ET STUDIE JEG HAR TENKT PÅ

Categories Blogg

Den siste tiden har jeg sett mye på studie ettersom at jeg vurderer å KANSKJE begynne på. Jeg føler det er viktig å påpeke at det bare er kanskje, ellers får jeg vel høre det i lang tid etterpå om jeg velger å ikke gjøre det 😂Som jeg har snakket litt om før så har jeg vært inne på tanken om markedsføring da det er relevant for det jeg driver med nå. Jeg har også vært inne på tanken om psykologi, da jeg har fattet veldig interesse for det den siste tiden.

Skulle jeg valgt å gå den veien så vil det være mange år på skolebenken, og jeg må nok mest sannsynlig ta opp en del fag for å klare å komme meg inn. Det hadde jo også vært mulighet for å ta et årsstudium i psykologi for å finne ut litt mer hvilken vei jeg ønsker å gå. Jeg vet virkelig ikke hvor denne lysten til å studere kommer fra, for jeg har i mange år vært den personen som har tenkt at det ikke er noe for meg. Jeg tror jeg bare har kommet dit at jeg har lyst til å utvikle meg, og kanskje lære noe nytt. Jeg skal likevel ikke stresse med noe som helst, og ta meg god tid før jeg eventuelt tar et valg om hva jeg ønsker å gjøre. Akkurat nå skal jeg jo bare ha et skikkelig reiseår (med engang det er lov til å reise igjen) og ikke begynne å tenke på studie før jeg føler meg litt ferdig med det.

Jeg har likevel veldig lyst til å høre deres erfaringer og tanker, og hvilket studie dere eventuelt tar akkurat nå? Har du hele tiden vært sikker på hva du vil studere? og føler du at du har valgt rett studie for deg?  

5 kommentarer

5 thoughts on “ET STUDIE JEG HAR TENKT PÅ

  1. Du kan ta både årsstudium (1år), bachelor (3år), master (5år) og profesjonsstudiet (6år) i psykologi. Men det er kun sistnevnte du blir utdannet psykolog. Selv studerer jeg bachelor i psykologi og skal ta videreutdanning innenfor psykisk helse 🙂

  2. Hei!
    Jeg studere markedsføring og salgsledelse på høyskolen Kristiania. Du kan også velge markedsføring og merkevareledelse. Det finnes i Oslo og Bergen hvertfall, men det er ingen obligatorisk undervisning, og power point presentasjonene blir alltid lagt ut. Underveis i semestret er det to hjemme eksamener som går over 5-7 uker i gruppe, og til slutt en indidvieull 3 timers eksamen per fag (totalt fire fag). Veldig spennende studie, ikke til å drukne i arbeid underveis. Utrolig flinke forelesere! Det er jo en veldig «bred» utdannelse, noe som er grunnen til at jeg valgte det, slik at jeg har mye muligheter etterpå.. Ville uansett undersøkt høyskolen Kristiania da de har mye forskjellige studier, nett og skole. Den er privat da, men man får støtte fra Lånekassen 🙂 Jeg begynte ikke å studere før jeg var 23, var såååå usikker på om jeg ville/hva jeg ville. Er så glad for at jeg bare hoppet i det!

    Masse lykke til!

  3. Jeg går markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania i Bergen. Studiet er relativt greit å gjennomføre med noen vanskelige fag, men heldigvis lite økonomifag da BI har mer av det. Jeg synes bachelorgraden er grei å ta med tanke på at jeg vil jobbe med noe mer praktisk. Likevel merket jeg raskt at det var veldig teoretisk og det fristet mer med ett/to – årsstudium innen produktdesign, grafisk design eller lignende da mange reklamebyråer har mer behov for de praktiske egenskapene innen photoshop, SEO, Google analytics osv. Men det kommer nå selvfølgelig an på hva du ønsker å oppnå med dette studiet. 😊🙏🏼

  4. Skjønner veldig godt at det e vanskelig å finne noe å studere. Hvertfall når det e det havet med muligheter som det e per dags dato 😊 Det æ gjorde va at æ satt mæ en frist for å bestemme mæ. Rundt februar 2014 sa æ til mæ sjøl at æ SKULLE søke noe innen fristen i april 2015. På det året søkte æ rundt på alt av sider, tok forskjellige testa, så kordan universitet eller høyskola som hadde noe innafor den retninga æ ville, osv. Fem år seinere e æ straks ferdig utdanna sosiolog, og kunne ikke vært mer fornøyd med at æ faktisk tok mæ tia til å finne noe som va rett for mæ ☺

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *