DE VILLE IKKE SAMARBEIDE MED MEG

Categories Blogg

Jeg husker da jeg startet å ha blogging som jobb, hvor annerledes alt er nå sammenlignet med da. Før var det veldig populært å provosere, og det var provosering som ga deg penger i kassa. Det er jo bare å se tilbake hvor mye mer crazy shit som ble delt på nettet tidligere, og hvor mye mer du kanskje irriterte deg over enkelte influencere. Selvfølgelig har man også vokst opp og kanskje endret litt tankegang på hva man velger å dele med alt og alle, men tiden har også forandret seg. Selv om vi enda får betalt for sidevisninger på bloggen, så er det ikke i nærheten av det det en gang var. Nå tjener man penger gjennom affiliate og faste samarbeid, og jeg kunne for eksempel aldri levd på lønnen jeg får fra bloggen. Jeg har ikke hatt et samarbeid her siden for alltid, og det man får betalt per sidevisning er ikke i nærheten av det det en gang var.

Den tiden det var normalt å provosere (om jeg kan si det sånn?) så lønte det seg på mange måter. Det ga masse oppmerksomhet, klikk, penger og det ble snakket om. Jeg føler det er mange som enda tror at det virkelig lønner seg å provosere, legge ut lettkledde bilder og skape overskrifter, noe det selvfølgelig gjør i en viss grad. Selvfølgelig kan det gi deg flere følgere på Instagram, men det er ikke antall følgere som gjør sånn at du tjener penger. Du kan ha så mange følgere du bare vil, men om du ikke har et eneste samarbeid så tjener du absolutt ingenting. Bransjen har endret seg veldig de siste årene, og jeg tror helt ærlig at du taper mer penger på å være provoserende enn hva du kanskje tjener.

Det kan godt være at jeg tar helt feil, men jeg har selv mistet samarbeid for at de fant ut at jeg hadde vært med på Paradise Hotel. De ønsket ikke at merkevaren deres skulle assosieres med drama, kropp og sex fikk jeg som tilbakemelding om. Det skal sies at dette er en stund siden, men de ønsket altså å jobbe med en “renere merkevare”. Jeg har også blitt fortalt av et management at jeg ikke måtte legge ut noe festing eller kropp når jeg var på ferie, for det var ikke bra for merkevaren min. Jeg er jo helt enig at man skal spare seg for kleine stories der man er drita, men det skulle ikke være noe festing at all. Jeg vet også om influencere som har fått beskjed om at det er vanskelig å skaffe samarbeid til dem for at de har mye fokus på kropp på Instagram, så kanskje det gir følgere, men ikke alltid samarbeid.

Jeg har selv forandret meg for å tilpasse meg de “nye normene”, men jeg kjenner helt ærlig at jeg er litt ferdig med det. Jeg har vært så redd for å si eller gjøre noe feil, at jeg mistet meg selv helt i den prosessen. Du blir fortalt å være deg selv, men “bare ikke på den måten”. Du må ha meninger, men ikke snakk for høyt. Du må være deg selv, men husk at du er et forbilde. Du har fin klesstil, men kanskje om du kler deg annerledes så vil det være bedre. Det vil alltid være noen der ute som vil prøve å forandre deg til måten de mener du ser eller er bedre på. Det vil alltid være noen som ikke liker deg, og det vil alltid være noen som venter på en eller annen måte å ta deg på. Du kan aldri tilfredsstille alle, og det vil alltid være noen som har noe negativt å si om deg uansett hvor mye bra du gjør.

Jeg har det mye bedre nå som jeg sluttet å analysere absolutt alt, og være livredd for at noen skulle bli sure eller ta seg nær av noe jeg legger ut. Jeg er evig takknemlig og ikke minst kjempestolt over de samarbeidene jeg har som jeg elsker å jobbe sammen med, og jeg har mennesker og ikke minst et management rundt meg som tillater meg å være den jeg er ❤️ Kanskje jeg taper på det, kanskje jeg vinner. Det aller viktigste for meg er å følge det som føles rett for meg, og ikke miste meg selv for at jeg streber etter å bli likt eller akseptert.

2 kommentarer

2 thoughts on “DE VILLE IKKE SAMARBEIDE MED MEG

  1. Det høres ut som der kan være hardt ass. Man kan jo bli paranoid typ… haha, huff! Forstår godt at det kan ta litt tid for å finne “sin plass” og balanse for hvordan man SELV vil være, å ikke hvordan andre vil man skal være… Sånt tenker vi ikke over, vi som ikke er influensere, så veldig fint at du deler det! Du er fornuftig, dyktig og god, Sofie! Heier på deg! <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *