DET UBEHAGELIGE SPØRSMÅLET OM SEX

Categories Blogg

Da jeg skulle svare på “ukens spørsmål” så var det et av spørsmålene jeg var usikker på om jeg i det hele tatt skulle orke å ta med, da jeg ikke visste om jeg turte å svare ærlig på det. Er det noe jeg ikke ønsker å svare på eller føler at jeg må lyve for å kunne legge det ut, så lar jeg heller være å dele. Selv om jeg har valgt å være en offentlig person, så har jeg ikke skrevet fra meg alle rettigheter til et privatliv. Jeg må faktisk ikke svare på alle spørsmålene dere kommer med, selv om enkelte får det til å virke som et krav.

Likevel så var det noe i meg som fikk meg til å svare helt ærlig på spørsmålet, for jeg begynte å tenke på innlegget jeg hadde skrevet, “jeg ikke vil ha sex“. Jeg følte meg veldig alene om å ikke ha et konstant behov for sex ettersom at de aller fleste får det til å virke som at det er vanlig å ha sex flere ganger om dagen hver eneste dag og om man ikke har det hver dag så har man det minst 5 ganger i uken. Jeg skal ikke stå her å påstå at jeg aldri har overdrevet når det kommer til sexlivet mitt, rett og slett for å unngå å få kommentarer om at det er noe vi som par må jobbe med og at det kan være dårlig for forholdet vårt å ikke ha masse sex.

Det viste seg jo uansett at jeg ikke var alene, men at det var mange som satt med de samme følelsene som meg. Jeg var nok ikke den eneste som har overdrevet sexlivet mitt for å passe inn i diskusjonen, noe som gjorde meg veldig lettet. Spørsmålet jeg fikk på lørdag var “når hadde du sex sist?” og jeg valgte å svare helt ærlig å skrive “det begynner å bli en stund siden“. Det har skjedd en del på privaten, det har vært mye jobb og vi har hatt soverom vegg i vegg med mamma. Det har rett og slett ikke passet seg å ha sex, og jeg følte meg skamfull i det sekundet jeg valgte å dele det med omverden.

For noen år tilbake så ble jeg så opphengt i hvor mye man skulle ha sex for å være et normalt og forelsket kjærestepar, så jeg ødela vel egentlig alt mellom oss. Jeg satte et unødvendig press på oss begge, for vi var ikke som “alle” andre. Var vi ikke forelsket nok? Hadde vi sluttet å være tiltrukket av hverandre? Hva var som egentlig feilet oss? Alt dette stresset for å være en del av det jeg trodde var normalen og for å slippe å høre at “fortsetter dere sånn så vil det bli slutt mellom dere snart“.

Selvfølgelig er sex viktig i et forhold, men jeg har sluttet å ha det på førsteplass på hva som er viktig for forholdet mitt. Jeg har sluttet å stresse om det er perioder der vi ikke er veldig aktive, for jeg vet at det vil komme perioder som er helt annerledes. Jeg skal ikke la meg påvirke av det jeg hører av alle andre og jeg skal i alle fall ikke skamme meg for å innrømme at det er en stund siden sist. Vi er lykkelige sammen og det er det som er det viktigste ♥ Så lykkelige at vi skal på vår aller første visning i dag, ønsk oss lykke til!

10 kommentarer

10 thoughts on “DET UBEHAGELIGE SPØRSMÅLET OM SEX

  1. JEG ble iallfall utrolig lettet når ej leste svaret ditt. Jeg er selv i et forhold der vi ikke har sex hver dag, ikke en gang hver uke. Også leser man om de som har sex opp til flere ganger i uken og begynner å tenke om man har mistet «piffen» i forholdet.
    Men jeg føler jo ikke at vi ikke har det bra, ej elsker å være i et trygt og stabilt forhold.
    Så stor takk til det som viser de sanne sidene av et forhold!

  2. Den følelsen husker jeg at jeg selv hadde i forholdet jeg var i tidligere. Hadde sex med han så og si hver dag bare fordi jeg følte jeg måtte, fordi de var de alle vennen mine gjorde og de som var de «optimale» i et forhold blandt unge mennesker ble eg fortalt. Itillegg til at han kansje presset litt ekstra på. De endte bare opp med at jeg fikk avsky og rett og slett synst sex var ubehagelig. Eg var glad i denne personen, men presse ble for stort.
    Men for min del endret de seg totalt, nå er eg sammen med verdens fineste person og jeg kunne spist han opp. Er helt gal og vi kunne funnet på å ha sex flere ganga om dagen hahaha.
    Men har og den grensa nå, så forteller kroppen eller hode mitt meg at nå vil jeg ha en pause. Så lytter eg til de og presser meg ikke inn i noe jeg ikke har lyst til.
    Takk for du deler med oss, de hjelper meg veldig å se at de ikke bare har vært meg i en sånn situasjon og at de eg følte var helt rett og normalt å føle.

  3. Vet du Sofie, jeg er så glad du delte dette!
    Jeg er helt lik og følt meg veldig alene i lang tid. Jeg har vært sammen med kjæresten min i 3,5 år og følt at det er noe galt med meg siden jeg ikke har lyst til å ha sex hele tiden.

    <3

  4. Takk for at du deler, dette trengte jeg virkelig å høre! Har selv hørt utallige ganger «hvor merkelig forholdet til min samboer er» fordi vi ikke ligger sammen hvert ledige øyeblikk og hvordan folk ikke kan skjønne at vi gidder å være sammen. Vi har det utrolig fint etter fire år, selvom sex ikke prioriteres daglig, eller ukentlig og det er tungt å høre fra alle andre hvordan «forholdet/sexlivet bør være». Har i stunder påvirket meg til å tenke at det kanskje var noe galt med oss og at vi ikke passet sammen.

  5. Elsker at du deler dette!! Kjenner meg så utrolig igjen i det du skriver! Og det gjør meg glad å se at jeg ikke er alene..

  6. Trur også det er helt normalt, bare ikke alle som tørr og innrømme det.
    Jeg har vært sammen med samboeren min i 6 år nå, og vi har samleie ikke så veldig ofte, det kan fort gå 3-4 uker mellom hver gang, noen ganger en uke, ett parr dager. Men ofte går det en god stund før neste samleie skjer. Så lenge man har det fint sammen ellers syns jeg ikke man skal stresse så med samleie hvis man ikke ønsker det til en hver tid.
    Jeg har andre ting og gjøre på ettermiddagen og mot kvelden begynner jeg og bli sliten å trøtt, og da er det ikke alltid samleie man ønsker, da ønsker man og sove.

  7. Kan æ spørr dæ om en ting –

    Dæm som ikje kan ha sex i det hele tatt, vet du om sånner må vær singel ræsten av live sitt ? Eller går det og ha kjæreste uten sex vest pærson førstår probleme ? 🙂

    Prøv og still kjæresten din det spørsmåle og få han te og svar på det eventuelt før trur gutta har mer problema me det enn jente 🙂

    Me mindre du vet svare sjøll 🙂

  8. Dette innlegget er noe ene exen min burde ha lest 😅😅 ble presset i nesten to år av han og å ligge med han vær bidige dag fikk han seg ikke noe så begynte han å grine.. og jeg fikk helt avsmak av hele fyren til slutt så eneste rette for meg da var å dumpe han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *