MENNESKER SOM TROR DE VET ALT

Categories Blogg


Dette bildet er faktisk fra en bok jeg er med i som heter “en dag i historien”. Fotograf: Andrea Gjestvang. 

Er det en ting som har irritert meg ekstremt mye, så er det mennesker som tror de sitter på fasiten om hvordan man skal komme seg gjennom en traumatisk eller vond hendelse. Det er gjerne mennesker som har opplevd vonde ting selv, som mener at de vet hvordan livet skal være i ettertid. Vi har også de som mener at  de har hatt det verst, så alle andre som ikke har hatt det like ille bare kan holde kjeft.

Er det en ting jeg selv har lært så er det at det ikke finnes noe fasit på hvordan et enkelt individ takler en traume. To mennesker kan oppleve nøyaktig det samme, men likevel få to helt forskjellige utgangspunkt. Da jeg begynte å gå til psykolog etter Utøya så var jeg mye sint på meg selv over hvordan jeg reagerte da skytingen begynte. Jeg klarte ikke å røre meg eller gjøre noe, så hadde det ikke vært for venninnen min så hadde jeg nok mest sannsynlig vært død i dag.

Psykologen min fortalte meg at vi mennesker har tre måter å reagere på når vi blir redd. En var å løpe vekk fra åstedet, to var å fryse fast slik som jeg gjorde og nummer tre var å prøve å angripe tilbake. Jeg var nummer to, mens venninnen min var nummer en. Tiden etter Utøya virket vi også som nummer en og to, for vi taklet problemene våre helt annerledes. Jeg husker at jeg tenkte at det var så rart at vi kunne oppleve nøyaktig det samme, men likevel ha to helt forskjellige utgangspunkt.

For hvorfor er det egentlig sånn at noen mennesker kan gå gjennom nøyaktig det samme, men likevel starte på to helt forskjellige steder? Jeg sitter ikke på fasitsvaret, men jeg vil nok tro at det er så “enkelt” som at vi rett og slett bare er forskjellige. Noen takler mer motgang, mens andre takler mindre. Og vet dere hva? Det er helt greit. Vi kan ikke sammenligne oss med andre, for vi alle er forskjellige individer.

Selv om du har klart å komme deg videre, så gir ikke det deg retten til å tråkke ned på mennesker som ikke har kommet like langt som deg. Du har heller ikke enerett på å ha det vondt for at du mener at du har det verre en vedkommende. Vi må bli flinkere til å støtte og heie på hverandre, istedenfor å tråkke hverandre ned.

En annen ting som også er viktig å huske er at en dårlig periode ikke betyr at man har et dårlig liv. Det er lov til å ikke alltid ha det bra eller å være sterk, for noen ganger må vi treffe bunnen for å kunne komme oss sterkere ut av det. Jeg har hatt lyst til å ta opp dette lenge nå, men på grunn av hvordan jeg har hatt det den siste tiden så har jeg valgt å holde kjeft. Jeg har selv blitt fortalt hvordan jeg skal håndtere mine ting og jeg vet at jeg ikke er den eneste som møter slike holdninger. Det er akkurat derfor jeg ønsket å skrive dette innlegget.

8 kommentarer

8 thoughts on “MENNESKER SOM TROR DE VET ALT

  1. Veldig bra skrevet!❤️ Du er skikkelig tøff og sterk, for en ting eg vet er at det er ikke lett å gå igjennom det du har gått igjennom! Og det har eg forståelse for, men ingen kan forstå akkurat det du og andre har gått igjennom! Stå på, eg heier på deg og du er et stort idol🥰

  2. Jeg sier rett og slett tusen takk for at du skriver dette. Stå på videre ♥️ ♥️ ♥️

  3. Hurra og bøy sæ i støvet!!! U go girl, akkurat sånn er det. TAKK for at du setter ord på det!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *