IKKE ALLE KAN DRIKKE ALKOHOL

Categories Personlig


Et lite tilbakeblikk fra påsken 2017 <3 

Det har tatt meg noen år med sinne, drama, tårer og frustrasjon for å forstå dette. Kanskje jeg bare måtte bli voksen nok, kanskje jeg bare måtte tråkke feil en god del ganger før jeg endelig klarte å tråkke riktig igjen. Helt siden jeg begynte å drikke alkohol har jeg fått høre fra andre “jeg tåler ikke å drikke sprit, da blir jeg gal” eller ” jeg kan ikke drikke vin eller champange, da begynner jeg å gråte noen timer senere“. Jeg skal være så ærlig å si at jeg har tenkt at dette bare var psykisk, for alkohol er jo alkohol. Trodde jeg

Jeg ble introdusert for cava da jeg var 19 år gammel og ble plutselig helt hekta. Det var billig, smakte godt og jeg ble fort full som var veldig viktig på denne tiden (merkelig nok). Det kom dessverre ikke bare goder med denne prisen, for plutselig ble jeg Norges største dramaqueen. Jeg ble lei meg eller sint over den minste ting. Jeg kranglet masse med mine nærmeste og lagde ofte et helvete uten like. Dagen etter jeg hadde oppført meg som en skikkelig dust på byen våknet jeg opp å tenke “jaja, det kan skje den beste, det er jo ikke sånn jeg er”

For nei, jeg er absolutt ikke sint og jeg er heller ikke en dramaqueen. Jeg skal ikke si at jeg ikke kan være dramatisk, men cava-Sofie er veldig dramatisk. Jeg får også frem mye vonde følelser og tenker ofte på fortiden etter et par glass innabords. Jeg begynte plutselig å gråte mye, tenke mye mer og angsten tok meg mer og mer. Jeg våknet ofte opp med en følelse av “hva faen skjedde i går?“. 

Det har tatt meg nesten fire år å innse at jeg ikke tåler å drikke alkohol med bobler. Kroppen min reagerer negativt på det og jeg blir et menneske jeg ikke ønsker å være. Jeg drar ikke ut på byen for å krangle med mine nærmeste. Jeg drar heller ikke ut for å forsterke angsten min eller for å sitte på do å gråte halve kvelden. Skal jeg være ærlig med dere så kjenner jeg ikke igjen den jenta jeg blir når jeg drikker cava og det skremmer meg. Skal jeg fortelle noe som dere også kanskje husker? Jeg fikk mange kommentarer om at jeg var annerledes de fire siste ukene inne på hotellet i Mexico, sannheten er at de begynte å servere meg cava de siste ukene. Noe som kommer ganske tydelig frem i et par av episodene der oppførselen min ikke er ok. Jeg kan love dere at det var ubehagelig å se på TV… 

En god del erfaringer rikere har jeg funnet ut at det er på tide å si stopp. Jeg må faktisk sette ned foten og slutte å oppsøke noe som ikke er bra for meg og min helse. Det er ikke så lenge siden jeg lo av de som mente at de ikke tålte forskjellige typer alkohol, så jeg er glad jeg har innsett at dette faktisk har rammet meg også. Jeg har også innsett at jeg ikke hadde noe drama i “party livet” mitt den perioden jeg bare drakk sprit, så jeg har derfor begynt å drikke det igjen. De aller fleste jeg har snakket med reagerer negativt på sprit, men jeg er helt annerledes. Sprit gjør meg bare rar og happy og det er akkurat den jenta jeg ønsker å være. 

Etter å ha fått opp øynene for hva alkohol faktisk kan gjøre med et menneske forstår jeg veldig godt hvorfor enkelte tar avstand fra dette. Selv om jeg ikke tar 100% avstand så har jeg begynt å drikke vesentlig mye mindre enn hva jeg gjorde før. Jeg er bare ikke så glad i fest og alkohol mer. Spør du meg er filmkveld med godteri og mat SÅ mye bedre. Jeg vet at det ikke blir så mye godteri og film på mange av oss de neste dagene, så jeg håper bare alle er forsiktige å passer på hverandre i disse påsketider.  HA EN FIN PÅSKE ALLE SAMMEN <3 

PS; Føler det er viktig å påpeke at jeg kommer til å drikke musserende i fremtiden, ellers får jeg vel høre det om noen ser meg drikke noe annet enn sprit fremover, haha. Jeg kutter ikke ut helt, jeg skal bare ikke ha dette som en “party drikke” mer. 

3 kommentarer

3 thoughts on “IKKE ALLE KAN DRIKKE ALKOHOL

  1. Akkurat sånn blir venninna mi også, men bare av sprit!! Hun blir bare heeelt annerledes at det er skummelt og gjør og sier så mye rart..

  2. Synes du er flink å snakke om problemmet å går ut med det på denne måte. Alle har vel drukket seg selv til san å samling en gang i blant å fått den vonde følesen dagen etterpå. Så lenge du koser deg med drikken å begrensen den slik du sier så går sikkert dette bra.Håper du har hatt ein fin bursdag. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *