KÅTE MENN I SJEFSSTILLINGER

Categories Samfunn

Nå som denne #metoo kampanjen er så godt i gang tenkte jeg å fortelle dere om en hendelse som skjedde meg da jeg var en 15-år gammel jente som akkurat hadde startet i ny jobb. Miljøet på jobben var utrolig fint, og de ansatte var kjempegreie. Jeg ble tatt godt imot, og trivdes virkelig i min nye og første jobb. Det kan godt være jeg sier feil, men som jeg forsto det som 15-åring så var det to stykker som eide denne butikken. De var ofte å se på jobb, og begge virket som veldig hyggelige og imøtekommende mennesker. 

Han ene var nok litt mer imøtekommende enn han andre, og tok veldig ofte kontakt med meg. Pakket jeg ut varer, kom han plutselig å pakket ut varer sammen med meg, selv om det ikke var hans oppgave. Det er alltid hyggelig med litt hjelp, er det ikke? Han tullet mye, og dultet derfor alltid borti meg når han gikk forbi. Det var også en gang hånden hans berørte siden av rumpa mi i det vi passerte hverandre. Utrolig ubehagelig, men sikkert et uhell. Det kan skje den beste, kan det ikke? Det var nok dessverre ikke et uhell, for han ble bare mer og mer intens. Så intens at han faktisk endte opp med å sende meg meldinger når han var ute på byen med kompisene sine. Han ønsket at 15-år gamle Sofie skulle komme å feste med en mann på godt over 30 år.  

Jeg hadde lenge hatt en mistanke om at han faktisk prøvde seg på meg, og etter dette fikk jeg det bekreftet. Dere kan tro det var ubehagelig å vite at en av sjefene dine hadde andre tanker om deg. Jeg var bare 15 år gammel, og dette var min aller første jobb. Jeg visste derfor ingenting om regler, jeg visste ingenting om hvem jeg kunne snakke med, og jeg turte heller ikke å si ifra. Hva om jeg mistet jobben min? Det hjalp heller ikke å være avvisende å tekste tilbake “jeg har lagt meg”, “jeg er ikke gammel nok” og jeg “skal sove nå”. Til slutt måtte jeg bare “sovne”, og grue meg til jobb på mandag. 

Mandagen kom å han var heldigvis ikke der. Det tok faktisk mange dager før jeg så han igjen, og da var han plutselig annerledes. Var han sur for at jeg hadde vært avvisende? Hadde jeg gjort noe veldig galt? Skulle jeg få sparken nå? Jeg hadde en vond klump i magen, og det var rett og slett ubehagelig å komme på jobb. Jeg skammet meg veldig, og følte at jeg hadde gjort noe galt. Hadde jeg vært slem mot han? Var jeg kanskje for avvisende? 

Det gikk et par uker til jeg til slutt ble fortalt av en ansatt at han hadde fått tilsnakk av den andre eieren. De hadde altså funnet ut at han hadde prøvd seg på meg i lengre tid. Det var ikke jeg som hadde sladret, men kompisen hans. Han hadde reagert på at han tekstet en jente på 15-år (forståelig nok), så han hadde derfor tatt dette med vår andre sjef. Han hadde derfor fått streng beskjed om å holde seg unna meg, noe som kanskje forklarer hvorfor han oppførte seg så utrolig rart. 

Alt jeg kan si er tusen takk til denne kompisen som forsto hvor galt dette var han. Du reddet meg fra utrolig mange ubehagelige situasjoner, og gjorde det letter for meg å komme på jobb. Det er ikke bare å være en 15-år gammel jente, som skal ta tak i slike problemer selv. Jeg visste ikke hva jeg ble utsatt for da, for aldri før hadde jeg opplevd noe lignende. Uansett alder eller opplevelse så er ikke dette greit. Det er et stort problem som dessverre er alt for vanlig, og det skjer alt for ofte. Det skremmer meg å lese hvor mange historier som faktisk finnes der ute, og det som skremmer meg enda mer er at antallet på de historiene vi ikke har hørt. Denne kampanjen er så viktig, og det er akkurat derfor jeg forteller min historie. 

11 kommentarer

11 thoughts on “KÅTE MENN I SJEFSSTILLINGER

  1. Så bra sagt! Kunne du hatt ett innlegg om hvor streng moren din var på utetider når du tenåring osv..? Og om du nå er stolt over at hu var streng, om hu var det.

  2. Elsker at du forteller historien din! Jo flere som forteller, jo mer alvorlig blir det tatt opp!
    Respekt til alle kvinner som er modig nok og forteller historien sin!❤️❤️

  3. Så bra at kompisen sa ifra – heldigvis finnes det gode mennesker og mennesker som sier i fra. Det er godt å få fram slike historier også i metoo# kampanjen, at det er også menn der ute som ikke trakasserer og som ikke synes slik oppførsel er greit.
    Jeg hadde en ubehagelig opplevelse en gang jeg tok taxi alene – plutselig slo taxisjåføren av taksameteret. Jeg ble litt nervøs og redd. Men jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg følte meg fanget, i og med at jeg satt i en bil. Det var ingen fluktmulighet. Underveis på hele turen snakket han mye om sex og hvor mange jenter han hadde hatt sex med og at han likte unge jenter, og at han hadde hatt ei jente som var helt vill etter han – hun ringte han på telefonen hver dag. Heldigvis kjørte han meg hjem. Men han gikk ut av bilen for å åpne døra for meg, og da hadde han åpnet beltet og resten av buksa – så det var ganske tydelig at han hadde kost med seg selv på turen.
    Jeg har aldri opplevd noe lignende etterpå – men før hendelsen har jeg alltid følt meg trygg i en taxi. Men det gjør jeg ikke lengre. Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke rapporterte det inn til taxi selskapet – men tror rett og slett at jeg ble så satt ut og overrumplet , at jeg ikke helt klarte å tenke eller helt oppfatte hva som hadde skjedd. Det var fryktelig skremmende og ubehagelig hendelse.

  4. Heidu!
    Har en skole oppgave nå hvor jeg velger å skrive om #metoo. Er det greit at jeg bruker dette innlegget som et slags grunnlag, og bruker referanser fra den? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *