DÅRLIG FORBILDE

Categories Blogg

Jeg bare lurer på en ting, hva gjør noen til et dårlig forbilde? Og hva gjør noen til et bra forbilde? Er det individuelt? eller er det bare en tittel man får? Jeg har tenkt mye på det i det siste ettersom det har vært mye i media om alt og alle, og jeg begynte virkelig å reflektere over hvem og hva som er et godt forbilde. Jeg kom vel egentlig frem til at jeg ikke hadde noe fasitsvar på det, og jeg føler vel egentlig at det er opp til hver enkelt hva man anser som et godt eller dårlig forbilde. Jeg synes for eksempel “cancel culture” er kleint, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Gjør en person rævva valg gjentatte ganger og rett og slett er et dårlig menneske så forstår jeg fullt og helt at man velger å avfølge, slutte å høre på sanger, se på YouTube-videoer eller hva enn det måtte være, men er det så viktig å ha med seg alle andre?

Kan man ikke bestemme selv hvem man ønsker å støtte opp eller ikke, så lenge du selv er sjef over eget liv? Hvorfor er det så viktig å ha med andre på “laget”?. Jeg synes også det er fascinerende å se hvor lite som skal til før noen skal fjernes, avfølges og aldri snakkes om igjen. Det skal også veldig lite til før noen går fra å være elsket, hyllet og forgudet til å være “det verste menneske på jord”. Det er en liten ting noen reagerer på, også er det stopp. Jeg lurer derfor bare på, er det litt for lite rom til å gjøre feil? Jeg tror helt ærlig man mister mange viktige stemmer der ute, rett og slett for at folk er livredde for å såre, krenke eller bli hengt ut. Når jeg ser tilbake på valgene jeg selv har tatt så har jeg gjort mange feil i løpet av bare de to siste årene. Jeg kan enda kjenne på frustrasjonen over noe jeg gjorde for godt over et år siden.

Likevel så er det alle disse tingene som har gjort meg til den jeg er i dag, for man lærer som oftest av feilene sine. Ingen mennesker er feilfrie, og uansett hvor gammel og klok vi blir, så vil vi fortsette å gjøre feil. Det er menneskelig å gjøre feil, og noen ganger driter man seg skikkelig ut. Jeg har for eksempel publisert ting på denne bloggen jeg ikke kan stå inne for i dag, men gjør det meg til et rævva menneske? Mamma er et av mine største forbilder, men det vil likevel ikke si at jeg er enig med alt hun gjør. Jeg har ikke alltid vært enig i ting hun har sagt eller gjort, men hun er likevel en jeg virkelig ser opp til. Jeg ser opp til henne for å være så sterk som det hun er. Jeg ser opp til henne for at hun er selvstendig. Jeg ser opp til henne for at hun klarte å oppdra tre barn helt alene. Jeg ser opp til henne for at hun alltid er så snill mot menneskene rundt seg. Det er mange grunner til at mamma er forbildet mitt, til tross for at jeg ikke alltid er enig med henne og valgene hun har tatt.

Jeg lurer derfor på, hva er det som gjør noen til et dårlig forbilde? Og hva skal til for at noen er et dårlig forbilde for deg? Har du noen forbilder? I så fall, hvorfor er han/henne ditt forbilde? 

4 kommentarer

4 thoughts on “DÅRLIG FORBILDE

  1. Det er et veldig godt poeng. Jeg tror at mangfoldet i meninger, interesser og ytringer er det som beriker samfunnet. Derfor er det også naturlig at oppfatningen og forståelsen av mennesker varierer, fra person til person. Likevel finnes det en grense i relativiteten; det er ikke alt i samfunnet som er fruktbart eller ønskelig. Å promotere for kirurgiske inngrep eller autentisere en form for kropp, mener jeg er feil. I mine øyne, og jeg tror jeg kan tale for konformiteten, blir det uansvarlig fordi det er skadelig og problematisk. Det vil derfor være et illustrerende eksempel på et «dårlig forbilde». Et godt forbilde skaper gjerne positiv forandring ved å aktivt mobilisere positivitet, godhet og medmenneskelighet. Men igjen; den subjektive oppfatningen av hva godhet og hva onde er, er vel også nettopp det: subjektiv

    1. Jeg er enig i det med inngrep og kirurgi, men dessverre er det kommet for å bli og jeg dømmer ikke lengre folk som gjør kosmetiske inngrep. Det er endel av fremtiden og jeg tror det er best å akseptere det.

      1. At mennesker legger seg under kniven har jeg ingenting med. Det er rent og alene deres valg. Problemet oppstår mår de aktivt promoterer for dette!

  2. Et godt forbilde betyr for meg: å være seg sjæl, som inspirerer og er et godt medmenneske. Så det blir fort de man har nær og kjær ❤️ Så kan man jo nevne ulike personer i ulike settinger også. Jeg synes det er flott at influensere/bloggere tør å by på både «godt og vondt», er reflekterte og tør å ha meninger. Jeg personlig er ikke interessert i det overfladiske, samt forventer ikke at man vil dele alt heller. Er man i influenserbransjen så bør man tenke igjennom hva man deler/promoterer når det kommer til sårbare ting som f.eks kropp.Men man har i bunn og grunn ingen ansvar FOR noen i denne bransjen, men ansvar for hvilke verdier man sender ut. Så et dårlig forbilde må vel være den som «henger ut» andre for å selv fremstille seg bedre 🤷🏻‍♀️Det er ting man kan angre på, har feilet osv og som du sier, det er menneskelig. Jeg liker å følge bloggen og vloggene dine! Vært i LA et par ganger og gleder meg også til å følge deg der😉Keep up the good work 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *