JEG BLE SYK AV Å DRIVE MED FITNESS

Categories Personlig

Da kan jeg endelig komme med beskjeden som har vært i tankene mine de siste 4 ukene. Jeg har kommet til et punkt der jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke klarer mer, jeg orker rett og slett ikke mer for denne gangen. Mange vil sikkert tenke ” hvorfor gi opp 4 uker før målet?” jo, det skal jeg fortelle dere. Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe jeg ikke vil lengre. Jeg har mistet all lysten på å stille, og det har blitt så ille at jeg sliter med å stå opp om morgenen for jeg har ikke lyst å møte en ny dag. Jeg er rett og slett dritt lei, og kroppen min er helt utslitt. Etter 6 måneder med ekstremt lite mat og mye trening så sier kroppen min stopp, og det var uheldigvis rett før mål. Helsa mi betyr mer for meg enn å stå 10 minutter på scenen, så derfor ble dette valget tatt. Jeg har heller ikke gitt opp visst dere tror det, for dette er noe jeg vil gjøre. Men jeg vil gjøre det når jeg føler meg klar for det, og har fått motivasjonen min tilbake. Jeg orker ikke å fullføre noe bare for å tilfredsstille alle andre enn meg selv. 

Dette ble skrevet 28.02.2015. Jeg skulle egentlig stilt i Bikini Fitness, men jeg valgte å trekke meg rett før konkurransen. Jeg holdt på med dette i 8 måneder, og valgte å trekke meg rett før målstreken. Akkurat da var det et utrolig tøft valg, men nå er jeg så stolt over meg selv som klarte å sette helsen min først. Jeg hadde ikke godt av å ha et så stort fokus på trening og kosthold, jeg ble rett og slett syk av det. 

“En annen ting som har gjort denne prosessen veldig tøff, er at dette har endret mitt syn på kropp og helse. Jeg har gått fra å være en jente som ikke brydde meg noe særlig om dette, til å stå på vekta hver eneste morgen. Hva jeg veier på morgenen har alt å si på humøret mitt resten av dagen. Jeg har hatt dager der jeg har følt jeg har veid alt for mye, og har rett og slett kjørt meg selv helt ned i kjelleren med tankene som kommer etterpå. Det er et ekstremt press for å gå ned i vekt, og bli tynn nok. For man skal bli så utrolig tynn. Når man går på en diett så er det utrolig mye sunn og bra mat som plutselig blir nei mat. Spiser jeg et eple en dag så har jeg skeia helt sykt ut, og hvor sykt er egentlig ikke det? Et eple er da virkelig ikke å skeie ut.”

Dette er også fra dette innlegget. Jeg er glad for å lese at jeg turte å være ærlig med hvor problematisk dette var for mitt syn på egen kropp. Det verste er at jeg ikke var helt ærlig i innlegget. For jeg måtte faktisk i møte med legen da dette opplegget begynte å gå for langt. Vennene mine ble kjempe bekymret for meg, for de så forandringene på meg. Jeg gikk fra å være en lykkelig jente som elsket livet, til å ønske at jeg kunne dø noen ganger, kun for at jeg ikke var tynn nok. Jeg husker at jeg var livredd for å innrømme det, da jeg var redd for at noen skulle nekte meg å fortsette. For selv om jeg visste at jeg ble syk av dette, hadde jeg faktisk tenkt å stille om et år. Jeg kan ikke forstå hva jeg tenkte med, og jeg kjenner nå at jeg er evig takknemlig for at jeg aldri gjorde det. 

“Jeg går 14 cardioøkter i uka, og føler at jeg legger på meg om jeg mister en eller to. Hvor sykt er ikke det? 14 cardioøkter er overdrevent mye allerede, og kommer jeg ned til 12 skulle det egentlig ikke ha ha noe å si. Men det er igjen tankene som tar over, og får meg til å tenke tanker som ikke stemmer i det hele tatt. Jeg drar på trening uansett form. Kroppen min har ikke fått noe hvile på 6 måneder, maks 2 dager i uka. Jeg har egentlig 5 styrkeøkter i uka, men jeg velger å ta enda en for å prøve å gå ned enda mer i vekt. Jeg har kommet dit at jeg overdriver alt, og det er absolutt ikke bra. Kroppen trenger virkelig og hvile, og det har ikke kroppen min fått gjort på en utrolig lang tid nå”

Jeg fikk sjokk når jeg leste dette. Jeg har faktisk glemt hvor ille det var, og dette var en skummel påminnelse å få. Noen klarer helt fint å holde på med dette uten å la det påvirke ditt normale forhold til trening og mat, men det er det absolutt ikke alle som klarer. Helt ærlig så kan jeg faktisk ikke forstå hvordan noen kan gå gjennom denne prosessen uten å få et annet syn på kropp. Du har et konstant fokus på å gå ned i vekt, og bli kjempe tynn. Samtidig som du ikke kan spise mat som egentlig er sunt, for det ikke er bra for dietten. Jeg skal være så ærlig med dere at jeg enda sliter med kroppen min. Jeg har heldigvis blitt mye bedre, og det siste året har jeg endelig klart å nyte usunn mat med god samvittighet. Før fikk jeg dessverre kjempe dårlig samvittighet, eller dro på trening som straff. Jeg kunne også bestemme meg for å kun spise fire godtebiter da 5 var alt for mange. 


Jeg tenkte at jeg var feit på dette bilde, det er UTROLIG skremmende å tenke på. Jeg var absolutt ikke feit. 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje jeg føler for å advare unge jenter som vurderer å begynne med fitness. Det er mye tøffere for kroppen og psyken enn hva man kanskje forventer. Noen vil takle dette bedre enn andre, og det er ingen hemmelig at dette absolutt ikke var noe for meg. Dette kommer fra en jente som aldri har vært opptatt av trening og kropp før jeg begynte med fitness. Jeg vil virkelig anbefale alle som vurderer å begynne med dette til å ha en godt nettverk rundt seg. Få god oppfølgning, og ikke minst god støtte. Mitt beste tips er rett og slett å trene for at det er gøy, spise god og variert mat, og ikke minst NYTE LIVET 🙂 Dere kan lese hele innlegget HER

17 kommentarer

17 thoughts on “JEG BLE SYK AV Å DRIVE MED FITNESS

  1. Diett er kjipt! Helst skulle man hele tiden kunnet trene full av energi og lyst til å pushe hele tiden, men så må man lide for skjønnheten da…det beste er kanskje å forberede den nærmeste kretsen hva du skal igang med og hva det krever, sånn at de kan støtte deg i stedet for å se negativt på det…
    Du har kanskje hørt om flexible dieting? Om ikke, søk det opp 🙂
    Good luck! 💪😎

  2. Takk for at du er så åpen og ærlig! Jeg brenner for at man skal nyte livet, god mat og å trene hvis man synes det er GØY og hvis man selv vil, og at man skal være vel i den kroppen du har, for man er god nok som man er ♥️ Jeg har selv slitet med synet på kropp og trening, og jobber fortsatt hver dag med dette.
    Digger deg, Sofie ♥️
    #godnok #selflove

  3. Fitness har da ikke så mye med slanking å gjøre med mindre man har for høy fettprosent… skal man hevde seg i fitness så skal man jo trene hardt og løfte tungt – men også spise mye mat (om enn ren mat). Dette høres mer ut som slankehysteri… man skal jo ikke se ut som man har anoreksi på scenen, så jeg skjønner ikke helt. Det er jo bare rett før man skal på scenen at man lar være å spise og drikke for å få frem musklene, men man skal jo ikke ha sceneform resten av året… De fleste som driver med bikinifitness ser jo sunne og friske ut ellers, og har ikke fokus på å bli tynn.

  4. Helene Nilsen: virker som du misforstår innlegget veldig. Som jeg også skriver i innlegget så er det min opplevelse og jo, man kan få et annet forhold til mat og kropp etter fitness. Spise mye mat ? Hadde det ikke vært for at det er barn som leser bloggen min skulle jeg delt kaloriinntaket. Det var ekstremt lite mat.

  5. Hei. Lure på om du har slit med noen form for spiseforstyrrelse? Hvist dubhar vil du si noe om det ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *