BETYR LIKES VIRKELIG SÅ MYE?

Categories Blogg

Her om dagen tok jeg meg selv i å gjøre noe som har irritert meg i senere tid. Jeg slettet et bilde på Instagram for at jeg ikke var fornøyd med antall likes. Jeg synes det er utrolig flaut å innrømme, men det ga meg en “bekreftelse” på at bildet mitt ikke var fint nok. Jeg begynte å analysere meg selv, og fant alle grunner til hvorfor andre valgte å ikke like, og satt til slutt igjen med en dårlig følelse. Jeg skammer meg av å skrive denne setningen, men jeg føler likevel for å dele det med dere, for betyr virkelig likes så mye? Er det likes på et bilde på Instagram som skal styre hvordan man føler seg? Nei, da har det virkelig gått alt for langt. 

Hele 2017 og store deler av 2018 så var humøret mitt styrt av hvor mange som leste bloggen min, og jeg ble nesten desperat om jeg ikke følte at jeg fikk mange nok lesere. Jeg fant derfor på de sykeste overskriftene, kjørte på med masse kropp og solgte privatlivet mitt for noen klikk på bloggen. Hele livet mitt dreide seg om swipe up, klikk, kommentarer og en eller annen form for anerkjennelse. Det er jo åpenbart at man er ute oppmerksomhet når man lever av å dele livet sitt over nettet, men alt har sine grenser.

Jeg elsker jobben min, men noen ganger må jeg virkelig ta et par steg tilbake å reflektere over hvordan jeg lar det påvirke meg. Jeg kan ha dager der stygge kommentarer stikker ekstra hardt, og på de dagene må jeg være flink til å styre unna kommentarfelt og andre forum der jeg vet at det er en mulighet for at jeg kan lese noe som sårer. Jeg er opptatt av å gjøre det bra, men jeg kan likevel ikke la det gå så langt som det jeg gjorde for et par år tilbake. Og i dette tilfellet, jeg kan ikke la et bilde styres av antall likes. Det som likevel gjør meg trist å tenke på, er at det nok at jeg mest sannsynlig ikke er alene med å ha slettet et bilde som jeg egentlig var veldig fornøyd med, for at jeg ikke fikk den bekreftelsen jeg var “ute etter”?

Jeg vil derfor bare høre, har du latt deg påvirke av antall likes? Er det noe du tenker over? og har du noen gang slettet et bilde som du egentlig var fornøyd med?

3 kommentarer

3 thoughts on “BETYR LIKES VIRKELIG SÅ MYE?

  1. Nå har ikke jeg Instagram, men jeg husker for mange år siden da Facebook var mer poppis, da var det stooor stas med mange likes. Men det var ikke så viktig at jeg slettet noe. Det er nok mye mer viktig for mange enn meg, og jeg trooor dere som jobber med dette er mer utsatt for å føle det sånn. Så jeg kan forstå akkurat det. Men som alt annet, tror jeg det går mer og mer over med alderen altså. Og å bare innse at det ikke er så viktig her i livet. Klem til deg, skjønne! <3

  2. Ja, ja og ja – dessverre… Før, spesielt i tenårene, ble jeg veldig opptatt av likes og fokuserte altfor mye på hvor mange likes jeg selv hadde målt opp mot hvor mange likes andre hadde på sine bilder. Og hvis jeg så ei “populær” venninne hadde fått 100-200 likes på sitt bilde, mens jeg kanskje hadde 25 så husker jeg faktisk at jeg slettet noen. Det er jo forferdelig å tenke på den dag i dag!
    Heldigvis lærte jeg, og i dag kunne jeg ikke brydd meg mindre om likes 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *