JEG TJENER PENGER PÅ INGENTING

Categories Samfunn

Det er ganske mange år siden man begynte å tjene penger på blogging, og de siste årene har det bare utviklet seg mer og mer. Spør du meg har jeg verdenes kuleste jobb. Jeg kan hjelpe og inspirere andre. Jeg kan skrive om det jeg brenner for. Jeg har en egen plattform der jeg kan uttrykke meningene mine. Jeg har en hverdag som er fylt med flotte mennesker og mindre flotte mennesker. Spør du meg så har jeg verdens beste jobb, men enda i 2018 så er det SÅ mange som mener at blogging ikke er en jobb? 

Kjære deg som mener at dette ikke er en jobb, hvordan tjener jeg da penger? Hvordan kan jeg få betalt uten å ha en jobb? Jeg har en jobb på lik linje som deg, selv om hverdagen vår kan virke veldig annerledes. Vi lever i 2018, og det er på tide å åpne øynene sine å se at verden og samfunnet er under utvikling. Vi kan leve av å blogge, legge ut videoer på YouTube, poste bilder på Instagram og Snappe mennesker vi ikke har en anelse om hvem er. Jeg trodde heller ikke i 2003 da jeg fikk min første Nokia telefon med antenne på at dette en dag skulle bli jobben min, men sosiale medier er kommet for å bli. Det er kanskje på tide å akseptere det, uansett hvor urettferdig du synes dette er. 

Jeg er HELT enig i at en lege burde tjene mer enn en blogger, det er faktisk helt latterlig at noen bloggere tjener mer enn de som redder liv. MEN det irriterer meg likevel at det er disse argumentene som brukes mot at det ikke er en jobb. Jeg respekterer din jobb, så hvorfor respekterer ikke du min? Er det ikke deilig at vi alle er forskjellige, og at vi ønsker forskjellige ting? Tenk om alle hadde lyst å bli akkurat det du jobber med, da er det ikke sikkert du hadde hatt den jobben du har i dag. Jeg synes vi skal være glade for at det kommer flere alternativer og muligheter, slik at flere kan følge drømmene deres. Jeg har visst siden barneskolen at skole ikke har vært noe for meg, og heldigvis fant jeg noe som passet meg og mine personlighet. Noe som fyller hverdagen min, noe som gjør meg lykkelig, og ikke minst noe som får meg til å stå opp om morgenen. 

Hva du tenker om meg og min jobb har egentlig ikke så mye å si, men jeg må ærlig innrømme at jeg stusser over setninger som “du tjener penger på ingenting”. For noe tjener jeg jo penger på, ellers kunne jeg vel ikke hatt dette som levebrød? Hvorfor kan vi heller ikke begynne å unne hverandre lykke? Istedenfor å trampe ned på de som velger å gå andre veier enn seg selv? Tenk så mange som faktisk hadde turt å følge drømmene sine, om de ikke konstant hadde blitt møtt med fordommer? Akkurat DET synes jeg er trist å tenke på. Drømmer og jobb er ikke bare for en type personlighet, det er for alle.

36 kommentarer

36 thoughts on “JEG TJENER PENGER PÅ INGENTING

  1. Amen!! At folk mener blogging ikke er jobb beviser bare at de ikke har peiling på hva de snakker om. Blogging er minst like hardt som en hvilken som helst jobb, og det krever selvdisiplin av en annen verden å levere innlegg med velformulert tekst og bilder av kvalitet daglig.
    Det er selvfølgelig sykt at de som gjør en stor innsats for samfunnet, om det være søppelmenn eller sykepleiere, tjener en brøkdel av det de største bloggerne gjør. Men det kan ikke bloggere stilles til ansvar for. Da må nesten poltikerne på banen, og justere litt på hvordan økonomien i landet styres.
    Fantastisk innlegg <3

  2. Hallo, så klart det er en jobb. Jeg er bare glad jeg kan legge fra meg jobben kl 16 jeg, så misunner ikke bloggere der. Dere kan jo knapt ta en sykedag uten ramaskrik. Du er flink! <3

  3. Dt e faen meg ikke en jobb, det e en hobby. Vi trenger ikke blogg i samfunnet! Noen fant det opp åg gir dere penger for det! Jwl trist vist staten betaler dere!!

  4. Jeg syntes du legger ut mase drøyt når du legger ut ting om pupper osv… altså helt ærlig man hvem bryr seg?!? «INGEN» IDGAF

  5. Jeg mener det er jo en jobb fordi jeg mener VG og dem legger ut innlegg på nettet akkurat som bloggere og hvis du mener at blogging ikke er en jobb som mener du også at dem skriver på VG eller andre nyhetsnettsider🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏾‍♀️

  6. Du sier du ikke har penger denne måneden men likevel drar du ut å spiser og kjøper en dyr Donuts osv? Skjønner ikke

  7. Du sjeler veldig med øynene har jeg sett, er det pga du bruker linser? Har en vennine som har helt like blikk osv som deg og bruker linser

  8. Til Lmao lenger oppe her kl.16.14: Flott at du er med på og betale lønnen hennes da, siden du klikker deg inn på bloggen hennes!!! Du kan da ikke være riktig god!:( Når man kan tjene flere millioner på blogging er det vel en jobb??? Er det ikke det da??? Litt misunnelig her kanskje???

  9. Syns du forresten det er litt skummelt med så varierende inntekt måned til måned? At du en måned har 11.000 og en annen måned 70.000?? Kanskje du vil taen utdannelse og ha i bakhånd?

  10. Ja, det er en jobb, på samme linje som andre jobber du ikke trenger utdannelse for: servitør feks. Men om man føler seg bra med en jobb der pengene kommer gor moro skyld. Vet ikke jeg 🙂

  11. Alle dere netttroll som klikker seg inn her betaler Sofie, så hvis dere ikke liker henne eller jobben hennes så shut the fuck up! Elsker bloggen din Sofie❤️

  12. Kanskje “for voksen” til å kommentere blogg osv..men ung nok til å bruke det som avkobling.
    Blogg er ikke en jobb du kan sammenlikne med det å være lege, sykepleier, brannmann osv.. men det kan sammenliknes med å skrive i et magasin, feks Shape up, det nye, topp, Elle, hus og hjem… det er bare å velge hvilken kategori som passer bloggen og sammenlikn. Man kan ikke si at Det nye er en jobb som er like viktig som ambulansefagarbeideren sin, ergo kan man ikke sammenlikne blogg med disse yrkene heller.
    Dømmer du er fisk basert på dens evne til å klatre i trær, ja da er den fisken dum for alltid..
    Et samfunn trenger alle varianter. Jeg personlig sparer penger på å ikke kjøpe magasiner, for internett og blogger svarer på mange av spørsmålene. Feks treningsfrue opp mot Shape up.
    Og som Sofie og andre bloggere presiserer, det er galskap at de tjener bedre enn mer samfunnsnyttige (og viktige) yrker, men det er da ikke hennes eller andres bloggere sin feil?
    Bah…sorry utbruddet, men er drittlei blogg er (Er ikke) jobb diskusjonen..
    Til dere som misliker at Sofie har blogg som levebrød..slutt å les! Nei, klikk genererer ikke så mye penger. Men klikk viser hvor mange som ser innhold, og det er interessant for annonsører. Så indirekte, Du klikker på bloggen til Sofie, Sofie får samarbeidsavtaler og tjener penger..
    Og en liten kommentar på slutten til deg Sofie. Vær så snill å slutte og påpeke når du føler deg stygg. Mange som ser mener du er vakker, selv når du føler noe annet, og kan selv tenke “om hun er stygg nå, hva er jeg da?” Har du en sånn følelse, bare ikke si det. Har blitt så ofte i det siste, og du er ikke stygg og det vet du jo:-)
    God helg hilsen ei fra Bodø 😉

  13. Folk er så uvitende. Jeg blogger ikke, men jeg VET for å kunne tjene store summer som blogger så er du på jobb 24/7. Jeg liker å lese blogger og glad for at dere liker å gjøre det, men jeg er mer glad i en 08-16 jobb hehe
    Folk er bare sure for at det er ikke de som gjør det og får de penger:-)
    Og hahahaha staten? X-)

  14. Jeg vet du har skrevet om dette før og jeg synes det er bra du tar det opp igjen selv om jeg og er lei den diskusjonen her. Jeg er enig med flere over at det å blogge absolutt er en jobb, det krever mye mer enn hva vi som lesere tror og ser sikker pga det er et relativt nytt yrke (?).
    Det er som MalinS skriver over her at det ikke er sammenlingbart med leger, sykepleiere, brannmenn, advokat yrket osv. Jeg tror det har mye med det at blogging ikke gir tilbake til samfunnet på samme måte som en advokat, lege eller politi gjør, men samtidig så finner jeg meg ofte i å klikke inn på blogger å nyte det å stupe inn i noen andres verden for en stund. Jeg blir inspirert og irritert av blogger og har lært mye om meg selv og hvilke påstander jeg er enig med og uenige med ved å lese blogger (fordi det blir postet så mye ekstremt som man ikke nødvendigvis ser andre steder på nettet). I tillegg så betaler jo bloggere skatt av det de tjener så på det viset gir de jo tilbake til samfunnet pga Norge som land har en så god ordning på det hele.
    Jeg forstår ikke hvorfor folk har behovet for å komme med slike uttalelser gang på gang, det gjør jo ikke oss noe at du tjener det ene eller det andre. Vi har det så godt i vårt lille land uansett!
    Stå på Sofie!

  15. Til kommentaren over angående sparte penger: du sier du har sparte penger, men allikevel skulle du søke på mer kreditt?

  16. Anonym: Jeg godkjenner aldri kommentarer med engang, for jeg skal som oftest ha tid til å svare på kommentarene jeg får. Jeg sjekket gjennom kommentarene, og din IP adresse var ikke der, så jeg tror ikke du postet kommentaren 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *