DETTE ER IKKE POLITISK KORREKT

Categories Samfunn

Det å være en offentlig person kan til tider være veldig skremmende. Etter (nesten) et år på topplisten har jeg lært litt. Jeg har lært at jeg ikke kan tilfredsstille alle, og jeg også har lært at uansett hva jeg gjør så er det noen der ute som ikke vil like det. Rett etter Paradise var jeg livredd for å bli mislikt. Jeg var livredd for å si noe feil, og jeg var livredd for at noen skulle dømme meg. Jeg fikk en kommentar ” Helt ærlig, angrer du på at du tok silikon?”. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg svarte, men jeg var ærlig. Jeg fortalte at jeg ikke angret, for det hjalp meg med et kompleks som plaget meg veldig i hverdagen. Det løste absolutt ikke problemene mine, men det hjalp litt. Spør du meg var dette et helt ærlig og fint svar, men den ble ikke tatt godt i mot. Jeg fikk masse kommentarer om at jeg var et dårlig forbilde, og at jeg ikke burde ha blogg når jeg kommer med slike uttaleser. Jeg slettet derfor innlegget og kommentaren i panikk. 

En del måneder senere har jeg blitt mye tøffere, jeg har også forstått at jeg ikke skal endre meningene mine for å bli godtatt. Enten så liker du meg, eller så liker du meg ikke. Jeg kan faktisk ikke bli likt av alle, og selv om mange av dere forventer at jeg alltid skal være politisk korrekt så er det ikke slik jeg er. Denne bloggen handler om meg, mitt liv og mine meninger. Det er akkurat derfor jeg velger å poste dette innlegget, for jeg vet at jeg tidligere har vært veldig forsiktig med å uttale meg om silikon på denne bloggen. Jeg har sagt ting som at “det hjalp ikke å operere” og at jeg mest sannsynlig ikke ville tatt silikon i voksen alder. 

Nei, det å operere puppene mine løste ikke alle problemene slik 18 år gamle Sofie var overbevist om, men det løste et. Etter mange år med stygge kommentarer om puppene mine hadde jeg virkelig komplekser. Så sterke komplekser at min daværende kjæreste ikke fikk se puppene mine før de var operert. Jeg hadde tidligere fått en kommentar fra en gutt jeg virkelig likte om at jeg hadde vært mye finere med litt pupper, og at kroppen min minte han om en barnekropp. Han sa faktisk at han ville følt seg pedofil om han hadde sex med meg, og kunne derfor ikke gjøre det. Dette var en kommentar som ble sagt i fylla, og han beklagde seg dagen etter. Det er uansett ikke bare å rakke ned på noen for å si unnskyld noen timer senere.  Jeg var bare 16 år gammel, og veldig usikker på min egen kropp.

Puppene mine var et stort kompleks for meg. Det var vanskelig og ikke minst tungt å virkelig hate noe så sterkt. Ja, jeg valgte å operere. Nei, jeg angrer ikke på at jeg opererte, jeg var bare redd for å være ærlig med dere. Hva jeg ville gjort i voksen alder vet jeg helt ærlig ikke, selv om jeg kanskje har sagt noe annet her på bloggen. Aldri mer skal jeg la meg skremme til å være noen andre. Jeg har ikke denne bloggen for å bli godtatt for å være noe jeg ikke er. Ja, jeg har operert puppene mine. Ja, jeg har forandret på noe ved utseendet mitt, men jeg er fortsatt meg. Jeg endret ikke meningene mine eller holdningene mine for at jeg fikk større pupper. Jeg endret bare noe på kroppen min. 

Akkurat i det jeg skrev dette innlegget kom dette bildet opp som “minner på Facebook”. Jeg husker at jeg først nektet å publisere dette på grunn av puppene mine, men bestevenninna min tvang meg. Hun var født med store pupper, og jeg husker hvor ofte jeg irriterte meg over uttalelsene hennes. Hvordan kunne HUN si at man skal være fornøyd, når hun aldri hadde kjent på det å være misfornøyd? I voksen alder ser jeg at hun kun mente det godt, og selv om hun hadde store pupper var det garantert et eller annet hun også hadde et kompleks med. 

12 kommentarer

12 thoughts on “DETTE ER IKKE POLITISK KORREKT

  1. fint innlegg <3 man må fikse det man vil uten at alle skal blande seg, tenk om det var de som gjorde det også hadde du kommentert slike som de gjør. det hadde ikke de likt heller!

  2. Du er helt perfekt💕 Ikke bry deg om de som hater de er bare dritt!
    Love you❤️❤️💕💕💕💕

  3. Folk må lære seg å nyansere “hatet” sitt, men jo mer kontroversielt et tema er dess viktigere er det for en blogger å være tydelig på sitt standpunkt.
    Det er stor forskjell på å innrømme en operasjon på seg selv, å oppfordre andre til å ta en operasjon, akseptere at andre tar en operasjon eller advare andre mot en operasjon.
    Slik jeg forstår det advarer du ikke andre mot å operere seg, men du oppfordrer heller ikke til det?
    Tenk på operasjoner som røyking – det finnes en hel skala med standpunkt både i forhold til hva man gjør selv, og hva man vil at andre skal gjøre.
    Det er mulig å forsvare operasjonen for deg selv og si den var riktig for DEG, men samtidig si at andre bør gå 10 runder med seg selv og heller prøve psykolog eller å skifte kjæreste før de gjør noe slikt. Eller du kan gå motsatt vei og gi ut rabattkoder om du mener det er riktig – men da selvsagt ta stormen som kommer.

  4. Nå begynner du å gå riktig vei ang. bloggen, endelig!! Din blogg, dine meninger, dine tanker og dine følelser. Enkelt og greit 😉

  5. Ja jeg er enig med deg men, hører du selv hvor feil det er at du valgte å opperere deg pga hva et annet menneske sa til deg? Mange er sent utviklet i pubertet og mange får ikke pupper før de er 17-18år gamle. Det var riktig valg for deg men kritikken du får er den glorifiserte holdningen til det. Så poster du sexy bilder hvor du reklamerer for puppene til yngre jenter. Og det skaper usunne holdninger blandt gutter hvordan pupperne til en jente burde se ut. MANGE får komplikasjoner etter operasjon, mister følelsene på brystknoppene, får ikke til å amme, etc etc Medaljens bakside er noe helt annet for mange og søker man informasjon så er det helst bare disse «solskinns» historiene. Jeg er helt sikker på at du egentlig var kjempe fin akkurat som du var, du bare fikk en stygg kommentar fra en umoden gutt som garantert har sett for mye silikonpupper på nett.. Disse tingene vil du forstå når du blir eldre. Det er bra å stå opp for seg selv og dette er ikke hat Sofie! Jeg er mor selv og veldig bekymret for samfunnets utvikling når operasjoner skal være løsningen. Da tror jeg heller vi må jobbe mer med å akseptere oss som vi er på godt og vondt. Sunne og glade mennesker som er glade i seg selv føler ikke behov for å opperere seg pga hva andre sier. At du faktisk lot dette påvirke deg til å gjøre et slik valg er jo ett klassisk eksempel på hvor lettpåvirkelige ungdom er. Og 18år mener jeg er alt for ungt til å ta en slik avgjørelse. Jeg har beundret deg sånn når du har fått negative kommentarer på rumpa di så har du svart at du aksepterer at den er liten og vider den fram for det. Å det er så bra! Rumpa di er forresten fin selv om den ikke er stor som trend bilde idag har som ideal. Å jeg ønsker du vil velge å være en sånn rollemodell som viser at du er bra nok som du er, for du er en så utrolig vakker jente og akkurat det har ingenting med silikonpuppene dine å gjøre. Uten silikon puppene så hadde du hatt kropp som en modell. Du er fin med og hadde vært fin uten. Vær så snill å tenk på den makten du har og vis at det er helt greit å elske seg selv som man er. Ikke ta valg basert på hva andre syns om din kropp, dette var jo en gutt som du ikke har i livet ditt idag (antar jeg). Du er naturlig vakker og du har egentlig aldri hatt behov for å fikse på noenting som helst med operasjon, det håper jeg virkelig at du vet selv også<3

  6. Jeg kommenterer sjeldent blogger, og har aldri kommentert her inne heller. Såå kan jo starte med å hylle deg som person, synes du mener mye bra og generelt virker som en veldig oppegående og intelligent jente – som har mye bra å bidra med i denne bloggverden. Fortsett med det! Setter pris på at du er så ærlig, ekte og at du slik som nå snakker så frittalende om kompleksene dine som ung.
    Når det er sagt, mener jeg samtidig det på en eller annen måte blir litt dobbeltmoralsk å samtidig slenge ut masse lettkledde bilder av deg med silikonpupper. For herregud, du ser utrolig bra ut og dersom det å ta silikon har hjalp deg med selvbildet – så er jo det i utgangspunktet fint å høre. Er overhodet ikke i mot det at du har tatt det. Men du tok vel silikon mest for din egen del? Og hvor stammet så kompleksene fra? Det er selvsagt mulig dine komplekser ikke kom fra påvirkning fra sosiale medier osv – meeen tenk for alle disse unge jentene som nå sitter å sammenligner sine egne pupper med dine. Merker jo selv i en alder av 22 at jeg oppriktig sitter her å vurder silikon – men heldigvis er jeg kommet så langt at jeg i utgangspunktet har klart å si meg fornøyd med egen kropp.. Men hva med alle de yngre jentene? De som er som Sofie 16 år, som har komplekser ved puppene og nok en gang får se nok et bilde av hvordan «perfekte pupper» kan se ut? Hvordan hadde det tidligere hjulpet på dine komplekser?
    Er ikke meningen å rette noen stor pekefinger på deg nå eller skrive en kommentar på lengde med en roman, men for en gang skyld føler jeg bare at jeg er nødt til å si noe. Tviler heller ikke på at du har hørt akkurat dette millioner av ganger før. Men dagens kroppspress eeer så usunt, og det er så utrolig viktig at dere bloggere som rollemodeller reflekter MYE over hvordan dere påvirker alle de x-antall som leser bloggene deres hver dag. Plis la oss prøve å gjøre noe med dette

  7. Det er så slitsomt å lese den skriften du bruker, den er så svak:( hadde lest her oftere og klikket mer enn nå hvis du hadde endret det..
    Jeg vet hvordan det er å ha komplekser for brystene!verste følelsen… har også hatt gutter som kom med idiotiske komentarer..

  8. Jeg elsker tankegangen din, stå på Sofie!❤️ Men jeg har et spørsmål. Jeg syns puppene dine ser ganske bra ut sånn som de er nå. Hvor opererte du deg, og hvilken størrelse? Hvordan var det du forklarte til kirurgen for at han skulle skjønne hvilket resultat du ville ha?😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *