MATHANDEL PÅ BUDSJETT

Categories Blogg

Jeg vet ikke om dere husker da jeg spurte dere om hvor mye dere pleier å handle mat for i uken? Først og fremst må jeg si at noen av dere bruker helt syke summer på mat, og dere ga meg plutselig god samvittighet for alle gangene jeg har handlet for latterlig mye. Jeg tenkte uansett at jeg skulle begynne å ha en litt annerledes “ukens handel” der jeg hver uke må holde meg innenfor et budsjett. Jeg bestemte meg derfor for å høre hva dere bruker på mat i uken, og tok gjennomsnittet derfra. Jeg skal begynne å handle for 400 kroner, noe som egentlig er ganske lite til å være meg. Jeg er en sånn person som kjøper akkurat det jeg har lyst på, uten å tenke på hva det koster.

Jeg tror likevel at det kommer til å være en morsom utfordring, og jeg håper at flere av dere kanskje har lyst til å slenge dere med. Jeg må nå begynne å sjekke pris på alt jeg kjøper, og kanskje bytte ut noen av de dyre merkene med rimeligere varianter. Velger man å for eksempel ikke kjøpe så mye kjøtt og bytter det ut med bønner så kan man spare veldig mye. Nå kjøper ikke jeg kjøtt, men bare et lite eksempel på hvordan man kan gjøre handelen billigere. Jeg tenkte uansett at jeg skulle vise dere hva jeg klarte å få med meg hjem for 4o0 kroner.

For aller første gang på en evighet så sjekket jeg hva jeg hadde hjemme av mat før jeg dro på butikken. Jeg fant ut hva jeg skulle spise den kommende uken, også kjøpte jeg kun det som var nødvendig. Jeg kjøpte til og med Jarlsberg for at den var billigere enn Norvegia, noe som satt langt inne da jeg er en skikkelig Norvegia-fan.

Jeg klarte å holde meg 9 kroner under budsjettet, noe som ikke hadde gått om jeg ikke valgte å gå for en rimeligere ost enn hva jeg først hadde tenkt. Det føles også sykt digg å ikke ha brukt mer enn 400 kroner på mat, og jeg gleder meg til å virkelig få testet ut dette nye prosjektet mitt. Jeg håper også at flere av dere som bruker mye penger på mat vil være med på denne utfordringen.

16 kommentarer

16 thoughts on “MATHANDEL PÅ BUDSJETT

  1. Å kjøpe grøt som ferdig er i allefall sløsing.
    lag selv. super billig. hvis du syns det tar lang tid slå opp dynegrøt. den lager seg selv

  2. Kjempe bra å tenke litt over hvor mye penger du bruker på mat, og sjekke hva du har hjemme før du går i butikken for å redusere kasting av mat.
    Ville anbefale deg å sjekke kiloprisen på ost, da pleier norvegia være det beste alternativet. Også kjøpe dentastix i stor pakke, der du får 28 stk for rundt 80 kr istedenfor 7 for 30 🙂
    Og ha med poser/tøypose selv, så sparer du 10 kr allerede der!
    Hvis du ikke er coop medlem, bli det! Evt handle på rema1000 med Æ appen, så får du 10% på frukt og grønt, pluss du kan ha 10 produkter på topplisten din å få 10% på det også. Da kan du ihvertfall unne deg norveiga når du får 10% på den <3

  3. hvorfor er det så viktig å bruke lite penger på mat? i forhold til hva vi nordmenn tjener bruker vi veldig lite av inntekten vår på mat. Er det ikke bedre å kjøpe god mat? Ikke helt forstått hvorfor samfunnet skal ha maten så billig istede for å kjøpe kvalitet?

  4. For en inspirasjon dette og du er! Blir skikkelig glad når jeg ser flere spare litt penger på mathandelen da jeg selv har gjort det i familien hele oppveksten. Ble mobbet på barneskolen pga vi kjøpte billigere produkter enn de typisk dyre, og jeg skjønner fortsatt ikke den dag i dag hvorfor det skulle være noe problem for noen.
    Tusen takk for innlegget ditt, slike ting kan faktisk inspirere mye mer enn det man tror. 💕

  5. For en inspirasjon dette, og du, er! Blir skikkelig glad når jeg ser flere spare penger på mathandelen da jeg selv har gjort det i familien hele oppveksten. Ble mobbet op barneskolen pga vi kjøpte billigere produkter enn de typisk dyre, og jeg skjønner fortsatt ikke den dag i dag hvorfor det skulle være noe problem for noen.
    Tusen takk for innlegget ditt, slik ting kan faktisk inspirere mye mer enn det man tror. <3

  6. Handler du på Rema / Kiwi er det sikkert mer å spare

    Legg gjerne ukens meny ut fra det du handler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *