HVORFOR JEG IKKE LIKTE MEG PÅ BALI

Categories Blogg

(OBS!! Er sterke bilder lengre ned i innlegget) Bali hadde lenge vært en drøm å reise til, og jeg var virkelig overlykkelig da Morten og jeg booket reise dit for snart to år siden. Googler man Bali så vil man se et ferieparadis og sjekker man Instagram så er det så mange kule steder der man kan dra for litt mat og bilder. Bali hadde mange fine sider, men det var noe helt annet å oppleve det i virkeligheten. Jeg er en sånn person som lett påvirkes av omstendighetene rundt meg, og klarer ikke å trives på steder der jeg konstant går rundt med dårlig samvittighet.

Det var for det første helt grusomt å se boforholdene som veldig mange levde under, i tillegg til at det var så mye søppel i gatene, havet og ikke minst på stredene. Dyrevelferden var heller ikke noe særlig å skryte av, og jeg gråt nesten hver dag for jeg har aldri i mitt liv sett så mange hunder som har vært så syke. Heldigvis så har de en ganske stor organisasjon i Bali som heter Bawa. De gjør en helt fantastisk jobb med å hjelpe hjemløse dyr, og Morten og jeg var så heldig at vi fikk komme inn å hilse på noen av dyrene de hadde der. Det knuser hjertet mitt av å tenke på hvor mange dyr som lever under slike omstendigheter, og at det bare er kapasitet til å hjelpe noen av de. Er du en av de som skal reise til Bali, så kan du dra innom for å donere litt penger til en god sak.

 

Disse søtnosene fulgte etter meg hver eneste dag. De ble mine nye bestevenner 😭❤️

Jeg har virkelig ikke ord.. Hjertet mitt knuses like mye hver gang for disse hundene 😭

Det skal sies at jeg kjenner mange som likte å være på Bali, og som jeg skrev over her så fikk vi oppleve mye fantastisk der også. De har blant annet en helt unik natur, og maten der er virkelig kjempegod så det er absolutt ikke noe som Instagram lyver om, haha. Likevel så klarte jeg bare ikke å kose meg for at det var så utrolig mange inntrykk og opplevelser man måtte ta innover seg. Jeg tror likevel det er viktig å se hvordan det er andre steder i verden, sånn at vi kan få en skikkelig oppvekker over hvor heldige vi er. Det er nok mange som vil se på dette innlegget som litt random, men jeg kom over noen gamle bilder fra Bali, og fikk derfor lyst til å dele dette innlegget med dere. Jeg snakket jo også om det litt da jeg var på ferie der,  men ettersom at jeg får en del spørsmål om stedene jeg har reist til så tenker jeg at det kan være greit å snakke om både de positive, men også negative sidene. Jeg var i alle fall ikke forberedt på mye av det her, siden så mange bare hadde snakket om hvor fantastisk det er på Bali.

11 kommentarer

11 thoughts on “HVORFOR JEG IKKE LIKTE MEG PÅ BALI

  1. Men du liker jo LA? Hva med hjemløse og fattigdommen der? Eller er det lettere å overse pga kjendisene?

    Synd at du oppfatter boforholdene på Bali som stakkarslige, når de selv som bor der ikke har problemer med å ikke bo i vestlige hus. Kulturen og samholdet er veldig sterkt der, og de er veldig stolte folk som tror på karma.

    Nei dette innlegget var skikkelig lite gjennomtenkt og typisk vestlig-arroganse.

  2. Tusen takk for dette innlegget! Dyrevern er noe som er veldig viktig for meg og familien min og vi hadde ingen anelse om at det var slikt i Bali. Vi hadde tenkt å reise dit neste sommer, men ettersom disse bildene vil vi absolutt ikke være med på å økonomisk tjene Bali, og dermed blir det ingen reise dit. Det er kjempebra at du viser ting som dette! Stå på

    1. Om dere har lyst til å dra til Bali, så vil jeg absolutt anbefale å reise dit. Som jeg skrev i innlegget så kjenner jeg mange som elsker Bali, og det kan godt være at dere får en helt fantastisk reise dit. Jeg følte selv bare for å opplyse om dette, da det ikke var noen som fortalte meg om disse sidene. Jeg fikk derfor sjokk da jeg kom dit…

  3. Bra innlegg. Første gang jeg leser bloggen din. Kom nettopp hjem fra 3 uker alene på Bali (gutt 23). Første gang jeg var der. HELDIGVIS hadde jeg ikke booket noe bosted før jeg kom til Bali. Resulterte i at jeg brukte nesten alle dagene mine på øyhopping utenfor Bali.

    Til dere som reiser til selve Bali: SKITTENT. OVERBEFOLKET. 10000 MOPEDER PR BIL, MED BESTANDIG TUTING HVOR ENN MAN ER

  4. Enig med hun over! Var i LA ifjor, og det et et av de mest fantastiske stedene jeg har vært i. MEN det skal sies at det flommer av folk som er hjemløse der, og myemye fattigdom. Nesten ingen som er der opplyser heller om det, men skriver bare om det fantastiske som er der, uteliv osv. Litt rart du sier du ikke liker det på Bali da, mtp at det kan sammenlignes som LA.

    Har vært på Bali 10+ ganger. De som bor der har det bra, selv om ikke standaren er det samme som her i Norge. De setter pris på den minste ting, og gleder seg over det. Aldri hørt noen klage over boforholdene eller hvordan de har det. Og mye søppel i gatene kan også turistene ha årsaken til. Øya flommer av turister, at det nå er for mange turister slik at Bali nesten ikke får det til å gå rundt pga turistflommen.
    Sier ikke at du ikke liker Bali sånn sett, for du skrive noe positivt også, men syns at du skal tenke over feks LA også,for når du er der og går i gatene og andre plasser enn de kjendisplassene – så ser du faktisk at ikke alle der heller har det så bra, og det var et stort sjokk for me.
    Ellers så elsker jeg bloggen din og deg!

  5. Synes også du virker svært arrogant. Du tenker å flytte tll LA, og gjøre de rike rikere.

    Snakket du noen gang med lokalbefolkningen på Bali?
    Prøvde du å bli kjent med deres kultur og lære deg noe mer velferden?

  6. Av alle steder så skal du snakke om boforholdene på Bali?

    Hva med kvinnesynet i Dubai?

    Nei nå må du finne noe mer interessant til bloggen din, bare arrogante meninger og kjedelig innhold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *