset <3 elsker Halloumi

  6. Hvor mye koster pakningen med halloumiburger fra Max i Sverige og hvor mange er det i hver pakke? 🙂

  7. Hei!
    Ville bare spør om det er på produkter av hvete som også inneholder melk, du reagerer på? Jeg spør om dette fordi jeg også trodde at jeg ikke tålte hvete og gluten, så klarte jeg aldri å drikke ren melk heller. Gulost og noe som inneholdt melk gikk fint i moderat grad, så jeg gikk fra å tro glutenallergi til laktose! Men det visste seg at jeg reagerer på melkeprotein, noe det er mest av i ren melk. Jeg merker det hvis e også f.eks spiser mer en to skiver med ost ar jeg blir dårlig så jeg må ta hensyn til produkter som inneholder melk! Bare et lite tips 😊😊

  8. Å så mye “gøy” mat! Jeg spise nesten ingen kjøtt selv, og jeg reagerer selv på gluten/hvete! har ikke smakt pasta av bønner, det er ikke så mye utvalg her men vil prøve å finne!
    Anbefaler på det sterkeste at du kutter ned/ut gluten selvom det ikke slår sterkt ut på prøvene hos legen, det gjorde det ikke på meg. Bare bittelitt utslag på hvete, men tror egentlig jeg har cøliaki for magen blir dårlig og jeg blir super kvalm og kaster opp når jeg får i meg hvete og gluten. Så jeg håper du hører på kroppen din, for noen ganger slår prøver feil ut desverre! Evt hvis du vil vite få skikkelig utredning. Lykke til!

  9. Hei. Ser flere skriver du burde komme deg til lege, så tenkte bare å understreke at for at de skal kunne finne noe på prøver eks ved cøliaki MÅ du ha inntatt gluten de siste 6 ukene. Om du kutter gluten nå og bestiller time vil du risikere å få normale funn på prøver, også ved en evt cøliaki 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *