FORDELENE OG ULEMPENE MED TRONDHEIM

Categories Blogg

Nå som vi er inne i en veldig spennende periode så tenkte jeg å ha et innlegg med fordeler og ulemper med å bo i Trondheim og i Oslo. Vi prøver jo å finne ut hvilken by vi ønsker å bosette oss i, så da hjelper det alltid med for og imot lister. Jeg tenkte å begynne med Trondheim siden det er min favorittby ♥♥♥ hehe.

HVORFOR FLYTTE TIL TRONDHEIM ♥ 

Vi kommer nærmere familien vår. Morten er fra Bodø og jeg har store deler av min familie i Tromsø noe som er mye nærmere enn Oslo. Vi kan jo faktisk ta tog fra Trondheim til Bodø og det er jo bare en liten flytur på 30 min!

Vi får mer bolig for pengene. Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at boligprisene i Oslo er helt sinnsyke og at du kjøper veldig lite kvadratmeter for utrolig mye penger. I Trondheim får man mer for pengene, spesielt for oss som har et krav om to soverom og helst terrasse eller balkong.

Vi har venner her. Jeg vet mange av dere tror at det kun er mine venner som bor her, men Morten har også kompiser som har bosatt seg i Trondheim. Det er bare at de aller fleste bor i Oslo og det er derfor han aller helst ønsker å bo der, noe jeg forstår veldig godt.

Det er mye enklere med tanke på Celine. Jeg har vært så heldig å fått meg en veldig spesiell, men samtidig sær hund. Jeg kunne for eksempel aldri plassert Celine hos noen fremmede, da ville hun bare vært stresset og hatt det skikkelig kjipt. Den ene gangen Celine fikk i seg sjokolade valgte dyrelegen å ta henne med hjem for å kunne observere henne, men det to ikke mange timer før han ringte meg å sa at jeg kunne komme å hente henne for at hun var alt for stresset til å være der hahah! Det er derfor bare noen få mennesker som kan passe Celine og de aller fleste bor i Trondheim med unntak av Andrea og Mamma. Nå skal Andrea også flytte, så da har jeg faktisk ikke hundepass i Oslo. K R I S E.

Barn. Nå er jo dette selvfølgelig veldig mange år til, men vi begge er veldig bestemt på at vi ikke ønsker å være bosatt i Oslo når vi skal begynne å tenke på familie og barn. Jeg tenker derfor at det er greit å bosette seg et sted der man vil oppdra barn noen år før det skjer, slik at vi kan skape oss et liv her. Jeg har faktisk kommet dit at det er samme for meg om vi er i Trondheim, Bodø eller Tromsø når den tiden kommer. Alt jeg vet er at jeg vil være nære familie og venner.

HVORFOR VI IKKE SKAL FLYTTE TIL TRONDHEIM ♥

Det er upraktisk med tanke på jobb. Det er jo ingen hemmelighet at alt skjer i Oslo, så det er jo derfor veldig upraktisk og lite økonomisk å bosette seg i Trondheim. Det vil bli mye reising på oss om vi velger å flytte hit, noe jeg vet kan bli stressende.

Vi mister storbylivet. Det jeg elsker med Oslo er at det alltid skjer noe uansett tid på døgnet, og det vil vi jo miste om vi velger å flytte til Trondheim.

Kollektivtrafikken i Trondheim suger. Sist jeg bodde her så hadde jeg bil, rett og slett for at det var så vanskelig å komme seg fra A til B. Vi begge er jo enig om at vi skal kjøpe oss bil om vi flytter hit, så det blir jo en ekstra utgift som vi ikke har i Oslo.

♥ Det er ekstremt mye bom her. Skal vi kjøpe oss bil så vil vi jo også få utgifter som bom og bensin, og jeg tror faktisk ikke det finnes en by i Norge som har så mye bom som Trondheim. Det er c r a z y.

Jeg kommer til å bli rastløs. Som dere vet så er jo jeg ekstremt rastløs, så om jeg skal finne roen så må jeg bosette meg i Los Angeles eller New York, noe som er uaktuelt om man tenker langsiktig. Jeg har planer om å bo der i noen måneder, men ikke år. Jeg er veldig rastløs i Oslo, så vi kan jo bare tenke på hvordan det vil bli i Trondheim haha!!

14 kommentarer

14 thoughts on “FORDELENE OG ULEMPENE MED TRONDHEIM

  1. Angående kollektivtrafikk så vil jeg egt si meg litt uenig! Jeg bor 10 min unna sentrum/Munkegata (med buss), men kan allikevel ta bussen ca hvert 15 min. Og siste buss hjem går rundt halv 1 på natta. Har 3 ulike busser å velge mellom både til og fra sentrum, og stoppene er ca like nærme hjemme alle tre. Jeg bor da dessverre rett utenfor bommen, så når man omsider skal bruke bil blir det minimum 28kr i bom tur-retur. Og om man bruker bilen mye blir det jo en del til slutt!

    Ellers er jo Trondheim en finere by enn Oslo (spør du meg), jeg er ikke fra noen av stedene, men bor atm i Trondheim – etter både å ha bodd i Tønsberg og Tromsø.
    Storbylivet mister du litt ja, Trondheim er ikke så veldig stort akkurat, men er dog en fin og koselig by! Personlig liker jeg Trondheim best:) Både med tanke på miljø og «natur»/omgivelsene.

    Lykke til med valget!

  2. Er det ikke en mulighet å først kjøpe leilighet i Oslo området? Om det ikke så er helt i sentrum, så eventuelt litt utenfor sentrum slik at selve Oslo sentrum er nærme for dere, samtidig som at prisene er verdt det. Med tanke på din karriere og at dere fremdeldes er unge og har flere gode år til!
    Så går det an å selge leiligheten i Oslo området for så å kjøpe i Trondheim eller andre steder nærmere familie og enkelte venner, litt senere når dere blir litt eldre og dere ønsker å sette livet til en ny fase med tanke på familie og barn, og så videre.
    Et forslag!:) Da tror jeg ikke det å angre på hvorfor man ikke gjorde det eller det, vil komme i veien.

    Lykke til videre med boligkjøp og alt!:)

  3. Hvis du tror at trondheim har utgifter med bom. Ta deg en kjøretur i og rundt oslo du.
    50kr for EN passering inntil oslo og ring 3 ved ullevoll. Så de 9kr i trondheim man betaler en gang her og en gang der er NAAADA.

    2000kr for tre måneder i trondheim, 1500 for en måned i oslo 🙃

  4. Æ hadde ikke valgt trondheim, så mer fraktisk og bo i oslo eller fløtt te bodø, det e enda bedre av dæm to valgan ❤

    Trondheim 👎
    Oslo 👍
    Bodø 👍
    Tromsø 👎

    Min mening 😀

  5. Marta: Som hun skriver trenger de ikke bil i Oslo, så det vil si at de har null bomutigfter der😅

    Oslo høres ut som et bra valg😁

  6. Persaunet og leangen feks er innenfor bomringene, så dere kan spare litt penger på bomringer dersom dere bosetter dere innenfor grensen! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *