Jeg vil ikke utdanne meg

Categories Personlig

 En utdannelse kan ha mange betydninger. For noen betyr det sikkerhert, stolthet, drømmejobben og penger. For meg betyr utdannelse studie, fast jobb og et vanlig liv. Ingen av disse tre punktene er noe jeg ønsker i livet mitt. Jeg har fått høre så utrolig mange ganger at jeg MÅ utdanne meg. Jeg har også fått høre at om jeg ønsker et fint liv er utdannelse viktig. Men stemmer virkelig disse tingene? Kan man ikke lykkes i livet uten utdannelse? Det tror jeg. Eller jeg vet at man kan lykkes.

Jeg har lenge tenkt at jeg må begynne å studere for å ikke henge etter vennene mine. Men hva er det jeg egentlig stresser med? Jeg har ikke lyst til å utdanne meg engang, så hvorfor skal jeg gjøre det? Livet er for kort til å gjøre ting man ikke ønsker. Jeg skal kunne leve av sosiale medier, det er min aller største drøm. Jeg er ikke typen som finner glede av å gå til samme jobb hver eneste dag 5 ganger i uken, for resten av mitt liv. Jeg er så glad for at det er så mange flinke mennesker der ute som gjør de tingene jeg så absolutt ikke vil gjøre. For hadde alle følt og tenkt likt som meg så ville ikke verden gått rundt haha. Jeg føler bare at livet er så mye mer enn en utdannelse og fast jobb. Jeg vil kunne arbeide til de tidene jeg ønsker, jeg vil kunne dra hvor jeg vil når jeg vil, jeg vil være min egen sjef.

Jeg tror vi mennesker er alt for dårlige til å følge drømmene våre. Jeg tror drømmene våre kan være så store at de noen ganger vil virke skremmende. Jo mer skremmende det er jo mer vil vi nok trekke oss unna også. Selvfølgelig er det tryggere å begynne å studere å få meg en fast jobb. Men hvorfor skal jeg gjøre noe jeg ikke vil? Jeg tror på at alle mennesker kan få til akkurat det de vil. Men det vil kreve tid, tålmodighet, kunnskap og en jævlig hard jobb. Det er dessverre ingenting som kommer gratis i livet, man må jobbe for det man ønsker. Om det er å eie en millionbedrift eller å være en sykepleier. Alle med gode karakter kan komme inn på sykepleierstudie men det vil fortsatt ikke garantere at du vil bli en god sykepleier. Uansett hva det er så må man jobbe for å oppnå det man ønsker. Noen har klart det før deg, så hvorfor skal ikke akkurat du klare det?


 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg vil ikke utdanne meg

  1. Utdanning er ikke for alle, og et valg man kan ta når som helst, kanskje du finner ut når du er 30 at du vil studere noe, eller hvem vet? Tor alt går bra uansett jeg 🙂

  2. Tror det er noe i det du skriver. 🙂 jeg tror ikke man må ha utdanning for å lykkes. Og det er vel ofte de som er grundere eller som tar kreative og smarte valg som blir rike (om det er et mål..) ikke de som blir helsearbeidere.Man har ofte flere valgmuligheter til jobb når man har utdanning. Men det er jo ingen vits i å ta utdanning innenfor noe man ikke vil jobbe med. Det er også mange som begynner på en utdanning som de finner ut er “feil” og slutter eller skifter. Og det koster faktisk litt..
    Jeg tanker at man ikke skal nedvurdere arbeidserfaring og livserfaring .. for man blir neppe en god helsearbeider feks ved bare å lese noen bøker. (Men man skal heller ikke nedvurdere skole selvfølgelig)
    Gå for drømmene dine og magefølelsen! Det skal litt mot til å gjøre nettopp det og ikke følge strømmen. Men du virker som en målrettet og tøff person! (det ble en lang kommentar) klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *