HVA JEG LIKER OG IKKE LIKER MED LA

Categories Blogg

Jeg får uendelig mange spørsmål om LA, så jeg tenkte egentlig bare å samle det beste og det verste i et innlegg slik at dere forhåpentligvis får svar på alle de tingene dere lurer på. Som jeg har sagt til dere før så er det ikke bare fantastisk i Los Angeles, selv om jeg virkelig elsker å være der. Det er for eksempel…

Helt crazy trafikk. Jeg vet ikke hvor store deler av ferien som går bort til å bare sitte i kø, men det er mange. Det er alltid kø i LA, uansett tid på døgnet. Noen perioder er selvfølgelig verre enn andre, men skal du ut å farte midt i den verste rushen så må du belage deg på å sette av god tid og at det vil koste litt i uber.

Det er mye kriminalitet i LA, så du skal for eksempel ikke gå rundt alene på kveldstid. Zelia og jeg skulle dra å kjøpe mat på et sted som var 5 minutter unna å gå, men Nina nektet oss da det tydeligvis ikke er særlig trygt å gå i gatene når kvelden begynner å nærme seg. Noen steder er selvfølgelig verre enn andre, men det er viktig å ta sine forhåndsregler.

Det er ekstremt dyrt å være i LA, og det er ganske mye dyrere enn i Norge. Jeg vil si at det koster like mye for en matrett om du skal ut å spise, men du skal helst tipse MINST 18%. Servitørene har jo ikke fastlønn, og får derfor betalt gjennom tips, så det er ganske ufhøffelig å ikke gjøre det. Vi kommer jo ikke akkurat fra et land der vi kaster tips rundt oss, så det er kanskje viktig å huske om du skal reise dit.

Det kan være kjempevarmt på dagen, men med en gang solen forsvinner så blir det som oftest ganske kaldt. Jeg trodde LA hadde sydentemperaturer året rundt, men det stemmer altså ikke haha.

Det er ikke særlig nice å være i LA i juni, for da er det noe som det kaller for “June Bloom”. Det vil altså si at store deler av juni, men også litt mai har overskyet vær. Jeg anbefaler derfor ikke å booke reise dit rundt den tidsperioden om du lengter etter sol, for det vil du nok mest sannsynlig ikke få noe særlig av.

Det er veldig dyrt å bo der, spesielt om du booker deg inn på hotell. Jeg synes også Airbnb kan være ekstremt dyrt om du ønsker en OK stander i et tryggere område. Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår de, for det er ekstremt dyrt sted å bo. Du betaler mellom 18-30.000 om i måneden om du skal ha en OK leilighet som vi kanskje ville betalt 10-13.000 for her. Jeg fikk seriøst sjokk når Nina fortalte meg det, for prisene der er helt ville.

Det er et veldig stort skille mellom fattig og rik, og det har i alle fall for meg vært veldig tøft å se hvordan mange mennesker har det. Det er veldig mange hjemløse i LA, og det virker dessverre ikke som at det er så mange som er interessert eller bryr seg nok til å hjelpe. Det knuser hjertet mitt like mye hver eneste gang.

Jeg skal jo ikke bare snakke ned om LA, for ettersom at jeg elsker å være der så er det selvfølgelig mange ting jeg liker også. Det første jeg må dra frem er nok maten, for herreguuud så mye god mat man kan få tak i over alt. De har et helt ekstremt godt utvalg, både på restauranter, men også matbutikkene. Norge kan virkelig ikke sammenlignes, og det er utrolig digg å være et sted der du kan få tak i så mye forskjellig og ikke minst variert.

Det er alltid noe å finne på, og det er helt perfekt for en rastløs sjel som meg. Jeg elsker jo å være der det skjer, og at det er en by med mye liv i gjør at jeg bare elsker å være der enda mer. Jeg tror jeg aldri har hatt en dag der jeg har kjedet meg og hatt vanskeligheter med å finne på hva jeg kan gjøre.

Er du glad i å feste så er LA det perfekte stedet å dra. Det skjer alltid noe moro, og klubbene der er utrolig bra. Du møter mye mennesker, musikken er på topp og du kan få oppleve ganske mange kule afterparties.

De har Universal Studios, og som dere kanskje har forstått så ELSKER jeg å være der. Det er virkelig ikke noe som er bedre enn å finne frem barnet i meg, og jeg elsker å være i fornøyelsesparker. I tillegg til Universal så har de Six Flags og Disneyland også. Jeg synes ikke sistnevnte var så veldig bra, men det kan godt være for at jeg har blitt litt for voksen kanskje. I dont know.

Til tross for June Bloom og kalde kvelder så elsker jeg klimaet i LA. Jeg blir jo som sagt ekstremt påvirket av mørketiden, så det å være et sted der det alltid er lyst, sommer og at man er omringet av palmetrær er jo bare helt perfekt.

Du kan spotte ekstremt mange kjendiser i LA, og selv om mange kanskje synes det er flaut å innrømme så synes vel de fleste av oss at det er ganske kult å møte på mennesker vi ellers bare har sett på TV eller hørt på radioen. Hvor fjernt er det ikke å tenke på at du noen gang skal møte Kylie, Justin Bieber, Ariana Grande, Ellen Degeneres, Kim and you name it, men der er det jo HELT vanlig. De er ute å shopper, spiser og fester som alle oss andre. Kylie var blant annet i en bursdag på restauranten vi var på, og jeg vet ikke om dere husker når han bestevennen til Kim satt rett ovenfor Martine og meg? Foodgod eller hva nå han kaller seg, haha. Jeg ble i alle fall skikkelig starstruck (eller startruck som vi på pærra sier) 😂

Folk er veldig lite dømmende, og det er mye enklere å være den du er uten at noen skal kritisere eller prøve å endre deg. Det er så sinnsykt mange forskjellige mennesker der, så jeg tror på en måte at de har blitt vandt til å både se og høre det meste. Det virker derfor som at ingen bryr seg så særlig om alle andre, og det er på en måte litt lettere å være seg selv. Jeg føler meg alltid litt fri de gangene jeg er der, og jeg tør på en måte å vise litt mer hvem jeg er. Alle er jo så opptatte med seg selv, så ingen bryr seg om hva du gjør eller hvordan du ser ut eller hvordan du går kledd.

Jeg elsker å hike, og LA er virkelig det perfekte stedet. Det er så mange fine steder man kan gå, og man får som oftest en skikkelig fin utsikt.

Vi må ikke glemme det viktigste…. FLAMING HOT CHEEETOS!!! Jeg savner så mye å bare kunne gå i matbutikken å kjøpe meg det 🙁

6 kommentarer

6 thoughts on “HVA JEG LIKER OG IKKE LIKER MED LA

  1. Kommer du til å finne deg en plass i nærheten av Nina hvis du flytter til LA? Eller kommer du til å bo en del hos henne da? 🙂

  2. Vil du anbefale å bo på hotell i LA sentrum? Eller har du en plass du vil anbefale utenfor LA? Altså hvor ville du bodd dersom du skulle til USA?

  3. Du vet der du bodde før i Oslo. Rett i nærheten ved siden av Marmaris kebab sjappe så har de en utlandsk butikk som har masse cheetos. Gikk forbi vinduet og det var masse flaming hot cheetos der!!!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *