DEN AMERIKANSKE DRØMMEN

Categories Blogg

Jeg tror jeg var 15 år gammel da jeg først begynte å tenke på det å flytte til USA. Det har alltid vært en drøm, til og med mange år før jeg faktisk dro dit for aller første gang. Det har vært noe som har fått meg til å føle meg hjemme der, noe jeg også skrev på bloggen lenge før den ble kjent. Jeg klarer ikke å sette helt ord på hva det er, men det er bare noe med bylivet, menneskene, “friheten” og mulighetene. Da Morten og jeg var i NYC i 2017 så sa jeg til han at jeg vurderte å være igjen for å feire jul, helt til Morten minte meg på at jeg ikke hadde noen å feire sammen med. Jeg følte meg så hjemme der at det falt meg helt naturlig å skulle være der igjen alene.

Jeg tror det er mange av oss som drømmer om USA og livet der, og mye av det er nok for at mennesker som meg snakker om hvor fantastisk det er der. Det er fantastisk å være turist der, eller om du har masse penger. Det er nok derimot ikke like fantastisk å være en familie med lite penger for eksempel. Sist jeg var i LA så kjørte Nina gjennom et strøk der det bare er hjemløse, og det var helt for jævlig å se. Enda verre var det å få høre at mange hjemløse har endt på gata på grunn av psykiske problemer. Familiene har ikke hatt råd til å gi de den hjelpen de trenger, så de har havnet utenfor. Det koster mye penger å bli syk i USA, og jeg tror nok ikke vi kan tenke oss til alle bekymringene mange må føle på.

Det er så absolutt lov å drømme om et liv i Amerika, men som jeg også har sagt til meg selv så er det viktig å huske hvor godt vi har det her i Norge. Vi har det så bra her, at en av de største diskusjonene/kranglene i år har vært bompenger. Vi har gratis skole, vi trenger ikke å bekymre oss for penger om vi skal bli syke og vi lever i et trygt land. Listen er lang over ting vi burde være takknemlig for, selv om det selvfølgelig er ting vi også kan bli bedre på. Skal vi sammenligne oss med mange andre land, så har vi det relativt greit.

Selv om man setter seg nye drømmer og mål, så er det viktig å stoppe opp å være takknemlig for det vi allerede har. Første gangen jeg var i USA virket alt som en drøm, men så kommer virkeligheten litt etter litt jo flere ganger man reiser dit. Det er viktig å drømme, men det er også viktig å se ting fra et større perspektiv. Jeg drømmer fortsatt om et liv i USA, men for en periode. Jeg har lyst til å oppleve noe nytt, og jeg har faktisk nå bestemt meg for å dra. Det tok meg nesten 10 år, men jeg har endelig kommet dit at jeg føler meg klar for et nytt kapittel i livet mitt.

Det tilsier selvfølgelig at alt går som det skal med visum, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal ordne seg. Jeg vet jeg kommer til å angre for resten av livet om jeg ikke følger drømmen min, så kommer det til å bli veldig spennende å se om det faktisk vil være så faktisk som jeg tror det kommer til å bli. Det eneste jeg er 100% sikker på er at jeg kommer til å vokse masse som menneske, og at jeg kan skape mye bra innhold på kanalene mine. Jeg skal til den Amerikanske ambassaden over nyttår, noe som kommer til å være både moro og skummelt. Jeg håper bare ikke de er like skumle som vaktene som jobber på flyplassen, haha!

19 kommentarer

19 thoughts on “DEN AMERIKANSKE DRØMMEN

  1. Men i oktober sa du at du ikke kunne flytte noe sted pga Celine og ditt ansvar som hundeeier, men nå har du bestemt deg for å «flytte» til et annet land?

  2. Så bra du har bestemt deg! Jeg håpte du bare gjorde det snart, ellers tror jeg du hadde tenkt på det forever… Hehe! Blir spennende da! Uansett hvordan det blir, så får du i alle fall gjort det! Yeeei! Klem! <3

  3. Har selv bodd i USA i 2 år, og det må bare oppleves dersom man har mulighet for det! Elsker Amerika, og lengter ofte tilbake! Kunne faktisk tenkt meg å flytte tilbake for noen flere år..
    SÅ utrolig kult at du velger å gjøre det! Det kommer til å bli en opplevelse for livet!!

  4. Hva slags visum skal du reise på? Vanlig turistvisum holder vel bare i 3mnd. Tenkt på det samme, men synes dette med visum er vanskelig

        1. Esta/turist krever ikke arbeidsvisum 🙂 jobben er i Norge, ikke i USA. Skal jeg jobbe i USA må jeg søke med arbeidsvisum. Jeg reiser først bare ned på mine 90 dager (altså esta) også får man se hva man ønsker videre og hvilken vei man skal gå.

  5. Helt enig i at Norge er et mye bedre land å bo i når det kommer til penger. Men har selv en mor som har havnet på gaten pga psykiske problemer og ingen gjør noe med det. Vi har så strenge regler for tvangs innleggelse av syke mennesker at hun ender opp på gata og finner hjelp i alkohol og rus da hun ikke vil ha eller får hjelp av myndighetene. Det er trist det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *