PAPPAEN DIN VILLE SNUDD SEG I GRAVEN

Categories Blogg

Det er enkelte ting man aldri glemmer uansett hvor mange år det går, kommentaren om pappa er en av de tingene. Jeg husker ikke hvor lenge etter pappa døde at jeg fikk denne kommentaren, men det var vel bare noen måneder. Det var en jente som var sint på meg, så hun ville trykke meg ned på verst tenkelig vis. Hun brukte det mest sårbare og vonde hun kunne ha brukt, på hvilket grunnlag da egentlig? Hun var forhåpentligvis ung og ikke visste bedre, selv om det ikke unnskylder slike kommentarer.

Har du ikke mistet en foreldre så kan du ikke forstå, du kan heller ikke forestille deg. Du kan kanskje forestille deg hvordan du vil ha det, men jeg kan love deg at det vil være hundre ganger verre enn hva du først tenkte. Den smerten er så intens at jeg enda husker hvordan jeg falt ned på gulvet etter å ha fått beskjeden om at pappa var død. Det føltes ut som at jeg var den som var død, for det eneste jeg klarte å kjenne var den forbanna smerten som spiste opp kroppen min.

Jeg kom over en artikkel her om dagen om en jente som blir hetset av andre ungdommer, der hun blant annet har fått et brev om at de “håper hun dør sånn som moren din”.  Jeg håper at du som har skrevet denne lappen og alle dere som har bidratt til kjipe dager på skolen sitter med en skikkelig klump i magen nå. Gjør du det fortsatt ikke, så kan jeg nesten love deg at du vil føle på det om noen år når har blitt voksen. Mobbing er aldri kult, og i voksen alder er det ingen som ønsker å være venn med mennesker som skal trykke ned andre. Kanskje du føler deg kul nå, men jeg vil ikke tro du vil føle deg like kul når du skal fortelle din fremtidige kjæreste eller venninne at du var henne som skrev slike brev til en uskyldig jente som hadde mistet moren sin.

Jeg har aldri mobbet noen, men jeg har sagt ting som barn som jeg gjerne skulle tatt tilbake. Jeg kan enda få vondt av å tenke på noen av de tingene jeg sa, for du vil etterhvert vokse å lære deg at det faktisk ikke er OK å være slem mot andre for at man er sint eller lei seg. I dette tilfeller handler det ikke om å være sint på et menneske, men å være ute etter en uskyldig jente.

Det er ikke kult å være en mobber og det er ikke kult å være slemt mot andre. Det som er kult derimot er å være snill mot de rundt seg, selv om man kanskje ikke har så mye til felles. Ikke alle kan være venner, men det vil likevel ikke si at man må behandle noen dårlig av den grunn. Det er kult å stå opp for de som står alene og det er kult å være et medmenneske. Kjære du som leser dette, vær så snill å tenk før du snakker. I det sekundet du har sagt det, så kan du aldri ta det tilbake. Husk det. En annen ting jeg også vil at du skal tenke på neste gang du vurderer å gjøre noe slemt mot en annen, still deg selv det spørsmålet her. “Hva om det var meg som måtte gå gjennom dette?”. 

Husk også, mobbing er ikke kult. Det er bare forbanna tragisk. 

8 kommentarer

8 thoughts on “PAPPAEN DIN VILLE SNUDD SEG I GRAVEN

  1. Synes det er kjempefint at du tar opp et sånt tema og faktisk tar deg tid til å skrive dette! Det er bra at du sier i fra! 🙂

  2. Ville bare si at min mor døde nettopp. Og det er helt grusom. Finner trøst i deg ang det. Og syns du er en tøff jente. Ingen kan forstå noen sorg.
    Klem <3

  3. Helt enig der.
    Jeg opplevde mobbing blant annet fordi mamma døde. Folk ville ikke være med meg, mente jeg var igjensøkr også videre. Det var en på ungsdomsskolen, som kom med en litt stygg kommentar om mamma og da ble jeg ganske så lei meg, selv om hun døde når jeg var 8 år.
    Det er vondt å se hvor fæle folk kan være mot hverandre.

  4. Har mistet familiemedlemmer før, og det har folk brukt meg mot ganske mange ganger. Ofte var det barn på barneskolen som mente at jeg ikke burde få lov til å være med å lage farsdagskort fordi jeg ikke hadde noen pappa engang. I og med at han valgte å dø selv har jeg fått lange anonyme lapper hvor det sto at jeg var grunnen osv. Folk kan være helt forjævlig stygge noenganger, der er så utrolig feigt å gå etter noe de vet sårer så mye. Hadde de bare visst hvor mye slike ting kom til å påvirke meg lenge etterpå

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *