VI MÅ SLUTTE Å SNU RYGGEN TIL PROBLEMENE

Categories Blogg

I går da Elise og jeg kjørte hjem fra restauranten så kom hun med en kommentar om at hun fikk så vondt av å se alle dyrene som lå langs motorveien. Jeg satt bevisst på telefonen min for å ikke utsette meg selv for et syn som jeg visste kom til å knuse hjertet mitt, men jeg bestemte meg til slutt for å tvinge meg selv til å se på veien. Er det en ting jeg virkelig har prøvd å jobbe med det siste året, så er det det at jeg skal utsette meg selv mer for å se det som er vondt og vanskelig.

Vi har det så godt i Norge, så det er lett å snu ryggen til alle problemene som eksiterer andre steder i verden da vi ikke trenger å deale med det når vi kommer hjem. Vi føler på det når vi er ute å reiser, så er det på en måte glemt med en gang vi går inn døren hjemme. Jeg husker enda da NRK slapp dokumentaren sin om norske grisebønder. Jeg klarte ikke å se mer enn ti minutter, og jeg hadde ikke sjans til å sove den natten. Hjertet mitt var knust, og jeg følte så med alle de stakkars dyrene som blir utsatt for dette hver eneste dag. Ikke bare i Norge, men i så mange andre land også. Jeg bestemte meg derfor for å ikke snu ryggen til, og faktisk ta et valg ut i fra alle følelsene jeg satt med. Jeg kuttet ut kjøtt helt hundre prosent, og jeg kommer aldri til å spise det igjen.

Jeg har veldig lett for å ikke oppsøke det vanskelige, for det er lettere for meg å late som det ikke eksisterer. En ekstremt egoistisk tanke, for det handler jo egentlig bare om at jeg ikke vil føle meg dårlig for at andre lider. Det krevde mye å gå inn på shelteret å jobbe der en hel dag. Jeg er den typen som gråter av å se hjemløse dyr, og kan ligge å tenke på det i flere dager. Jeg visste derfor at det kom til å kreve mye av meg å gjøre dette. Jeg visste at det kom til å være mange tårer, sinne og frustrasjon. Jeg visste at jeg kom til gå å tenke på dette hver dag i lang tid fremover, og jeg visste at hjertet mitt kom til å blø for alle disse fantastiske dyrene.

Likevel så bestemte jeg meg for å ta denne utfordringen, og sette mine egne følelser til side. Da Elise og jeg besøktet SOS Sri Lanka for første gang, så visste jeg at jeg ikke kunne snu ryggen til dette også. Jeg visste at jeg ikke kunne reise hjem å glemme alle disse dyrene som virkelig trenger oss. Alt jeg kan si nå er at jeg er så forbanna glad for at jeg tok valget om å gjøre noe, for se hvor mye det faktisk har hjulpet og IKKE snu ryggen til problemet. Det gjelder ikke bare meg, men alle dere s0m har lest, sett bilder, delt og bidratt også. VI har gjort en forskjell. Elise og jeg var først usikker på om vi skulle dele bilder med dere som kunne være støtende og vanskelig å se på, men vi bestemte oss til slutt for at vi ønsket å vise frem virkeligheten. Virkeligheten menneskene som jobber der ser hver eneste dag.

Jeg tror vi alle har godt av å utsette oss selv litt for det som er vanskelig, for kanskje vi på den måten kan bli litt flinkere til å strekke ut en hånd. Jeg tror det er viktig at vi faktisk åpner øynene opp for hva som skjer utenfor Norge også, og at vi på en eller annen måte kan bli litt flinkere til å gjøre en forskjell.

HUSK Å STØTT SPLEISEN VÅR HER <3 

10 kommentarer

10 thoughts on “VI MÅ SLUTTE Å SNU RYGGEN TIL PROBLEMENE

  1. Enig! Vi MÅ tåle å se og stå i det vanskelige og såre til tider! Jeg tror det gjør oss mer forståelsesfull, medmenneskelig og kjærlig! Klem! <3

  2. Du kan ha blitt smittet med rabies etter nærkontakt med hunder som ikke er vaksinerte der, ville tatt en tur innom lege for å forhøre meg om behandling.

  3. Sitter her å griner, er så trist å lese:(
    Er så utrolig glad for at det finnes mennesker som dere – som virkelig bryr seg og som vil gjør en forskjell <3 det betyr så mye! disse menneskene som gjør dette for dyrene fortjener en helt spesiell plass i himmelen <3 har faktisk ikke ord.

    Nå skal jeg rett inn å støtte saken deres!
    Klem

  4. Hei har veldig lyst å støtte spleiser men hvordan kan vi vite at alle pengene går til dyrene…? Og ikke til deg eller noen? Vil hjerne donere penger men vil vite 100% at de går til dyrene. Har de btw en side? Instagram bruker eller fb

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *