DET Å KJØPE BOLIG FOR ALLER FØRSTE GANG

Categories Blogg

Er det en ting som  er sikkert, så er det at du lærer mye når du kjøper bolig for aller første gang. Jeg visste at det var mye ansvar som boligeier, men jeg kunne aldri sett for meg hvor mye ansvar det faktisk var. Det er jo selvfølgelig noe annet om man kjøper i borettslag enn selveier som Morten og jeg har gjort, men voksenlivet er virkelig ikke en dans på roser som man en gang trodde da man var barn.

Morten og jeg gjorde nesten alt selv da vi kjøpte bolig, noe vi virkelig fikk lære av. Jeg har fått erfare hva jeg må se etter når jeg er på vising, og at jeg aldri skal betale for boligkjøperforsirking igjen. Det har ikke hjulpet oss i det hele tatt, til tross for at vi har hatt papirer på mangler. Dette betalte vi rundt 10.000 kroner for, og det var dessverre penger kastet rett ut av vinduet. Det morsomme er at alle jeg har snakket med er misfornøyde og mottar ikke hjelp, så jeg lurer egentlig på hva pengene de får inn brukes til? Firmatur til Ibiza?

Jeg tror ikke vi hadde bodd i leiligheten i mer enn tre uker før vi hadde oversvømmelse på badet, og det tok ikke langt tid før det gjentok seg igjen. Det viste seg til slutt at rørene utenfor var ødelagt, og måtte byttes. Jeg hadde aldri sett for for meg at vi kom til å få en så stor utgift bare noen måneder etter at vi flyttet inn, og skal jeg være helt ærlig med dere så har det egentlig bare vært et evig stress etter boligkjøpet. Det har vært mye, og det er først nå at ting endelig begynner å roe seg. Etter 4 måender føler jeg endelig at leiligheten vår er et hjem, og jeg kan nå kan begynne å puste ut.

Om jeg likevel skal dra frem det som er positivt, så er det at Morten og jeg har lært ekstremt mye. Vi har også vokst veldig som par, for vi har virkelig fått sett nye sider av hverandre og hvordan vi håndterer nye situasjoner. Alt løser seg heldigvis til slutt, og vi har bare kommet mer og mer på plass. Jeg kunne aldri vært foruten denne leiligheten, og jeg er evig takknemlig for at jeg faktisk eier noe i en alder av 24 år. Jeg gleder meg veldig til vi er ferdig med alt, og at leiligheten endelig vil være 100%. Til neste år venter de store utgiftene som å bytte alle vinduene, bygge terrase og bytte ytterdør, men herregud så fint det kommer til å bli når vi er ferdig. Jeg skal også ordne hagen neste sommer, og jeg kan virkelig ikke vente med å vise dere det ferdige resultatet.

Vil dere forresten at jeg skal lage et innlegg om hva man burde tenke på når man skal kjøpe sin første leilighet?

9 kommentarer

9 thoughts on “DET Å KJØPE BOLIG FOR ALLER FØRSTE GANG

  1. Føler dere har vært ekstremt uheldige. Jeg har allerede eid 3 forskjellige leiligheter. Den første var i borettslag, andre selveier og nå ny bygg. Men vi fikk aldri noen kostnader det 1,5 år vi bodde i selveier. Så tror rett og slett dere bare har vært kjempe uheldig! Så neste gang dere kjøper opplever dere nok ikke noe lignende.

    Men en ting som er litt rart er hvordan alle bloggere snakker om at de er litt «unik» som kjøper leilighet i en alder av 23-24. De fleste vennene mine har leilighet og vi er 23, og jeg eier nå min tredje leilighet.

    Jeg tenker at alle som jobber målrettet og sparer har muligheten til å kjøpe som ung! Og alle bør motiveres til å stå på uansett hvilket yrke <3

    Håper at veien videre ikke blir like uheldig for dere nå <3

    1. Ja, vi har nok dessverre vært litt uheldige, og dere hørtes veldig heldig ut hehe! Jeg tror likevel ikke det er uvanlig at ting dukker opp når man kjøper brukt bolig, da jeg kjenner til flere som har hatt problemer, men det kan selvfølgelig komme litt som et «sjokk» når man aldri har kjøpt før.

      Er fult mulig å kjøpe bolig i en alder av 23 om man har vært flink til å spare, men jeg kjenner nesten ingen på min alder som eier eget da de aller fleste fortsatt studere. Det er nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg er i alle fall veldig stolt og takknemlig som har klart det i en såpass ung alder.

      Tuusen takk for det <33

  2. Ser dere for dere at dere skal bo her i mange år med tanke på at dere skal investere en god del i oppussing? 🙂

    1. Ja, vi har blitt enig om å ha leiligheten i minst tre år ☺️ Om vi ikke ønsker å bo i Trondheim så leier vi bare ut 🙂 leiligheten er såå fin, så ønsker å gjøre den 100% <3

  3. Er det meningen at du alltid er så svett i ansiktet?

    Tror dere forhastet dere med kjøpet, virket som du fortet deg med å kjøpe kun fordi alle rundt deg var på boligjakt, og for deg er alt konkurranse. Men med sånn intensjon, så gjør man ofte dumme valg og kjøp. Forhåpentligvis lærer du av dette, og ikke bare skylder på boligkjøperforsikring.

  4. Kom gjerne med et slikt innlegg! Jeg er 22 år og skal kjøpe mitt første hus 😱 jeg dør av nervøsitet for å gjøre meg til gjeldsslave allerede 😭😭

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *