JEG KAN ALDRI FORSTÅ

Categories Blogg

Jeg kan aldri forstå hvordan det er. Jeg kan ikke bruke ord som “jeg forstår deg” for det gjør jeg ikke. Jeg har aldri fått kommentarer slengt etter meg på grunn av hudfargen min. Jeg har aldri fått stygge blikk for at jeg er hvit. Jeg har aldri måtte forsvare meg for noe jeg ikke har gjort. Jeg har aldri vært redd for å gå ut døren i tilfelle noen skal overfalle meg eller skade meg på grunn av hudfargen min. Jeg kommer aldri til å forstå, men jeg kan bry meg.

Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg ikke har skjønt hvor alvorlig det er, før nå. Jeg skjønner selvfølgelig at rasisme fortsatt eksisterer, men jeg har ikke forstått hvor alvorlig det faktisk er. Jeg trodde nesten ikke på Nina da hun fortalte meg om ting hun hadde opplevd i USA, for det virket helt fjernt for meg. Det virket fjernt, for det aldri har skjedd meg. Hun fortalte blant annet om at hun gjentatte ganger har opplevd å bli spurt om hun trenger bord for en når det åpenbart står to der. Han hun var sammen med hadde en annen hudfarge enn henne. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det må føles, for det har aldri skjedd meg.

Jeg har troen på generasjonen vår, for det virker som at de fleste av oss kjemper for like rettigheter uansett farge eller legning. Jeg har troen på at vi kan gjøre en endring, men da må vi bry oss. Vi må se problemene som er der, selv om det ikke skjer med deg eller meg. Jeg har aldri måtte forsvare meg på grunn av hudfargen min eller hvem jeg elsker. Så jeg vil mest sannsynlig aldri forstå, men KAN og VIL bry meg.

PS; Det er skal være en fredelig demonstrasjon foran den Amerikanske Ambassaden på fredag (5 juni) fra klokken 16.00 til 18.000. Adressen er Morgedalsvegen 36, 0378 Oslo <3

4 kommentarer

4 thoughts on “JEG KAN ALDRI FORSTÅ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *