ER DET GAVENE UNDER TREET SOM BETYR NOE?

Categories Blogg

Litt av et smil 😂

Jeg har ingen barn eller en stor familie som jeg skal handle julegaver til, men likevel så sitter jeg her å føler at alle pengene forsvinner ut av kontoen for hver julegave jeg kjøper. Julen er en ekstremt dyr tid, og jeg klarer ikke å la være å tenke på alle som er bekymret for hvordan de skal få det til å gå rundt i julen. De som har en hel familie de skal forsørge og kjøpe gaver til, i tillegg til tanter, onkler, tantebarn, barnebarn and you name it.

Det er absolutt ikke noe galt i å gi gaver, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er trist å tenke på hvor materialistisk julen er. Som barn er det kjempemorsomt å få gaver, og jeg kan selv huske hvordan jeg nesten ikke klarte å vente med å pakke opp gavene som lå under juletreet. Jeg samlet på Bratz å husker enda at jeg fikk sikkert 10 forskjellige dukker, og det var bare hårfargen som kunne fortelle forskjellen på dem. Jeg var veldig lykkelig da jeg pakket opp alle disse gavene, men det var en kortvarig lykke. Noen uker senere hadde det kanskje kommet en ny Bratz, eller noe annet kult som jeg ønsket meg.

I dag når jeg ser tilbake på alle feiringene jeg har hatt og gavene jeg har fått, så er det ikke det som lå under treet som gir meg et smil om munnen. Det er alle morgenene vi har i pysjen foran TV-skjermen med alle filmene som minner meg om julen. Det er kvelden før julaften når vi har pyntet juletreet sammen. Det er bestefar som i et tapper forsøk prøvde å kle seg ut som julenisse og jeg ødela det hele ved å spørre hvorfor han også hadde hvitt skjegg under det hvite lange skjegget “hans”. Det er middagene vi har hatt sammen der vi har oppsummert året som har gått og hatt mange fine samtale. Ingen gaver i verden kunne erstattet alle disse fine minnene jeg sitter igjen med, som gjør at jeg nesten ikke kan vente med å komme hjem for å være sammen med familien min igjen.

Gaver er selvfølgelig også en del av julen, men det er ikke der hovedfokuset burde ligge. Jeg tror de aller fleste av oss setter pris på en dag der man bare er sammen. Der vi kanskje legger bort telefonen, spiller et spill, lager mat sammen og er tilstedet for de rundt oss. Når alt kommer til alt så er det ikke gavene som betyr noe i det lange løp, så det er ingen vits i å blakke seg selv i julen. Opplevelser er også fint å gi i julegave, i tillegg til at man også kan finne noe som er mye billigere på for eksempel Finn.no og Tise. En brukt gave kan være like bra som en ny, bare at du kan spare mye penger.

8 kommentarer

8 thoughts on “ER DET GAVENE UNDER TREET SOM BETYR NOE?

  1. Helt enig med deg. Jeg husker noen få gaver som ble kjøpt eller laget med ekstra mye omtanke, men ellers er det det vi gjorde sammen som jeg husker aller best. 🙂

  2. Ja, så sant! Det er absolutt ikke det som betyr noe i voksen alder! Det er familien, samholdet, minnene, tradisjonene som er viktig! Det er bare noe magisk over juler som jeg ikke kan beskrive helt! Jeg har en helt spesiell fölelse rundt julen! Gleder meg til å väre sammen med de jeg er mest glad i! Masse god mat, godis, tradisjons kaker, jule filmer, gode samtaler, spill og latter +++ Gleder meg sååå! Klem til deg fine! <3

  3. Når man er blitt voksen, så føler jeg ikke at gavene betyr så mye! Vi gir en liten gave til de aller nærmeste i familien vår (som regel de vi skal være med på julaften). Tror meg og mannen min brukte til sammen 3000 kr på julegaver, og det er ikke så altfor ille. Man kan jo også lage hjemmelaget julegaver for å gjøre det rimligere. Det viktigste er å være sammen, spise god mat og kose seg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *